Shadowrun - majitelé Xbox 360 a PC proti sobě

Petr Novák
26. 7. 2007 0:00
Týdny jsme strávili v nové online akci, kde po sobě jdou konzolisti a pcčkáři.
Foto: Hratelně.cz

Shadowrun je původní "pen and paper" stolní hra, obsahující RPG prvky, oděné v kyberpunkový háv. Společnost FASA s ní přišla na trh již v roce 1989, od té doby se dvakrát změnil producent a vyšlo několik datadisků, včetně Shadowrun Duels, čili speciální edice s figurkami. Ve světě Shadowrunu žijí orkové, trollové, trpaslíci, elfové a lidé; je plný magie, genetického inženýrství a počítačových sítí - na svou dobu vzniku tedy nadčasové a pestře propracované fiktivní univerzum, které zcela pochopitelně získalo po celém světě tisíce fanoušků.

V době nedávno minulé Microsoft oznámil videohru, která se tímto fenoménem bude inspirovat a spojí hned dvě dominantní herní platformy. PC hráče, vlastnící dostatečně výkonné železo a operační systém Windows Vista s DirectX 10, a pařany drtící ovladače Xboxu 360. Myšlenka je to rozhodně zajímavá, avšak ráz anoncované hry zcela jasně vypovídal o dvou typech degradace. FPS, čili first-person střílečka dá zcela jasně pocítit oběma skupinám rozdíly mezi klávesnicí s myší a konzolovým gamepadem. Druhým problémem je určitá plytkost tohoto žánru, který se bohužel nikam moc nevyvíjí a aktuálně silně stagnuje!

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Herní principy
Shadowrun je tedy FPS. Běháte s borcem po mapě, vidíte ruce se zbraní, střílíte, trošku čarujete, používáte technologické vymoženosti a zabíjíte protivníky. Microsoft se zaměřil na týmovou hru, veškeré uvedené snažení se odehrává jen a pouze v multiplayerovém duchu. Kromě srozumitelného tutoriálu, který byste pro kompletní ovládnutí herních principů raději měli absolvovat, se tedy nedočkáte žádné kampaně či příběhového módu; sólo hraní se zkrátka nekoná. Bohužel.

K lepšímu dojmu nepřispívá ani menší počet arén, jejichž číslo se zastavilo na devítce, plus jejich variantách pro 16 či 8 hráčů. Pro multiplayer "only" titul opravdu směšná výbava, stačí srovnat s jakoukoliv konkurencí Design naštěstí neruší, prostředí variují a každá mapa obsahuje dostatek prostoru ke strategické improvizaci.

Soupeření se odehrává v následujících módech: Attrition - klasický deatmatch, ve kterém se snažíte eliminovat co nejvíce protivníků. Extraction - obdoby bitvy o vlajku; cílem je sebrat nepřátelský artefakt (jakási dvoumetrová magická voodoo hůl) a donést jej do vašeho tábora. A posledním je Raid, kde se frakce pojmenovaná Lineage (revolucionáři) snaží dosáhnout artefaktu a RNA (korporace) pouze brání, přičemž by měla útočící tým vyhladit.Ve všech těchto utkáních budete muset využít veškeré dostupné prostředky jako zbraně, technická udělátka a hlavně magii; tato kombinace se stává asi nejsilnější stránkou Shadowrunu a proto jí budeme věnovat celou následující kapitolu.

Foto: Hratelně.cz

Výzbroj, výstroj, mystika
Klasickou položkou se jeví zbraňový park - prozaická pistole, samopal, puška plus její sniper verze, kulomet, RPG a jedna chladná zbraň. Je to katana, kterou ovládají pouze elfové. Dále se samozřejmě dočkáte různých verzí granátů.

Originalita Shadowrunu nastupuje s technologickými vymoženostmi. Univerzální výstrojí každého vojáka se stává tzv. Glider, který není ničím jiným, než jakýmsi miniaturním roztažitelným rogalem, které je v klidovém stavu schováno na vašich zádech. Napomáhá k tomu, abyste se nezmasakrovali při skocích z budov či případně lehce překonávali výše položené platformy. Ke specialitkám, ukrytým v menu nákupu, které se vám zjeví ihned při startu každého kola, patří především teleport, umožňující poměrně šikovné přesouvání prostorem na kratší vzdálenosti (i skrze stropy a podlahy - to se stává výhodou), generátor štítů proti magii, termovize nebo nadstavba kulometu, zastavující jeho rotaci při míření na parťáka, odvracující tak nepříjemnosti spojené s friendly fire.

Každá postava má určitý zásobník magické energie, čili esence. Stejně jako techniku můžete dokoupit i jednotlivá kouzla. Tato se jeví jako nejexotičtější kontent a dostávají hráče do krátkodobě využitelných výhod. Nejmarkantnějším přínosem ku hratelnosti je strom života; ten vyvoláte na místech, kde je potřeba doplnit ztracenou energii a můžete jej využít i jako štít do té doby, než bude rozstřílen na třísky. Zajímavě řešené je i oživení parťáka, nemůžete si jej ale odbýt pouze tím, že jej zvednete a odběhnete, takto vzkříšený borec totiž musí setrvávat ve vaší přítomnosti, jinak mu začne mizet energie. Jako poslední příklad si uvedeme krystaly, jejichž vyvolání zatarasí prostor (velmi efektivní pomůcka při obraně artefaktu) a jedinou možností, jak se přes ně úspěšně dostat, je vlastně jejich přímá likvidace.

