Heavenly Sword je klasický zástupce her, které náhlým a nečekaným úderem vyrazí dech většině herní komunity (v tomto případě to byl pozoruhodný trailer na E3 2005), aby následně přišla vlna střízlivění a pochybovačnosti o tom, zda bude realita tak růžová, jak se zdá. Jak měsíce plynuly a Havenly Sword začal nabývat jakýchž-takýchž rozměrů, máme již nyní téměř jasno. V průběhu tohoto roku se k nám dostane v mnoha ohledech originální, zábavná, ale především skvěle zpracovaná bojovka.
Konkurence pro Laru Croft
Žánrově sami autoři hru přirovnali ke klasickým akčním filmům a přesně jako při jejich sledování byste se v průběhu hraní měli údajně cítit. Nám ale úplně postačí vědět, že se jedná o zástupce hack'n'slash akce s půvabnou hlavní hrdinkou Narikou. Její příběh se točí okolo bájného meče, "nečekaně" pojmenovaného Heavenly Sword, který mají právo ovládat jen bohové. Poté co se k moci dostane zlotřilý král s genocidními choutky a vyvraždí velké procento jejích známých, něco se v naší hrdince vzbouří a to něco také uchopí mocný meč s cílem zachránit ze situace, co se dá. Vzhledem k tomu, že se však nejedná o bohyni (ač by tomu možná její křivky mohly nasvědčovat), vysaje z ní zbraň téměř veškerý život a oslabena v posledních hodinách svého života se vydává na strastiplnou pouť, na jejímž konci snad čeká kýžená pomsta.
Jak tedy příběh sám o sobě napovídá, jako jediný smrtící předmět byl do rukou rudovlasé modrooké křehotinky dán právě onen magický meč se silou stáda volů, s nímž nebude jen bezcílně máchat kolem, nýbrž zasahovat efektivní rány a skládat komba. Ačkoliv by tedy mohlo vše nasvědčovat tomu, o jakou bezduchou akci půjde, autoři se tomuto označení zásadně brání a poukazují na údajnou propracovanou umělou týmovou inteligencí, na níž bude ovládání každého útočícího jedince přepnuto ve chvíli, kdy se ocitne v hloučku okolo naší hrdinky. Umělá inteligence celkově se zdá být propracovaným elementem hry, který z nemotorných útočníků udělá samostatně myslící protivníky.
Je libo malé dýky či velký meč?
Aby nebyla akce úplně jednotvárná, bylo božskému meči přiřčeno několik podařených mutací. Ty jsou celkově tři a budete mezi nimi moci přepínat kdykoliv. První sází na rychlost a tak velký meč rozdělí do dvou malých dýk, které jsou účinné zejména v boji jeden na jednoho. Další možnost se vám osvědčí v případě, že ve hře potkáte celou skupinku nepřátel a nebudete schopni prolomit jejich obranu. Jedno účinné máchnutí velkým mečem je sice trochu pomalé, zato nepředstavitelně efektivní. Poslední spočívá v přeměně na asi nejslabší řetězy, které ovšem mají největší plošnou účinnost. Hrdinka je kolem sebe roztočí obrovskou silou, čímž vyhodí do vzduchu několik jednotek, které následně dorazí v efektivním kombu.
Tím ani zdaleka bojové možnosti nekončí a to díky plně interaktivnímu hernímu prostředí, kde budou trpělivě vyčkávat dřevěné židle, barely, mísy, stejně jako zbraně nepřátel, které mohou být zvednuty a použity na vaši obranu. Není divu, že je akce častokrát přirovnávána k současnému nekorunovanému králi bojovek na PS2, God of War, z jehož konceptu si autoři nabrali hektolitry inspirace. Dokumentují to ostatně i přítomné minihry prověřující vaše reakce v mačkání zobrazovaných kláves, které byly nedílným a poměrně osvědčeným elementem hratelnosti v God of War. Prozatím tedy vše nasvědčuje tomu, že alespoň co do stránky koncepční bychom mohli mít co dočinění s hrou minimálně srovnatelnou.
Frenetická bojovka a ještě trochu víc...
Od možné nálepky "bezduchá rubanice" se chtějí autoři vzdálit i díky slibovaným náznakům RPG prvků, jež budou neodmyslitelnou částí hratelnosti. Přestože jsou souboje samotnou esencí hry, důležitou roli sehraje i vývoj naší hrdinky. Ta bude v průběhu získávat zkušenosti a tím pádem i nové schopnosti, které ve výsledku vyústí ve slibovaný a opravdu slušný počet až 1000 různých bojových pohybů.
Velkým strašákem, jež se nad hrou vznáší i poté, co měla celá řada zahraničních novinářů možnost si ji na vlastní prstíky osahat, zůstává kamera, asi nejčastěji skloňovaný zápor hry. Ta se v mnoha případech chovala jako přišpendlená k samotnému hráči, a tak jste třeba protivníky, které jste zrovna zabíjeli, ani okem nezahlédli. Každopádně prezentované demo je již několik měsíců staré a tak doufejme, že i na tomto aspektu autoři zatím pracují.
Od čeho si naopak je třeba hodně slibovat, je grafika, o níž se mluví jako o možná nejlépe zpracovaném PS3 dílku, který možnosti této poměrně nové konzole využívá jak jen launchový titul může. Boje by měly probíhat v perfektně nadesignovaných arénách stejně jako volných prostranstvích inspirovaných antickou fantasy tématikou s nádechem východních kultur. Počítat je třeba i s velkou interaktivitou a desítkami nepřátel, s nimiž hra zachází naprosto nenuceně a realisticky. Nehledě na naprosto čisté a propracované animace. A co by to bylo za mlátičku, kdybychom čas od času nenarazili i na nějakého toho bosse.
Vzhledem k tomu, že Heavenly Sword ještě nemá stanoveno pevné datum vydání, dá se snadno očekávat, že se hry dočkáme až po oficiálním zahájení prodeje PS3 v ČR (23.3.), tudíž si pro svou vlastní kopii do obchodu budou moct běžet všichni bez rozdílu státní příslušnosti. Vypadá to, že sličná Nariko to roztočí na plné obrátky.