Deus Ex 3 - renesanční kyberpunk

Martin Pelyněk
27. 11. 2008 0:00
Vypadá skvěle i bez Warrena Spectora.
Foto: strategyinformer.com

Vypadá skvěle i bez Warrena Spectora.

Málokterá hra pronikla tak hluboko do duší a srdcí hráčů, jako právě Deus Ex. Titul, který designéra Warrena Spectora definitivně pasoval mezi nejlepší z nejlepších a obstaral mu mezi hráči svatou auru. Svět plný konspirací a pokřivený mechanickými implantáty, které z lidí pomalu, ale jistě dělaly stroje, byl zkrátka neskutečně atmosférický. Navíc příběh dokázal dokonale pohltit. V druhém díle už se to vše povedlo zopakovat jen zčásti, zejména proto, že se hra nesla více akčním směrem. A pak už nebylo nic. Avšak po pěti letech vstává legenda z mrtvých. Tedy ona vstane až příští rok, ale už teď máme spoustu informací, které nás nenechávají chladnými.

Foto: Hratelně.cz

Na Deus Ex 3 pracují v nově vytvořeném studiu Eidos Montreal, a to už zhruba dva roky. Bude se jednat o prequel prvního dílu, umístěný do roku 2027. Lidstvo se teprve učí zacházet s nanotechnologiemi, ovšem první prototypy implantátů se již objevují. Mohou si je dovolit především ti bohatí. Tak ale vzniká nové rozvrstvení společnosti a dokonce extremismus. Obyčejní lidé se nechtějí smířit s tím, že si vysoce postavení mohou koupit lepší schopnosti ve všech ohledech. Světu však už vládnou obří korporace, mocnější než národní vlády. Za nimi navíc stojí tajné spolky, které štvou tyto giganty proti sobě. Jakoby v pozadí stála tajemná figurka, která chce ovládnout lidskou společnost a především – lidskou evoluci.

Foto: Hratelně.cz

Hra však začíná v o poznání komornějším stylu. Sledujete Adama Jensena, šéfa ochranky v sídle jedné z korporací, jak vykonává každodenní rutinu. Jenže v tom budovu přepadají maskovaní muži. Jsou perfektně vycvičení, ochranka jim nedokáže vzdorovat a už vůbec ne zabránit, aby pobili celé výzkumné oddělení. Kdo to je a proč to udělali? To jsou jen první otázky, které vás spolu s Adamem, který se stává hrdinou hry, napadnou. Odpovědi na ně naleznete vcelku brzy. Ovšem spolu s nimi narazíte i na otázky mnohem závažnějšího charakteru.

Autoři hodně sázejí na identifikaci hráče s Adamem. Proto nepřekvapí, že se budete pravidelně vracet do vlastního bytu, který je vybaven četnými reminiscencemi na minulost. Fotky, zápisník, počítač…všude najdete data, která pro úspěšné dokončení hry sice nepotřebujete, ale která vám pomohou pochopit hrdinovu osobnost a snad i tenhle podivný svět. Svět, který se zase jednou odvolává na renesanci, avšak ve značně pokřiveném duchu. Zatímco styl, který proslavil Leonarda da Vinciho byl ve znamení propojení člověka s přírodou, v Deus Ex 3 narazíte na snahy o definitivní ovládnutí přírody člověkem. Zajímavé téma, ze kterého se dá hodně vytěžit. Kromě jiného i specifický vizuální styl. V Eidosu si uvědomují, že právě styl je jedna z věcí, které proslavily Bioshock, a tak tvoří svou vlastní vizi budoucnosti či utopie, chcete-li. Propojení kyberpunku s renesancí.

Foto: Hratelně.cz

Zásadním tématem je, nakolik Deus Ex 3 bude akcí a nakolik stále ještě RPG. Autoři se dušují, že chtějí zůstat věrni především prvnímu dílu, na druhou stranu tvrdí, že nepovažují za moudré, aby akce byla řízena vlastnostmi. To znamená, že dávají větší důraz na hráčovu šikovnost a schopnost se z nejrůznějších šlamastyk vystřílet. Zároveň však šalamounsky řeší zakomponování RPG prvků. Ty tu totiž budou zejména v podobě implantátů, které budete postupně shromažďovat a instalovat do tělesné tkáně a které vám rozšíří bojové možnosti. Zpočátku tak budete moct jen střílet, ale s dalšími implantáty se dostanete ke schopnostem, jako je okamžitý výbuch miny, mnohonásobné zabití v rámci několika sekund, vidění skrz zdi, případně vystřelení zvláštních chapadel při pádu, jimiž se zachytíte zdi.

Takzvaných augumentací by mělo být ve hře 20-30, ovšem můžete si být jisti, že každá z nich bude mít své opodstatnění. A také zcela specifický vizuální projev, na čemž si autoři zakládají. Implantace půjdou přinejmenším jednou vylepšit. Kromě zkušeností mají být důležitým sběrným materiálem i peníze. Za ně si kupujete nejen augumentace, ale také zbraně a vylepšení pro ně. A jelikož chechtáků nebude na rozdávání, často by mělo být třeba se rozhodnout, do čeho investovat a co oželet.

Foto: Hratelně.cz

Deus Ex 3 by měl zaujmout i sofistikovaným krycím systémem, který je v akcích stále populárnější. Tušíme, že akce nebude bezhlavá, ale spíše taktická a opatrná. Odehraje se hned na pěti místech na světě. Děj hry vás totiž zavede do pětice známých metropolí, z nichž oznámeny byly zatím jen tři: Šanghaj, Detroit a Montreal. Potěší i výrazná role žen v Adamově dobrodružství. Některé znáte už dlouho, jiné se o vás budou pokoušet a další vás zase zradí. Ovšem nemusí – záleží na tom, jak se chopíte příběhu a jaká rozhodnutí učiníte. To platí ostatně i pro bossy. Někdy na ně narazíte v plné formě a jindy to pro vás budou jednohubky. Na hráčových činech tak bude skutečně lpět i hratelnost. A nepřekvapí, že se chystá hned několik konců.

Ačkoliv na Deus Ex 3 pracuje nepříliš zkušený tým, který je poslepován z mnoha různých elementů, na papíře vypadá hra skvěle, a pokud by se jí v takové podobě podařilo dostat i na obrazovky, šlo by o skvělý počin, který by svým předchůdcům ostudu nedělal. Jen doufáme, že nepřijde někdo „moudrý“ a neporadí autorům, aby z toho raději udělali akci ve stylu Call of Duty. Že se to bude lépe prodávat…

 

Právě se děje

Další zprávy