GC 08: Empire: Total War - dojmy z prezentace

Petr Ciesarík
28. 8. 2008 0:00
Přežili jsme bitvu u Lipska a přinášíme dojmy!
Foto: Hratelně.cz

S výběrem bitvy pro prezentaci hry Empire: Total War vývojáři z Creative Assembly asi dlouho neotáleli. Co jiného vybrat než bitvu u Lipska, kde se proti sobě utkali Britové, kteří toto město okupovali, a Prusko, jejichž cílem bylo dobýt své Lipsko zpět. Po zahřívacím traileru se vývojáři vrhli do bitvy a my jsme už z prvních manévrů poznali, že nový Total War je opět tady v celé své kráse! Nebo ne?


Čtěte také: SPECIÁL: Games Convention 08


Foto: Hratelně.cz

Malé městečko bylo nicméně prozatím mimo hru, armády se totiž střetly na nedalekém prostranství. Elitně seřazené vojska a za nimi nenápadné čouhající děla jasně naznačily, jak se ve zdejší době bude válčit. Žádné římské želvy či dalekonosné šípy anglických lučištníků, tady si to vojáci rozdávají proti sobě mušketami na pár metrů, čili máš to štěstí a nezasáhne tě kulka, žiješ dále. Tak žhavé to ale ze začátku nebylo. Smolaři v prvních liniích se schovávali za zídkami (které byly na obou stranách) a začalo tak ostřelování, jež nemělo moc efekt, protože střely jednoduše míjely své cíle. První, kdo si to uvědomil, byl proti nám hrající počítač, tudíž neváhal a poslal pár pluků na zteč. Ač si myslel, že mu to vyjde, zmýlil se. Naše kavalérie na tento statečný čin jenom čekala a byla to právě ona, kdo zahnal nepřátelské vojáky zpátky na své teritorium.

Foto: Hratelně.cz

Jakmile počítač zjistil, že v současné chvíli je v nevýhodě, rozhodl se stáhnout se zpátky do Lipska, přičemž jeden jeho oddíl se nenápadně schoval do blízké dřevěné budovy. To byla šance pro naše dělostřelectvo, aby ukázalo, jaká síla se v jeho kanónech schovává. Stačilo pár přesně mířených ran a bouda se rozpadá a britská posádka uvnitř se vrací do města. Je čas zmobilizovat své síly a připravit se na konečný útok.

Při tomto krátkém oddechovém okamžiku nám vývojáři pověděli něco o zajímavých novinkách a věcech. S každým dílem přichází lepší a lepší grafické zpracování a ani u E: TW to nebude výjimkou. Autoři nám předváděli údajnou pre-alpha verzi a už tak hra vypadala celkem pěkně, i když několik neuhlazených věcí by se rozhodně našlo. Každý jediný voják se bude pyšnit svým designem, čili nepůjde jen o zkopírované zástupy panáčků a hned na to předvádějící provádí detailní zoom, abychom se o tom přesvědčili na vlastní oči. Velmi mne zaujaly různé vylepšení jednotek, například u takové artilerie si můžete pořídit obrannou barikádu, kterou si navíc bude možno i vylepšit.

Foto: Hratelně.cz

Fyzikální engine umožní věrohodné odrážení vystřelených koulí. Ve hře nenastane chvíle, že by koule zasáhla cíl a šmytec. Bude se naopak odrážet dále a klidně s sebou může smést další jednotky (velký vliv na létající koule bude mít i počasí). Dělostřelectvo a artilerii nejvíce využijete k ničení budov. O pár řádků výše jsme se sice již o takové věci zmiňovali, ale ne vždy to půjde tak lehce. Autoři se vychloubali tím, že hodně záleží na tom, v jakém období a z jakého materiálu byla budova postaveno. Zkráceně řečeno, velké činžáky tehdejší doby se vám budou ničit hůř než nějaké dřevěné kadibudky. Často tak musíte přemýšlet, zda vám čerpání munice za to stojí. A málem bych zapomněl, zdevastujete-li velkou část města, jeho obyvatelé vás po případné výhře nepřivítají zrovna s otevřenou náručí (také je můžete krutě vyvraždit).

Naše vojska se formují a nabíráme směr k městečku (oproti hradům a tvrzím z předchozích dílů působí Lipsko opravdu prťavě). Britové jsou ve výhodě, jejich jednotky jsou dobře ukryty ve městě, s čímž by si naše kavalérie moc šťastně neporadila a zbývají nám dvě možnosti – rozbombardovat město a vyslat pěchotu. Jenže britské muškety trčí z nejbližších oken a nebylo by tak příliš moudré zaútočit s pouhými vojáky. Naše děla už ladí směr, posouvají se na dostatečný dostřel a spouštějí palbu. Výborně, britské jednotky opouštějí nejbližší budovy a stahují se více do srdce města. Posíláme vojáky na kraj města, kde se nejdříve schovají za zídku a následně vběhnou do města na náměstí, kde ale sklapla nečekaná past.

Foto: Hratelně.cz

Počítač naprosto nevídaně rozložil síly a pustil se do nás hned ze tří stran! To je konec, řekl jsem si. Mé pozorné oko si ale nevšimlo, že máme pár oddílů v záloze, které by měly Brity jednoznačně dorazit. Čekáme na vhodný okamžik, zadáváme povel k útoku a naše zbývající jednotky (v čele s bubeníkem - ani ten nechybí!) už běží na pomoc. Naše převažující síla a poměrně větší počet jednotek donutil soupeře totálně ustoupit, což znamená naše vítězství. Ačkoliv jsem pak tajně doufal v lehkou ochutnávku námořních bitev, nedočkali jsme se. Nevadí, i tak vyzařovala z přítomných kolegů jakási aura nadšenosti a spokojenosti. Šlo jasně poznat, že Empire: Total War se líbil.

K bitvě se ale vrátím. Hodně jsem byl překvapen chytrou umělou inteligencí soupeře. Neunáhlil se k žádným zbytečným manévrům, zkoušel rafinovaně útočit a během bitvy si počínala celkově nadprůměrně. Já osobně neznám moc strategií, v nichž by se počítač choval tak dobře. Opomenout nesmím ani od autorů přislíbené vylepšené uvažování při diplomacii v kampani.

Foto: Hratelně.cz

Na konci prezentace se samozřejmě našel čas na pár dotazů ohledně hry. Na otázku, kolik se na bitevní pole vejde jednotek, byla odpověď ze strany vývojářů jednoduchá - bitvu můžete prožít s vojsky čítající až 10 000 mužů. Chybět nebudou ani zkušenosti, jež se vyznačují pomocí vlajek u jednotlivých pluků. E: TW nabídne několik módů, od hlavní kampaně přes příběhový mód až po historické bitvy. S kamarády si zadovádíte v MP kláních (taktéž s různými módy, o nichž ale vývojáři ještě uvažují) a budete-li mít chuť si jen tak zabojovat, spustíte si vlastní bitvu. U kampaně máme počítat s největší mapou, jakou jsme doposud v sérii Total War viděli a počet národů by se měl pohybovat okolo čísla 50.

Nevím, čím to je, ale Creative Assembly prostě umí (a to si počkejte na dojmy ze Stormrise). Nepříliš oblíbené období nemusí sednout všem, upřímně ani já sám nepatřím mezi vyznavače Napoleonských válek, ale kupodivu se mi to líbilo. Empire: Total War se chystá pouze pro PC a datum vydání bylo stanoveno na 6. února příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy