Need for Speed: Shift - restart série

Petra Kohoutková
7. 4. 2009 0:00
Po řadě nepovedených dílů snad konečně pecka.
Foto: shift.needforspeed.com

Nebudeme si nic nalhávat – poslední díly kdysi slavné závodní série Need for Speed patřily přinejlepším k závodnímu průměru. Nějakou dobu to šlo držet, obzvlášť když konkurence nedělala nic moc proto, aby situace využila. Ovšem teď už se přece jen blýská na lepší časy. Vyšly skvělé závodní hry jako Race Driver GRID či Burnout Paradise, jež pole arkádových závodů zcela ovládly. Kam se na ně hrabal poslední Need for Speed: Undercover. Ten kontrast bil do očí. Už i v Electronic Arts pochopili, že takhle to dál nejde. A vyhlásili velkolepý restart série. Kromě casual Need for Speed, jež bude hratelné online a mělo by být postavené na mikroplatbách, se dočkáme i regulérního, vysokorozpočtového pokračování s podtitulem Shift.

Foto: shift.needforspeed.com

Toho se ujalo nově zformované vývojářské studio Slightly Mad Studios. Abyste si udělali lepší obrázek o kuchařích nového dílu, vězte, že většina z tvůrců dříve pracovala ve firmách SimBin a Blimey Games. Takže mají zkušenosti se skvělými závodními hrami jako GTR či GT Legends. Pravda, jedná se o ryzí simulace. A Need for Speed je arkáda jako řemen. Tak jak to jde dohromady? Inu, jednoduše tak, že Shift v sérii nastaví zcela nový směr, který se od arkády poněkud odklání. Fandové Need for Speed se ale nemusí děsit toho, že by nedokázali odjet jediný závod bez toho, aniž by rozsekali auto. Ne, Shift rozhodně nebude simulací typu GTR. Zároveň to ale nebude tak bláznivé poježdění jako poslední díly, kdy odražení se od mantinelu znamenalo ještě výhodu. Auta se budou sice ovládat poměrně jednoduše, na trati by měla pěkně sedět a do zatáček chodit ochotně, ale rozhodně se nebudete moct dovolit úplně všechno! Zahrají si tak i začátečníci, ovšem pocit z jízdy má být o několik tříd autentičtější než v předchozích dílech.

Foto: shift.needforspeed.com

Ostatně, když se podíváte na obrázky, je z nich jasně patrné, že se hra posunula do poněkud odlišných vod. Ty tam jsou noční závody, které startovaly spoře oděné slečinky. Ta tam je snaha o jakousi ilegalitu ve stylu kultovního snímku Rychle a zběsile. Need for Speed: Shift se tváří seriózněji. A skutečně – autoři oprášili koncept závodění na okruzích. Některé z nich jsou virtuálními obrazy reálných tratí, jiné jsou zcela vymyšlené. Na všech bychom si ale měli užít dostatek adrenalinového závodění. Soupeři dostanou do vínku velmi agresivní umělou inteligenci, díky níž budou závody připomínat skutečná klání na trati. Krátce po startu si každé auto bude hledat ideální stopu a v prvních zatáčkách tak klidně může dojít k vážným karambolům, když se do nich všichni budou snažit nacpat na co nejvýhodnější pozici. Zkrátka a dobře: mělo by se předjíždět jako na běžícím pásu. Z agresivity soupeřů však plynou také chyby. Rozhodně se nemusíte bát, že budete jezdit proti supermanům za volantem. Konkurence sem tam vyrobí minelu, která vám pomůže.

Foto: shift.needforspeed.com

Velký posun se udál v grafické oblasti. Letitý engine, který poháněl přinejmenším pět posledních dílů, byl definitivně odeslán na věčnost a Slightly Mad Studios si naprogramovali nový. Takový, který využívá nejmodernějších technologií (například osmijádrové procesory!), zároveň je ale dostatečně škálovatelný, tudíž si ho užijí i majitelé méně výkonných sestav. Kromě větší míry detailů nás ale ohromuje především jedna věc. A tou je precizně vymodelovaný kokpit vozů. Nejde jen o všechny ty budíky, čudlíky, značkové volanty atd. Ale i o to, že se jezdec v autě chová tak, jak by měl. To znamená, že při brždění dává nohu z plynu a tlačí brzdový pedál k zemi. Stejně tak při řazení tiskne spojku a chápe se řadící páky. Vypadá to opravdu skvěle! A to jsme ještě nezmínili efekty odstředivých sil, například při prudkém brždění či značném zrychlení. Hru zkrátka budete vnímat skrz virtuálního jezdce a nebudete si už připadat, jako byste sami byli autem.

Need for Speed: Shift vypadá zkrátka opravdu dobře a docela hodně věříme autorům v jejich snažení. Electronic Arts si evidentně uvědomili nutnost něco s upadající sérií dělat a vypadá to, že zvolili ten správný impuls. Noví autoři sice tvoří hru, která je od dosavadních dílů série velmi odlišná, ale to je možná to nejlepší, co mohli udělat.

 

Právě se děje

Další zprávy