EU proti nám vede vyhlazovací válku, stěžují si Němci

bh
20. 12. 2007 17:30
Němci se bouří proti limitům CO 2 pro auta
Porsche bude muset snížit emise o polovinu.
Porsche bude muset snížit emise o polovinu. | Foto: XTB

Brusel/Berlín - Evropská unie proti nám vede vyhlazovací válku. Těmito ostrými slovy reagoval německý ministr hospodářství Michael Glos na středeční plán Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise oxidu uhličitého u osobních aut.

"Průmyslová politika se v EU dělá na úkor německých výrobců," přidala se kancléřka Angela Merkelová.

Překvapivě se na stranu německé automobilové lobby přidal také ministr životního prostředí Sigmar Gabriel. Opatření prý nemá nic společného s ochranou klimatu. "Je to válka mezi německými, francouzskými a italskými výrobci," prohlásil v televizi ZDF.

A co Němce tak pobouřilo? Především to, že snižování CO2 tvrdě zasáhne zejména výrobce velkých a silných aut, mezi nimiž dominují Porsche, Daimler a BMW, tedy páteřní koncerny německého průmyslu.

O kolik budou muset být motory ekologičtější
výrobce emise v roce 2006 (g/CO2/km) limit pro rok 2012 (g/CO2/km) redukce v %
Porsche 282 144 -49
Daimler 184 138 -25
BMW 182 137 -25
Volkswagen 165 134 -19
Renault 147 127 -14
Peugeot 142 126 -11
 Zdroj: Evropská komise

Právě je kvóty na maxima oxidu uhličitého zasáhnou nejvíce. Zatímco například francouzský Peugeot musí emise snížit jen o 11 procent, silné motory Porsche čeká úspora téměř o polovinu a BMW o čtvrtinu.

Německo přitom patří mezi ekonomické motory v EU a je také čistým plátcem do unijní pokladny v Bruselu. Politici tak vnímají tvrdé limity jako nespravedlnost.

Kdo do roku 2012 emise nesníží, musí navíc počítat s pokutami. Každý nadlimitní gram přijde na dvacet eur za prodaný vůz, do roku 2015 mají sankce stoupnout až na 95 eur.

Peugeot to bude mít ze všech aut nejsnazší.
Peugeot to bude mít ze všech aut nejsnazší. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Podle odhadů Evropské komise i tak cena průměrného auta vzhledem k nutným technologickým změnám vzroste až o 1300 eur.

Škodovka je na tom dobře

Škoda Auto, která patří do koncernu Volkswagen, s limity velké problémy mít nebude. Škodovky totiž v průměru do ovzduší vypouštějí 150 gramů CO2 na kilometr.

Nejnovější modely Fabie s motorem TDI pak nepřekročí 130 gramů, což je dokonce ještě pod limitem stanoveným EU.

Výsledné limity EU jsou i tak kompromisem. Původně totiž komise uvažovala o hranici 120 gramů.

ČTĚTE VÍCE o původním návrhu EK

 

Právě se děje

Další zprávy