Mass Effect - nejočekávanější RPG

Alexander Szalai
9. 9. 2007 0:00
Proč si tohle můžeme dovolit tvrdit?
Foto: Hratelně.cz

Mass Effect bude titul, který prostě budete muset mít. A když nemáte Xbox 360, prostě si ho budete muset koupit, půjčit nebo ukrást. Tak to prostě je a pomalu se s tím smiřte. Všechny dostupné materiály totiž našeptávají, že to bude prostě masivní bomba. BioWare, kteří snad neumějí udělat špatnou hru, na nás chystají sci-fi RPG, které má nakročeno k tomu otočit kolo dějin a nabídnout nám skutečně epický příběh s velkolepou výpravou.

Na začátek trochu klišé
V 23. století lidstvo plně ovládlo hluboký vesmír, celá mléčná dráha jim leží u nohou, každá planeta či asteroid, kde to podmínky umožnily, je kolonizována; zítřky se zdají velmi světlé. Jenže je tu jedna legenda, podle níž jednou za velmi dlouhý čas přijde civilizace natolik mocná, že dokáže bez větších problémů vyhladit jinou rasu a tím uvolnit místo další. Pro lidi je to pouhá hospodská báchorka, ovšem jen do té doby, než je zmasakrována první kolonie Eden Prime. Začátek je sice čítankově klišovitý, ale několikrát jsme se mohli přesvědčit, že BioWare umí vyprávět příběh, který vás přikove k obrazovce a nenechá vás odejít, dokud neuvidíte konec, ať to stojí nové oblečení, nebo póstrování gauče.

Foto: Hratelně.cz

Nekonečný vesmír
První věc, kterou uděláte v každém RPG, je pojmenovaní a tvorba postavy. Mass Effect je trochu jiný, nejste sice ochuzeni o vytváření charakteru, můžete si svého hrdinu upravit naprosto podle svého gusta a vybrat pro něj jedno z šesti zaměření, nicméně jméno a pohlaví jsou dané, to změnit nemůžete. Váš rek vždy bude John Shepard, neboť pro filmový způsob vyprávění je potřeba pevně daný charakter s minulostí, z které lze čerpat.

Foto: Hratelně.cz

Při vytváření podoby Johna Sheparda budete moci využit širokou paletu nastavení: oči, pusa, nos, barva kůže a ostatní biometrické údaje. Jakmile budete se vzhledem spokojeni, dotvoříte ještě postavu po RPG stránce, která je asi nejpodobnější KOTORu, a pak již můžete vyrazit do akce. Vzhledem k cestovaní po celé galaxii máte k dispozici loď s názvem Normandy, jež bude zároveň vaší mobilní základnou.

Po celém plavidle se můžete volně pohybovat, nad galaktickou mapou rozjímat a plánovat cestu, zjišťovat informace o místě, kam zrovna letíte, či jen tak chodit a pozorovat každodenní mumraj posádky. Její členové mají své povinnosti, opravují, povídají si mezi sebou a samozřejmě vám salutují, jelikož jste jejich kapitán. Autoři dbají na spoustu maličkostí, aby hra vypadala co možná nejvíc důvěryhodně. Klíčové momenty se také budou odehrávat na obrovské lodi jménem Citadel.

Foto: Hratelně.cz

Různé světy
Ne všechny planety budou přístupné od začátku a některé teprve čekají na objevení. Na těch, které jsou přístupny, se s vaší tříčlennou skupinou vydáte plnit jednu z misí nebo jen tak zkoumat okolí. K rychlejšímu přesunu po povrchu planet můžete využít modifikovatelný terénní transportér vybavený kanónem, jímž můžete odstřelovat různou havěť. Ovšem dřív nebo později budete muset pěšky a postavit se nepříteli tváří v tvář ve velmi akčním souboji, zapomeňte na pomalý kolový systém.

Tedy ne tak docela, samozřejmě lze pauznout hru a v klidu si promyslet další postup, rozdat příkazy spolubojovníkům a pokračovat dál. Vaši parťáci se chovají podle zadaného profilu. Velmi užitečný je například systém krytí, převzatý z her jako Gear of Wars nebo Advanced Warfighter - najdete-li vhodnou překážku, za níž pošlete jednoho člena vašeho týmu, ten pak pěkně pálí zpoza úkrytu, zaměstnává nepřítele, a vy se tak můžete přeskupit jinam. Pokud dojdete k názoru, že členové týmu nedělají úplně to, co od nich žádáte, není problém vzít to do svých rukou a do postavy se vtělit.

Foto: Hratelně.cz

Přelomové dialogy
Nedílnou součástí RPG jsou dialogy, BioWare vytvořili zcela nový způsob jejich vedení, kde je kladen velký důraz na emoce v hlase. Nebudete čekat, až NPC postava domluví, potom si ze seznamu vyberete odpověď, čímž korigujete směr hovoru. V Mass Effect probíhají rozhovory filmovým způsobem, tedy nejsou přerušovány pauzami na výběr odpovědí, ale Shepard odpovídá sám podle scénáře, ovšem scénář není dogmatický, je interaktivní, kdykoliv se můžete do dialogu vložit jednou z hlášek, které se obměňují podle aktuální situace, a tím nasměrovat hovor žádaným směrem.

Takže například při pochybování o svém rozhodnutí se můžete na dotyčného rozkřiknout, že velíte vy, nebo to nechat být a spolu s Shepardem to přejít mlčením. Samozřejmě to ovlivní chovaní lidí k vám a jak je u her od BioWare zvykem i členů vaší party. Pokud budou dlouhodobě nespokojení s vaším jednáním, opustí vás.

Foto: Hratelně.cz

Sci-fi film
BioWare se snaží v Mass Effectu navodit filmový zážitek srovnatelný se sledováním prvotřídního vysokorozpočtového sci-fi, spousta aspektů je tomu podřízena, ovšem ne na úkor hry jako takové. Z toho, co zatím bylo vidět, se zdá, že jim to vyjde na výbornou, náhodný kolemjdoucí kolem vašeho křesla, kde budete sedět a užívat si Mass Effect, pravděpodobně postojí tak dlouho, dokud budete hrát, a užije si parádní podívanou na prvotřídní science fiction.

Aby však vyniklo filmové zpracování, je potřeba hlavně velmi propracované mimiky, bez toho žádný dialog nevypadá uvěřitelně a už vůbec nepůsobí dobrým dojmem. V Mass Effect není co řešit, mimika je perfektní. Určitě nám dáte za pravdu, že je o třídu jinde než současná produkce. Ani další grafické aspekty nezůstávají pozadu, díky licencovanému Unreal 3.0 enginu půjde o pastvu pro oči. V obrovských exteriérech planet a vesmírných stanic, tak i v těsnějších interiérech malých korábů.

Foto: Aktuálně.cz

Tím to ale nekončí, ba dokonce začíná. BioWare totiž chystají vytvořit z Mass Effectu trilogii. Každý díl by měl být zásobován novým obsahem přes Xbox LIVE! až do vydání pokračování. Pokud se jim to povede, máme o zábavu postaráno na velmi dlouho. Majitelé PC jistě nyní nadávají, seč jen mohou, že se taková věc nedostane na jejich pevné disky. Možná vám bude útěchou, že všechny tituly od BioWare pro Xbox se dočkaly i PC verze. Malá naděje je lepší než žádná naděje, ostatně sám Shepard by o tom mohl vyprávět, když lidstvo čelí vyhubení. Hra vyjde na Xbox 360 v listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy