Rok 2007 byl pro hráče štědrý. Nejenže vyšlo hned několik her, které se do historie zapsaly zlatým písmem, za posledních dvanáct měsíců se odehrála také celá řada událostí, které ovlivnily nebo ještě ovlivní vývoj herního průmyslu. A tyto "milníky" má připomenout právě tento článek.
1. Vývoj Duke Nukem Forever potvrzen trailerem
Všichni jsme tak nějak tušili, že se na Duke Nukem Forever občas pracuje, jen málokdo ale věřil, že hra skutečně jednou vyjde. Obec věřících se v tomto roce významně rozrostla a to hned několikrát. Začalo to už v lednu, kdy prezident 3D Realms zveřejnil v diskusních fórech serveru Shacknews první "screenshot" z aktuální verze rozpracované hry. O několik měsíců později pak uvízl v síti další, stejně minimalistický obrázek. O to pravé pozdvižení se však postaral až teaser trailer, jenž odhalil první pohyblivé záběry ze hry po dlouhých šesti letech. Donuceni rozporuplnými reakcemi hráčů, doplnili vývojáři hry k traileru, že jde o sestřih vytvořený interně pro potřeby 3D Realms.
2. Firmy Activision a Vivendi spojily síly
Největší herní obchod roku byl velkým překvapením. Začátkem prosince se objevila zpráva, že společnost Vivendi Games (mj. vlastník Blizzardu) odkoupila vydavatelskou společnost Activsion. Akvizice o hodnotě 18,9 miliard dolarů pak dala vzniknout studiu Activsion Blizzard. Prvotní obavy o budoucnost Blizzardu, respektive jeho herních sérií byly naštěstí zažehnány. Tým Blizzard jako takový zůstává nedotčen a spíše jen propůjčuje nově vzniklé společnosti své jméno. Ať už se to má, jak chce, skutečnost je taková, že na trhu je další velký hráč. Co na to Electronic Arts?
3. Jack Thompson již nikoho nezajímá
Rok 2007 by se dal považovat za rok pádu Jacka Thompsona. Právník a kritik videoherního násilí, jenž kdysi dostával tolik prostoru v seriózních médiích, se během posledních měsíců potýkal jenom s problémy. Chudák Jack se spálil, když svedl vinu za masakr v kampusu Virginského polytechnického institutu na herní průmysl (konkrétně označil za viníky Billa Gatese a Counter-Strike) a to bezprostředně po tragédii, tedy v době, kdy se ještě pořádně ani nevědělo, kdo má neštěstí na svědomí, natožpak jestli to byl vyznavač akčních her. posledním hřebíkem do Thompsonovy rakve pak byla žaloba ze strany herního vydavatele Take Two, který jej obvinil z ohrožování veřejných práv, čehož se měl právník dopustit, když se snažil zablokovat prodej některých her z dílny Take Two. Herní vydavatel soud vyhrál a Jack Thompson musel přislíbit, že už dá pokoj.
4. Id Software představil engine id Tech 5
Návštěvníci konference vývojářů pořádané společností Apple byli zřejmě hodně překvapení, když se na pódiu objevil spoluzakladatel firmy id Software, John Carmack. Legendární vývojář se dostavil, aby světu odhalil nový herní engine, který bude základem pro chystané projekty firmy. Později se navíc ukázalo, že záběry zveřejněné na konferenci, nebyly pouze nějakou splácaninou, nýbrž přímo ukázkou nové hry id Softu. Engine id Tech 5, na kterém tým pracoval od roku 2004, zaujme především tím, že není orientován - jako bývá u tohoto studia zvykem - na komorní "koridorové" hry, nýbrž na otevřený svět. Bez zajímavosti není ani to, že technologie využívá druhé generace systému MegaTexture, jejíž předchůdce byl použit ve hře Quake Wars: Enemy Territory. Více detailů, a to především o hře samotné, najdete v našem preview.
5. Zlevnění PlayStation 3 posílilo prodejnost
Předcházelo tomu několik měsíců spekulací a následné popírání ze strany Sony, nakonec jsme se ale přeci jen dočkali. Společnost Sony zlevnila konzoli PlayStation 3 a uvedla dva nové modely. PlayStation 3 s 80GB pevným diskem je k dispozici za 500 dolarů, kdežto 40GB verze za cenu ještě o stovku nižší. Listopadové uvedení levnější verze do obchodů se pak výrazně projevilo na prodejnosti konzole, která se ve Spojených státech ještě tentýž měsíc takřka zdvojnásobila. Doposud se prodalo zhruba 8,4 miliónů kusů konzole po celém světě.