Brusel - Pokud bude chtít být EU konkurenceschopná a obstát v globalizaci, bude muset ve školství a odborném vzdělávání pořádně přidat.
Vyplývá to z hodnotící zprávy Evropské komise, která porovnávala realitu s ideálním stavem, k němuž se EU před pěti lety zavázala v rámci tzv. lisabonské strategie.
"Zpráva bohužel ukazuje, že členské státy budou muset své úsilí na poli vzdělávání a odborné přípravy zdvojnásobit," řekl na tiskové konferenci Ján Figeľ, eurokomisař pro vzdělávání a kulturu.
Čtěte v souvislostech
"Vzkaz pro politiky je jasný: potřebujeme efektivní investice do lidských zdrojů," dodal.
Hodnotící zpráva zkoumala celkem pět kritérií, které si EU stanovila jako cíl pro rok 2010: snížení počtu lidí s nedokončeným nebo základním vzděláním, nárůst absolventů se sekundárním vzděláním a studentů matematických a technologických věd, zvýšení kapacit pro vzdělávání dospělých a zlepšení schopnosti čtení a porozumění textu u patnáctiletých.
Vzdělávání a schopnosti studentů škol | ||
pouze základní vzdělání | čtení a porozumění textu | |
Německo | 13,8 | 22,3 |
Francie | 13,1 | 17,5 |
Velká Británie | 13,0 | 12,8 (v roce 2000) |
Polsko | 5,6 | 16,8 |
Česko | 5,5 | 19,4 |
Slovensko | 6,4 | 24,9 |
průměr EU | 15,3 | 19,8 |
Procento žáků, kteří ukončují vzdělávání se základním nebo nedokončeným vzděláním. Třetí sloupec - procento patnáctiletých, kteří nejsou schopni správně přečíst a porozumět textu. Zdroj: Eurostat (2006) a OECD (2003). | ||
A jak si vede Česko? Překvapivě dobře. V některých kategoriích patří dokonce k evropské špičce. Hned po Slovinsku například čeští školáci nejméně odcházejí ze škol se základním nebo vůbec žádným vzděláním (5,5 procenta).
Žebříček vedeme také v počtu lidí se středoškolským vzděláním (téměř 92 procent), hned za Českem skončilo i sousední Polsko a Slovensko. Ve čtení a porozumění textu jsou však čeští patnáctiletí jen průměrní.
Česko má ale stále příliš speciálních a pomocných škol. Podle dostupných dat z roku 2001 jen necelá desetina dětí s poruchou učení skončila v "normálních" třídách.