Foto: Hratelně.cz

Osoby a obsazení
Podobně jako v deskové předloze vystupují v Shadowrunu čtyři rasy. Trpaslíci, čili malí, hůře zasažitelní experti na magii. Elfové - extrémně pohybliví, ale konstitučně slabší borci, schopní se svými katanami boje na blízko. Trolové - pravý opak elfů, až nechutně pomalá monstra, ovšem dokáží přežít i ty nejtěžší útoky. A jako poslední zástupci obligátního lidstva, průměrně vybavení všemi atributy předešlých ras.

Trpaslík je výborný pomocník, pokud nepřátelský tým také hodně používá magii, jelikož má jakési vampirické schopnosti a saje esenci prakticky z čehokoliv a kohokoliv - koho potká. Volba trola by se někomu mohla zdát jako degradující, málokdo chce být hůře pohyblivý; ale vězte, že když toto monstrum schytá palbu a zpomalí se, v jeho kůži začnou růst kosti, zvyšující obranyschopnost. Dokážete si asi představit, jak takový gigant brání artefakt s těžkým kulometem v tlapách. Elf vzhledem ke své mizerné konstituci pro změnu vládne schopností regenerace energie, pokud se zastaví. Jak vidíte, nabídka je poměrně slušně vyrovnaná, je jen čistě na vás, kterou rasu si zvolíte a jak budete z jejích specifických vlastností těžit. Měli byste se samozřejmě zamyslet i nad tím, jak vybalancovat tým, abyste došli k žádanému vítězství.

Technické provedení, hratelnost
Na tomto místě bohužel musím být hodně negativní. Shadowrun totiž svým vzhledem úplně neodpovídá next-gen požadavkům. Prostředí sice není špatně vymodelováno, textury jsou ovšem při nejlepší vůli průměrné. Grafika magických efektů působí naopak výborně, různé odlesky, záře, ale i texturování vypadají velmi pěkně. Postavy jsou nachlup podobné původní deskové předloze, jejich animace jsou ale naprosto nepřirozené a působí prkenně.

Foto: Hratelně.cz

Katastrofální ukázkou nedodělanosti této hry je to, že když použijete žebřík, vidíte cestou nahoru houpající se obě ruce se zbraní; když jsem uzřel tuto featurku, používanou ve FPS staré generace, doslova jsem oněměl. Celek na mě působí tak, že jeho jednotlivé části vytvářely týmy, které mezi sebou vůbec nekomunikovaly; tak jsou jednotlivé prvky odlišné. Dalším možným vysvětlením by snad mohla být snaha o optimalizaci PC a Xbox360 verzí, vzájemně propojených na jednom bojišti

Čímž se dostáváme k dalšímu nepříjemnému aspektu - mizerná konektivita. Pokud si budete chtít najít match a připojit se, budete sledovat obrazovku se symbolem připojení minimálně 3 minuty. Musím upozornit, že tento "fenomén" se projevil jak na 8MB, tak na 3MB ADSL. Nahoře zmiňovaná odlišnost ovládacích periferií byla údajně programově vyrovnána, musím se v tomto kontextu přiznat, že na PC jsem - taková zkouška pro ověření těchto slov - zase až tolik navrch skutečně neměl.

Nepotěší dost okleštěné možnosti nastavení samotné arény, úrovně A.I. botů a fakt, že pokud z jakéhokoliv důvodu opustí rozehraný zápas hostující hráč, všichni ostatní budou vykopnuti též. Když vezmete v potaz skutečnost, že se takové hry účastní až 16 lidí Výdrž hry rozhodně neoslní. Zpočátku vás multiplayer jistě bude bavit, ale až okoukáte všechny herní vychytávky, které se vám zpočátku zdály inovativní, padnete do rutinního "kyblení" a nastoupí stereotyp. Ten bohužel nebudete mít jak zahnat, díky zmíněné absenci singleplayerové kampaně. Zábava cca na týden za plnou cenu - každý si musí udělat vlastní stanovisko.

Foto: Hratelně.cz

Shadowrun zcela zjevně promrhal možnosti, které mu nabídla licence RPG originálu a stejně tak autoři nedotáhli jimi nastíněný trend nových prvků implementovaných do žánru FPS. Absenci korektních RPG prvků a singleplayeru s kvalitním příběhem přítomnost několika kouzel a technologických udělátek rozhodně nezachrání. Rozporuplná grafika a prezentace v době existence Gears of War a Unreal 3.0 enginu působí spíše budgetovým dojmem a ubírá na celkovém kreditu. Samotná hratelnost není úplně špatná, ale Shadowrun rozhodně nevydrží zdaleka tak dlouho, jako např. nesmrtelný Unreal Tournament 2004 či Counter-Strike. Majitelům Xbox 360, kteří nechtějí zbytečně utrácet, tak nezbývá než počkat na Halo 3 či Unreal Tournament 3.

Za zapůjčení děkujeme firmě Microsoft. Článek vyšel ve spolupráci se serverem Gamepro.

 

Právě se děje

Další zprávy