Jade Empire - okuste vábení tajemných dálav

Patrik Khudhur
21. 3. 2007 0:00
Další RPG od tvůrců Knights of the Old Republic opět potvrzuje jejich genialitu. Nechte se unést jedinečným zážitkem.
Foto: Hratelně.cz

Hra, která slavila úspěch na Xboxu již před více než rokem, se nyní dostává i na monitory hráčů, kteří přísahali věrnost klasickým PC. Jelikož jsme (alespoň mám-li mluvit za sebe) neměli tu čest s konzolovou verzí a předpokládáme, že mnozí z vás jsou na tom stejně, vyhneme se tomu pojmout tuto recenzi jako výčet srovnávaných atributů. Místo toho přiznáme barvu a obklopeni panickou aurou zvídavě vstoupíme do světa čínské mytologie, tajemné magie, rychlých pěstí a fantastických dobrodružství.

Bylo, nebylo... bylo!
Jmenuji se Arutha a býval jsem mnichem v klášteře Dvou řek jedné odlehlé provincie císařské Číny. Doteď se mi zdálo vše tak jasné a zřetelné. Kontury mého bytí se neztrácely kdesi v mlze a já netápal v nepředvídatelné tmě. To se však mělo změnit. Jednoho dne si mě zavolal představený kláštera, mistr Li a pověděl mi spoustu znepokojivých věcí - o sobě i o mém původu, který byl doteď obestřen rouškou tajemství.

Foto: Hratelně.cz

Nevím, zda to byla náhoda, ale v ten samý den přilehlou vesnici napadli bandité. Společně se sličnou Hvězdou v rozbřesku (Dawning star) jsme se vydali nebohé rolníky chránit a vetřelce jsme pobili. Až na posledního, o toho se postaral samotný mistr Li s odůvodněním, že bych v boji s ním padl (pche). Postupně jsem se dozvěděl, že to celé bylo částí velkého komplotu a nic není, jak se zdá. V řádu jsem měl však jednoho soka, jmenoval se Gao. Ten mě vyzval na souboj a já přijal. Dal jsem mu pořádnou nakládačku a chudák to psychicky neunesl. Když jsem se otočil zády, pokusil se mě totiž sežehnout ohnivou koulí. Naštěstí ji včas zachytil mistr Li svým magickým štítem. Ten hanebný čin starce rozlítil natolik, že se rozhodl Gaa vyhnat. Podlý Gao však před svým odchodem unesl Hvězdu v rozbřesku a zabil jednoho mladičkého studenta, musel jsem jednat.

#hodnoceni

Vydal jsem se po jeho stopách skrz bažiny a slídil po každé známce mojí lásky (ano, Hvězdu tajně miluji, ale nikomu ani muk!). Po cestě jsem narazil na hromotluka, kterému říkají Bystrý Zu, přidal se ke mně, a já tak získal dalšího člena do party. Hvězdu jsme nakonec našli a Gao v duelu se mnou padl. Když jsem upřel zrak směrem k vesnici, spatřil jsem kouř. Na obyčejný ohýnek ho bylo příliš a já se začal obávat nejhoršího. Opodál stál létající stroj, Zu říkal, že jej umí ovládat. Nasedli jsme a lětěli vstříc domovu. Vše bylo ztraceno, všichni mrtví, mistra Li unesli, takhle to nemělo skončit! Rozhodl jsem se tedy vydat na dlouhou a strastiplnou cestu pomsty a hledání pravdy....

Kam se hrabe Harry Potter
Pokud jste náhodou nepochopili účel první pasáže, vězte, že měla sloužit jako nástin bohatství, které Jade Empire třímá v podobě dějové linie. Úžasná story neprostá osudových zvratů, dramatických překvapení a samozřejmě příběhu pravé lásky, by vydala na bestseller pro ty nejnáročnější. Tohle je opravdu úplně jiná třída než příběhy čarodějnického učně paní Rowlingové (bez urážky).

Foto: Hratelně.cz

Zpočátku si zvolíte svou postavu. Na výběr je ze tří různě stavěných charakterů ženského i mužského pohlaví. Liší se podle bojového stylu a poměru tří hlavních atributů - těla (zdraví), ducha (chi) a mysli (soustředění) - což je předurčuje k preferenci rychlého boje, boje zaměřeného na fyzickou sílu či využívání magie. Pak už nezbývá než se ponořit do onoho fantastického světa mytologické říše.

