Enemy Territory: Quake Wars - jak se hraje?

Martin Havlíček
23. 6. 2007 4:47
Zúčastnili jsme se betatestu a tady jsou naše dojmy!
Foto: Aktuálně.cz

Slibovali nám válku, opravdový konflikt stroggů a lidí. Měli jsme však tušit, že mají na mysli ten moderní model, který proti sobě staví nevelké týmy vojáků-specialistů. Alespoň tedy betaverze, kterou jsme hráli v jednom kuse několik dní, o tom vypovídá.

Testovaná mapa Sewer je drobná, a tak maximální počet čtyřiadvaceti hráčů (každý tým má dvanáct) je opravdu optimem. Jak bylo avizováno, na každé mapě se jakoby odehrává jedna ze zásadních bitev války. V betaverzi se bojuje o strategicky důležitý vodárenský komplex v Japonsku, který byl obsazen stroggy. Mimozemšťané tak hrají role obránců, kdežto lidé útočí.

Foto: Aktuálně.cz

Rozhodně ale nečekejte klišé typu "tým, který uloví nejvíce fragů vyhrál", protože tady jde skutečně o plnění dílčích úkolů a misí, jež si vyžadují týmovou spolupráci a podmiňují celkové vítězství. Úkoly by se daly rozdělit na dvě na kategorie: jednak na hlavní, jež musíte plnit v pevně dané posloupnosti, a nepovinné, které vyplývají z daných situací. Lidská armáda musí nejdříve ze všeho zaútočit na základnu před komplexem, zde pak postavit zařízení zvané EMP Disruptor a to následně zlikviduje štíty chránící vodárnu. Sekundárním úkolem může být například zničení tanku či barikád, nebo naopak oprava obranných věží. Některá zadání dokonce vyžadují schopnosti specifického specialisty, takže je menší šance, že bude docházet k situacím známým z jiných her tohoto druhu, kdy v týmu nebyl například dostatek techniků atp.

Rozlišení tříd mělo být trumfem Quake Wars. Vlastně už je tomu skoro rok, co vývojáři na QuakeConu prohlásili, že mají hru takřka hotovou a že teď zbývá jen vyladit jednotky, aby žádná strana nebyla ve výhodě. Beta bohužel budí dojem, že je tak trochu "přeladili". Nebýt několika ne příliš podstatných detailů, mohli bychom prohlásit, že každá specializace nachází na nepřátelské straně přesnou kopii.

Foto: Aktuálně.cz

Třeba takový pěšák si může zvolit z největší palety zbraní (samopal, těžký samopal, raketomet, shotgun), disponuje také výbušninou, granáty a "aktivátorem" bomby. Na druhé straně barikády stojí tzv. agresor, který si taktéž volí ze čtyř zbraní (jiné názvy, stejný účinek), a stejně tak má i granáty, nálož a onen vynález, pomocí něhož bombu "roztiká". Vedle řadového vojáka (soldier) je k dispozici také medic, jenž má vedle samopalu a granátů ve výbavě také zásobu lékárniček a defibrilátor na "oživování" padlých; zato engineer si může vybrat mezi samopalem a shotgunem, dále u sebe nosí miny, kleště na opravu dopravních prostředků a věží; třída covert ops alias ostřelovač si zvolí buďto vylepšený samopal nebo klasickou sniperku, má také EMP granáty, jež vyřadí vozidla a jiné stroje, kouřové granáty, dálkově ovládanou kameru, která slouží také jako výbušnina, a PDA k hackování; a konečně field ops se samopalem může jako jediný přivolat leteckou podporu a to rovnou ve dvojí podobě (plošné vybombardování nebo zlikvidování daného objektu), kromě toho zásobuje své soudruhy náboji. Field ops, covert ops a engineer mohou dále nechat dopravit na vybraná místa různá samostatně fungující zařízení jako radar či obrannou věž.

