Brusel/Berlín - Evropská unie proti nám vede vyhlazovací válku. Těmito ostrými slovy reagoval německý ministr hospodářství Michael Glos na středeční plán Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise oxidu uhličitého u osobních aut.
"Průmyslová politika se v EU dělá na úkor německých výrobců," přidala se kancléřka Angela Merkelová.
Překvapivě se na stranu německé automobilové lobby přidal také ministr životního prostředí Sigmar Gabriel. Opatření prý nemá nic společného s ochranou klimatu. "Je to válka mezi německými, francouzskými a italskými výrobci," prohlásil v televizi ZDF.
A co Němce tak pobouřilo? Především to, že snižování CO2 tvrdě zasáhne zejména výrobce velkých a silných aut, mezi nimiž dominují Porsche, Daimler a BMW, tedy páteřní koncerny německého průmyslu.
O kolik budou muset být motory ekologičtější | |||
výrobce | emise v roce 2006 (g/CO2/km) | limit pro rok 2012 (g/CO2/km) | redukce v % |
Porsche | 282 | 144 | -49 |
Daimler | 184 | 138 | -25 |
BMW | 182 | 137 | -25 |
Volkswagen | 165 | 134 | -19 |
Renault | 147 | 127 | -14 |
Peugeot | 142 | 126 | -11 |
Zdroj: Evropská komise | |||
Právě je kvóty na maxima oxidu uhličitého zasáhnou nejvíce. Zatímco například francouzský Peugeot musí emise snížit jen o 11 procent, silné motory Porsche čeká úspora téměř o polovinu a BMW o čtvrtinu.
Německo přitom patří mezi ekonomické motory v EU a je také čistým plátcem do unijní pokladny v Bruselu. Politici tak vnímají tvrdé limity jako nespravedlnost.
Kdo do roku 2012 emise nesníží, musí navíc počítat s pokutami. Každý nadlimitní gram přijde na dvacet eur za prodaný vůz, do roku 2015 mají sankce stoupnout až na 95 eur.
Podle odhadů Evropské komise i tak cena průměrného auta vzhledem k nutným technologickým změnám vzroste až o 1300 eur.
Škodovka je na tom dobře
Škoda Auto, která patří do koncernu Volkswagen, s limity velké problémy mít nebude. Škodovky totiž v průměru do ovzduší vypouštějí 150 gramů CO2 na kilometr.
Nejnovější modely Fabie s motorem TDI pak nepřekročí 130 gramů, což je dokonce ještě pod limitem stanoveným EU.
Výsledné limity EU jsou i tak kompromisem. Původně totiž komise uvažovala o hranici 120 gramů.