Crysis - nejen vizuální revoluce

Tomáš Richter
13. 7. 2007 0:00
Co na nás chystají tvůrci pacifického Far Cry?
Foto: Hratelně.cz

Je to příběh jako z pohádky (od Johna Carmacka). Neznámé a dokonce německé studio přišlo před lety se hrou, která se mohla měřit se špičkami žánru Doom 3 a Half-Life 2. Jmenovala se Far Cry a nyní více jak tři roky po vydání se blíží její nepřímé pokračování jménem Crysis. Něco vám nesedí? Autoři z Cryteku se totiž nepohodli s Ubisoftem, ukončili smlouvy, ale Francouzům zůstala veškerá práva, díky nimž mohli prodat filmovou licenci Uwe Bollovi a začít dělat své vlastní pokračování v Montrealských kancelářích (zřejmě pomsta za 2. světovou válku). Po Far Cry 2 zatím neštěkne ani pes, herní svět je Crysis plný.

Crytek opět na vrcholu
Stejně jako poprvé i nyní přicházejí programátoři s unikátními technologiemi, jež implementovali do zbrusu nového enginu CryENGINE 2. Ten je na míru ušit nejen osobním počítačům, ale dokonce i konzolím nové generace jako je Xbox 360 a PlayStation 3, přičemž právě podpora těchto platforem je stále ve vývoji že bychom se doopravdy dočkali Crysis na konzolích? Kdo ví...

Nestandardně tak začneme technickou stránkou hry, neboť právě ona dělá z Crysis tolik omýlaný titul, který vyměnil více obálek časopisů než nahá Pamela Anderson. Za zmínku určitě stojí volumetrické mraky, pokročilé částicové efekty, soft shadows nebo obdoba globálního osvětlení, což je vůbec výpočetně nejnáročnější komplex algoritmů. Novogenerační engine očividně čerpá ve velkém stylu ze standardů 3D počítačové grafiky, která našla největší uplatnění zejména ve filmovém průmyslu.

Foto: Hratelně.cz

Proto mu není cizí například perfektní depth of field a motion blur efekt, dnes již standardní normálové mapy, nasvícení HDR (High Dynamic Range), metodika volumetrie a dynamiky světel či nejrůznější shader technologie. Z jejich řad můžeme jmenovitě představit třeba finesu nazvanou Subsurface Scattering, jenž zajistí průchod světla různými hloubkami materiálů, takže když si dáte ruku proti slunci, uvidíte po jejím obrysu prosvětlenou kůži podobně jako na nejtenčích místech ucha.

CryENGINE 2 ovšem nedisponuje jenom grafickými přednostmi, ale také propracovaným fyzikálním modelem. Ten se velkou měrou podepíše na absolutní interakci a destrukci prostředí. Konečně tak bude možné deformovat terén, srovnat se zemí každičký přístřešek nebo pokácet rotačním kulometem půlku pralesa (kdo dokoukal Predátora alespoň do půlky, ví, o čem mluvím). Těšit se můžeme i na trojrozměrnou vegetaci, která bude realisticky kolidovat s okolními objekty. Podle toho hráč lehce získá přehled o pozici nepřítele, popřípadě jej díky ulámaným větví či slehlé trávě vystopuje.

Chybět samozřejmě nebude střídání dne a noci, zevrubný ekosystém, fungující jak na souši, tak pod vodou, a speciální technologie pro výpočet reálného chovaní kapalin, která dělá ty nejkrásnější mořské vlny, jaké jste kdy viděli. Podle prvních osahání vypadá grafika Crysis prostě neuvěřitelně a kvalita zpracování písku, skal, domů, postav, vegetace, vodní hladiny určuje nový standard..

Foto: Hratelně.cz

Interaktivita, volnost a úchvatná AI
Crysis se bude naprosto vymykat možnostmi vašeho konání, kdy každý problém bude mít několik možností řešení. Po silnici jede džíp plný vojáků, co uděláte? a) sestřelíte kameny na skále vedle silnice, aby jej zavalily b) naběhnete k němu a silou obleku jej odhodíte do dáli c) sniperkou zastřelíte řidiče a pak si to vyřídíte se zbytkem posádky d) trefíte nádrž a tím vyhodíte celý vůz do vzduchu e) prostě se na něj vykašlete, protože není nijak podstatný. Ano, všechny odpovědi jsou možné a tudíž správné. Opravdovým bonbónkem je pak několika chvaty nepřítele odzbrojit a hodit přes palubu mezi žraloky, kteří se o něj s radostí postarají.

Podobné možnosti ale také vyžadují velmi pokročilý systém umělé inteligence. Vaši nepřátelé nejenže budou schopni podle dané situace taktizovat, krýt se a nadbíhat vám. Pokud budou v oslabení, pokusí se zavolat posily a to buď vysílačkou, vystřelením světlice nebo máváním na projíždějící hlídkový člun, takže když omylem na někoho zapomenete, máte celkem velkou šanci, že se na vás najednou přijede podívat několik obrněných džípů s kulomety, jak to bylo k vidění v hratelné verzi na E3..