Dobrodružství v čínském stylu
Jade Empire je svět, z nějž přímo prýští inspirace čínskou mytologií. A právě do něj jsme teď po hlavě skočili. Podívejme se tedy, na co všechno můžeme během našeho putování narazit. Hned na začátku absolvujete tutoriál ve formě souboje, ovládání je intuitivní a problémy s ním určitě mít nebudete. Naučíte se tak blokovat, dělat úskoky a vůbec si osvojíte všechno, co má co do činění s fyzickým násilím (jasně, jasně, bojové sporty nejsou násilí, my víme).

Foto: Hratelně.cz

V průběhu hry se pak postupně naučíte nové "bojové styly". Těch je k mání neuvěřitelných osmnáct a opravdu se od sebe liší. Řadí se do třech podkategorií (bojová umění, magická škola a zacházení se zbraněmi) a dostanete tak možnost proměnit se například v obří ropuchu či metat smrtelné ohnivé koule. K tomu smíte každou z těchto specifických znalostí vylepšovat takzvanými Style Points, které dostanete vždy po přechodu vaší postavy na další level. Ani zde se tedy fantazii meze nekladou.

Navíc má váš charakter v držení amulet, do nějž lze umísťovat různé drahokamy. Ty určitým způsobem ovlivňují vaše atributy a stanou se nepostradatelným společníkem (hlavně, až začnete narážet na některé velice silné kameny, to budete koukat). Poslední věc, kterou v tomto odstavci zmíníme je přítomnost jakési karmy vaše činy ovlivňují zda budete na straně "dobra" (cesta otevřené pěsti) či "zla" (cesta zavřené pěsti). Princip je podobný jako v předchozí hře Bioware - Knights of the Old Republic ze světa Hvězdných válek.

Foto: Hratelně.cz

Jak jsme již zmínili, v Jade Empire se k vám mohou přidávat spolubojovníci a pomáhat vám zdolávat životní překážky. Vaše partička tak bude v maximálním počtu čítat nějakých dvanáct dobrodruhů. Nutno však zmínit, že v daný okamžik můžete mít po boku pouze jednoho z nich. Onoho šťastlivce si můžete vybrat kdykoli v průběhu hry z přehledného menu. Bioware pomýšlelo i na milovníky miniher, kteří se tímto mohou těšit na různé vsuvky jako létání podivným strojem a kosení nepřátel ve stylu starých 2D shoot-em-up her (například Tyrian, Tubular worlds či Raptor) či rozličné hlavolamy.

Tajemná krása z východu - pastva (nejen) pro oči
Poslední pasáž věnujme technické stránce celého projektu. Jade Empire nevyužívá grafický engine z předchozích her Bioware, místo toho je zde v akci zcela nový motor obhospodařující vizuální stránku. A co si budeme povídat, je to vidět. Jemné detaily každé scény, nádherně dokreslené postavy, které přímo volají "motion capture, motion capture!" a úžasné osvětlení dávají znát, že si tým grafiků dával opravdu záležet. Na čem to však poznat nejde, je hardwarová náročnost. Vše se i na slabších strojích hýbe nádherně plynule bez trhání a rušivého načítání při přechodu mezi pasážemi nejeden vývojářský tým by si z takové optimalizace měl vzít příklad.

Foto: Hratelně.cz

Hudba je tematická, rozhodně neurazí a dobře podbarvuje celkové dění. Nejvíce vynikají zvuky, které zaznamenáte při soubojích. Jen si zkuste "ohulit" reprosoustavu na maximum a uvidíte, co to s vámi udělá (pokud neohluchnete). Postavy jsou profesionálně namluvené a vůbec celá audio stránka je provedena velice dobře.

Co dodat? Pokud jste dočetli až sem, jistě jste si všimli, že jsme hře nevytkli jedinou věc. Důvod? Žádné zásadní negativum jsme nenašli. Jistě, dala by se lépe vyřešit logistika a odstranit nutnost mírně zdlouhavých probíhání krajinou v rámci plnění questů. Ano, již probrané dialogy by mohly z nabídky mizet. Samozřejmě, mohla by se toho dodat spousta, podle nás však jde právě takto o silně výbušnou směs. Ta vás chytne a nepustí. Podle nás je totiž lepší než Fable i Star Wars: Knights of the Old Republic 2. A že to jsou pořádné pecky!

 

Právě se děje

Další zprávy