Progaming - rozhovor s lídrem klanu CDS

Michal Sztemon
16. 2. 2007 0:00
Hlavní admin LYNX Broodwar ligy, moderátor pořadu o Starcraftu a šéf jednoho z nejúspěšnějších domácích herních klanů, to je Lukáš "Jump" Vobecký, nejdůležitější osoba české herní scény v oblasti Starcraft: Broodwar. Jak se k hraní dostal, co obnáší pozice leadera úspěšného týmu a co si myslí o vývoji domácí progamingové scény, to se dozvíte v dnešním rozhovoru.

Ahoj Jumpe. Můžeš se představit "široké veřejnosti"?
Ahoj. Jmenuji se Lukáš Vobecký a je mi (už) 25 let. Co se týče her, tak působím jako admin a leader v jedné osobě pro hru Starcraft. Mimo to už mám po škole a aktivně pracuji.

Jak ses dostal k počítačovým hrám a jaké tě nejvíc baví?
Hrát sem začal na bráchově 386ce a doteď mám v paměti první hru o kočce, která skákala přes prádelní šňůry do oken a tam plnila úkoly (Alley Cat - pozn. red.). V současné době se spíše než hraní věnuji té organizaci. Vedu herní tým, organizuji různá utkání a zápasy, pomáhám pořádat LAN party atp. Sám si zahraji tak jednou, dvakrát do týdne nějakou singleplayer hru - RPG/dungeony a strategie.

Foto: Progamers

Infobox

Platy korejských hráčů (v Kč)
1. [ReD]NaDa (tým Pantech) - 360000
2.-3. XellOs (CJ) - 270000
2.-3. iloveoov (SK Telecom) - 270000
4. [Oops]Reach (KTF) - 240000
5. JuLy (MBC Game) - 200000

Můžeš čtenářům představit svou "domovskou" hru Starcraft: Broodwar? O co tam jde a na čem záleží?
Jako ve většině strategií jde o to vybudovat armádu a porazit soupeře. Ve hře jsou 3 rasy, do nejmenších detailů propracované a vyvážené (což je asi největší chlouba Starcraftu). K vítězství může hráče dovést strategický úsudek, zručnost, taktické uvažování a samozřejmě i dávka štěstí.

Neuvažoval jsi o přechodu k novějším strategiím (Warcraft 3, Age of Empires 3)?
Obě hry jsem si vyzkoušel. U W3 jsem prošel celého "singla", dal si pár her na BattleNetu a tím jsem skončil. Bylo to na mě příliš barevné a jednotvárné. Age of Empires hraji už od prvních dílů, ale spíš jen když hra vyjde - pro pobavení a vyzkoušení. Čistě singl...

Foto: Aktuálně.cz

Jak dlouhá byla cesta od hraní Starcrafta k administraci a vedení klanu?
No moc dlouhá ne. Po dvou měsících hraní Starcraftu na BattleNetu jsem se ocitl u zrodu klanu CDS (Czech Demolition Squad). Náš tehdejší leader a zakladatel přišel v tu dobu o internetové připojení, tak jsem mu s tím lehce pomáhal. Po nějaké době za něj vedení klanu kompletně převzal a po pár měsících jsem dostal nabídku od ProGamers, které jsem využil. Dodnes toho nelituji.

Můžeš nám krátce představit klan Czech Demolition Squad a jeho vývoj?
Letos 30. února oslavíme šesté narozeniny v jedné luxusní čínské restauraci v Praze, stejně jako tomu bylo poslední 2 roky. Začínali jsme jako parta nadšenců a lamek. Náš první zápas jsme prohráli 0-7. Postupem času jsme se ale zlepšovali, přibírali nové hráče, až vznikla skvělá parta lidí, kteří se nejenom setkávají na různých srazech, ale patří i mezi světovou špičku. Dalo to práci a často i dost odříkání, ale rozhodně jsme vykonali slušnou práci.

Co obnáší práce manažera předního českého klanu?
Hlavně spoustu trpělivosti. Hráči jsou šíleně laxní, nemají výdrž (v dlouhodobém měřítku) v aktivním přístupu. Jako leader musím všem připomínat všechny zápasy, domlouvat showmatche, zápasy, jednat za tým, pokud se chystáme vyjet do zahraničí, nebo dostaneme pozvánku do různých soutěží. A samozřejmě vést klan po interní stránce. Nenudím se...

Foto: Aktuálně.cz

Již několik let je trendem spojování klanů do tzv. multiklanů? Proč zatím odoláváte?
Asi proto, že jsme zatím nedostali žádnou nabídku, která by stála za to. Dostali jsme desítky návrhů na rozšíření působnosti a připojení spousty různých her. Pravdou však je, že u nás jsme špička a ve světě jsme bezesporu v TOP 10 nejlepších týmů. Rozšířit působnost o jiné divize, které jsou průměrem, pro nás není moc lákavé. Přední české týmy u nás jsou už součástí jiných multiklanů. Roli hraje také fakt, že budování "jména" si vyžádalo několikaletou práci - to nejde jen tak zahodit.

Děláš hlavního admina a redaktora hry Starcraft na ProGamers a PG24. Máš pro hráče přichystané nějaké další turnaje anebo překvapení v pořadu?
V březnu by měla vypuknout 2. sezóna Pro-Ligy. Spolu s dalšími adminy chystáme březnovou LAN party Lancraft v Rýmařově. A překvapení v pořadu? Ty se většinou vyvíjejí dle různých událostí. Už od poloviny loňského roku mám jedno v záloze, ale to nebudu prozrazovat ;).

Jaký je tvůj nejsilnější zážitek spojený s progamingem?
Asi to jsou naše návštěvy zahraničních soutěží. Ale to mě tak spíš pozvedne na duchu. Stejně jako kladné ohlasy od hráčů, pro které něco děláme. Ty nejsilnější zážitky jsou ale spíše negativní, např. když se v něčem nebo v někom zklamu.

Foto: Aktuálně.cz

Co si myslíš o české a světové progamingové scéně?
Záleží na tom, o které časti světa bychom se bavili. Kdybych se měl vyjádřit v globálním hledisku, tak na stupnici 1 až 10, kde na desítce je Jižní Korea (Mekka progamingu), se česká scéna nachází tak na bodu 6. Oproti jiným zemím nám chybí zázemí pro hráče působící na vyšší úrovni. Ti pak nemají motivaci (kromě své vlastní chuti) se zlepšovat a podávat lepší výkony.

Nejlepší korejští hráči Starcraftu vydělávají cca 300 000 Kč měsíčně. Kdy se podle tebe dočkáme něčeho podobného i u nás?
O tomhle sní alespoň krátký čas snad každý. Nemyslím si, že to bude v blízké době. U nás tohle před pár lety hodně pěkně rozjeli ProGamers, teď to ale stagnuje. Takže dokud se u nás nenajde nějaký "blázen", který do toho skočí a pustí se do toho opět s vervou a jasnými cíli, můžeme dál jen snít.

Chtěl bys čtenářům vzkázat něco speciálního?
Hrajte hodiny nebo jen občas. Snažte se dosáhnout co nejlepších výsledků ve všem, co děláte. Ale hlavně, nezapomeňte se přitom chovat jako lidi!

Článek byl připraven ve spolupráci se společností ProGamers.

 

Právě se děje

Další zprávy