S rozsáhlými možnostmi taktizování tak přímo souvisí vaše zbraně a schopnosti. Kromě klasických udělátek hra nabídne i selekci mezi několika druhy munice. K dispozici budou nejrůznější projektily ala Splinter Cell, od uspávacích, přes usmrcující, až po zvukem rušivé. Tou hlavní zbraní tady však bude speciální oblek, takzvaný "Nano Muscle Suit". Futuristické nádobíčko vám umožní soustředit energii do čtyř základních směrů, konkrétně do síly, obrany, rychlosti a neviditelnosti. Je zde možná paralela s TimeShiftem, nicméně zde je to mnohem variabilnější. Kupříkladu když budete zdrhat nepříteli nepropustnou džunglí, není nic lehčího, než koncentrovat na úkor zranitelnosti energii na rychlejší běh.

Foto: Hratelně.cz

Další kapitolou jsou vehikly, vojenská technika a jejich využití. Zasednete tak za volant džípu, obrněného osobáku, náklaďáku, tanku a vznášedla. Kartami zamíchají i helikoptéry, stíhačky, čluny, lodě či ponorky. Jen si musíte dát pozor, aby vás někdo netrefil na ono křehké místo.

Mimozemská návštěva
I když jsem netradičně odsunul dějovou linku o několik řádků níže, neznamená to, že by si Crysis nezakládal na silném příběhu, ba naopak. Scénář je podle slov tvůrců plný zvratů, které si pečlivě hlídají pod zámkem. Přesto jsou známy alespoň jeho kontury. Události jsou zasazené do roku 2019, kdy na Zemi dopadne asteroid obřích rozměrů. Na místo činu vysílá ihned své jednotky Severní Korea, která je místu dopadu nejblíže, aby oblast hermeticky uzavřela a zajistila všechny případné poznatky. Na rádoby vědeckém programu se však chtějí podílet i ostatní světové velmoci včetně Spojených států. Zatímco se vedou diplomatická jednaní, dochází k náhlému vytvoření silového pole kolem asteroidu, jenž zmrazilo velkou část ostrova a nepříjemně narušilo počasí na celé planetě.

V tento okamžik přichází na scénu hráč, jakožto Jack Dunn, člen speciálního týmu, jehož úkolem je dostat se přes tropický ostrov plný šikmookých komunistů až do týlu mimozemského nepřítele. Nevyhne se ani zmrzlé oblasti, kde na něj čekají nejrůznější anomálie či neznámé organizmy větších rozměrů. Právě emzáci vám nechtěně propůjčí jejich technologie, takže si kupříkladu potěžkáte "molekulární urychlovač", který vysává ze vzduchu vlhkost pro okamžité zmražení. Pak jen stačí mrazivé výboje vystřelit a udělat tak z protivníka ledovou kostku. Za zmínku rovněž stojí inovativní kanón vytvářející miniaturní černé díry, ne nepodobné těm z The Darkness.

Foto: Hratelně.cz

Čeho dalšího je Crysis schopný?
Vedle singleplayerové kampaně se o slovo hlásí též hra více hráčů, jejíž jádro budou tvořit čtyři módy - standardní trojka (deathmatch, týmový deathmatch, boj o vlajku) a Power Struggle, neboli silový souboj, kdy jste vhozeni do hry pouze s pistolí a musíte si plněním nejrůznějších úkolů vydělat peníze na lepší výbavu. Nakupovat se bude přes PDA, nutno podotknout, že pouze to, co můžete v danou chvíli vyrobit. Obsadíte-li letiště, budete jen stěží hledat v seznamu člun, to dává neobyčejný smysl. Podle posledních dojmů je multiplayer na velmi vysoké úrovni, nejen co se hratelnosti týče, což je od posledně mílový krok kupředu, poněvadž zpackaný síťový kód a nedůstojná fádnost srazily v tomhle směru Far Cry na kolena.

Teď si možná se slzou v oku říkáte, že tohle vaše herka neutáhne. Každopádně vám nechceme přitížit, eventuálně brát iluze, ovšem fotorealistická grafika, obrovské venkovní scény či pokročilá AI si žádají pořádné železo. Když tedy hovoříme o maximální kvalitě výstupu, bude s trochou nadsázky stačit mainstreamový procesor Core 2 Duo E6600, vrcholné tempo by měla udržet i grafická karta GeForce 8800 GTS a zapotřebí budou v neposlední řadě 2GB pamětí.

Společně se hrou bude uvolněna i druhá verze editoru. Již dnes se díky úzké spolupráci mezi tvůrci ze studia Crytek a amatérskými vývojářskými týmy pracuje na několika modifikacích. Pro ty méně zkušené je připravena kompletní dokumentace. Crysis by se měl objevit na pultech obchodů v polovině září pod hlavičkou herního molochu Electronic Arts. Před vydáním by se však měly objevit dvě demoverze.

 

Právě se děje

Další zprávy