Foto: Aktuálně.cz

Stroggové jsou na tom víceméně stejně. Přeci však je zde několik zajímavých odlišností. V první řadě se mimozemšťané dokáží do jisté míry regenerovat a to na úkor munice, neboť obojí (jak životní energie, tak náboje) čerpají z jednoho zdroje (stroyentu). Technician, obdoba medika, tak nedistribuuje lékárničky, nýbrž stroyentové kapsle, a zraněné spolubojovníky postaví na nohy stroyentovou injekcí. K této třídě se váže ještě další zajímavá schopnost a to přeměňování těl padlých nepřátel na respawn-pointy pro bratry ve zbrani. Jde vlastně o "stroggifikaci" v terénu. Medik na druhou stranu může takto zneuctěná těla "očistit". Další zásadní rozdíl jsme zpozorovali u sniperů. Totiž ten lidský na sebe může vzít (za pomoci padlého těla) podobu strogga, ale jakmile se pokusí zaútočit, promění se zpět. Stroggský ostřelovač disponuje zase dronem, který na rozdíl od kamery dokáže létat (ovládá jej sám hráč) a stisknutím tlačítka jej lze odpálit. Drobný rozdíl odlišuje také člověka z field ops a mimozemského opressora; totiž ten druhý jmenovaný má v arzenálu generátor silového pole podobného štítu z Halo 3. I když toho štít příliš nevydrží, ve stísněných prostorách by mohl zafungovat jako silná strategická výhoda.

Foto: Aktuálně.cz

Kdybychom měli soudit hru podle této bety, museli bychom říct, že jde o kompromis mezi původním Enemy Territory a Blattlefieldem. Důraz na postupné plnění na sobě závisejících úkolů připomíná předchůdce, kdežto zapojení dopravních a bojových prostředků zase konkurenci od EA. V rámci mapy Sewer se jejich škála zúžila na skutečně základní nabídku, čítající tank a APC, respektive jejich ufonské varianty. Narozdíl od stroggů mají pozemšťané dále džípy a čtyřkolky, kdežto vetřelci disponují zase jetpacky, s jejichž pomocí se udrží na několik sekund ve vzduchu, a také jakousi sci-fi variací na útočný vrtulník. Nositel jetpacku není však v takové výhodě, jak by se mohlo zdát, neboť je odsouzen k používání slabých granátů. V praxi jde tedy také o pouhý dopravní prostředek. Letecké transportéry a bombardéry řídí pro změnu umělá inteligence.

Foto: Aktuálně.cz

Je známo, že Quake Wars běží na upraveném Doom 3 enginu. Doposud byly rozsáhlé exteriéry pro tuto technologii tabu. Jak tedy dopadla premiéra? Jak by se dalo čekat! Docela detailní, "doomovsky vyhlížející" modely postav a vozidel jsou zasazeny do nevábného, sterilního prostředí. Ani interiéry za moc nestojí, protože jsou až nepřirozeně prázdné - zkrátka kulisy.

S reálnými fyzikálními zákony, které by odpovídaly realitě, také nepočítejte. Zasáhnete-li vojáka na svahu, tak se neskutálí dolů, jak by měl, nýbrž zůstane prkenně ležet na nerovném terénu s nohama vyčuhujícíma do vzduchoprázdna. Technické zpracování je prostě nepřijatelné a to jsme se ještě nedostali k detailům! Třeba takový pohled na stroggifikaci je přímo k popukání: místo toho, aby se mimozemšťan sklonil nad mrtvé tělo a přeměnil je ve strogga, stojí u něho a injekci aplikuje před sebe do vzduchu. O ubohých efektech, kterým v vévodí výbuch reprezentovaný jakousi žlutou mlhovinou, pak raději ani nemluvě.

Foto: Aktuálně.cz

Plusem na druhou stranu je, že hru rozběháte i na průměrném PC. My jsme ji testovali na stroji s 2 GB paměti a GeForce 7600 GT, přičemž na plné detaily v rozlišení 1440x900 bylo citelné zpomalení jen při lidnatých konfliktech. Se snížením detailů na medium tento neduh takřka zmizel.

Co říci na závěr? Beta je pro nás obrovským zklamáním. Nejde tak ani o technickou stránku, která pro mnohé nehraje až tak podstatnou roli, jako spíše o skutečnost, že Enemy Territory: Quake Wars nejenže nepřináší vůbec nic nového, ale nenabízí ani to, co konkurenční Battlefield. Stále jde ale o betaverzi s jednou mapou, takže z toho nelze vyvozovat závěry, lhali bychom ale, kdybychom tvrdili, že stále věříme v úspěch projektu.

 

Právě se děje

Další zprávy