Blue Dragon - japonské RPG se vším všudy

Petr Novák
23. 7. 2007 0:00
Zahráli jsme si Final Fantasy pro Xbox 360. Jaké bude?
Foto: Hratelně.cz

V demoverzi máte možnost vyzkoušet hned dva odlišné světy. Tvůrci omezili dobu strávenou v demoverzi jednou hodinou pro každý z nich a dopřáli nám tak poměrně slušný prostor k důkladnému proklepnutí herních principů, ochutnávce grafického prostředí a ozvučení. Dějová linka se bohužel nekoná; nicméně pan Sakaguchi se dušuje, že tato dosáhne v plné hře takřka epických rozměrů. Vzhledem k tomu, že většina z nás k jeho dítěti sérii Final Fantasy přičichla, nemáme důvod mu nevěřit

Stylový look
První věcí, která činí Blue Dragon atypickým plavcem ve vodách Microsoftího konzolového trhu, je do dnešní doby nevídaná manga grafika, plně převedená do 3d prostředí. Všechno, co uvidíte, působí tedy infantilním dojmem, kterému ale rozhodně nechybí stylovost. Stejně, jakožto ve všech FF, se pohybujete po světě s jednou postavičkou, znázorňující celou skupinu dobrodruhů. Pastelové barvy oděvu, obří očička, velká hlava, proporcionálně menší tělo Japonec jak poleno

Foto: Hratelně.cz

Stejně tak působí veškeré okolní prostředí; přebarvené modely stromků, květin, muchomůrek, křiklavě zelené traviny, obloha s extravagantní modří to vše v případě první ochutnávky, levelu Ruins. V případě druhém (Fortress) uzříte industriální grafiku, tuny kovu, můstků a plechových zdí. Nepřátelé, povalující se po herním prostoru, nikterak nevybočující ze zažitého JPRG klišé vražední brouci, veverky, šelmy, tvorové ne nepodobní šílenostem typu Pikaču či prapodivní mechanoidi, jako ryby v brnění, skákající plechové pasti a další bizarní kreatůry. O animacích se snad ani nemusíme zmiňovat prostě defilé japonské úchylnosti, kterou máme tak rádi.

Celá tato neobvyklá show se uskutečňuje v high definition grafice, čili vysoké rozlišení bez zubů. Vše je krásně vyhlazené a velmi slušně rozanimované, bez padání frame-rate.

Foto: Hratelně.cz

Nekro herní principy
Ihned po vašem vstupu do dema narazíte na helpery, čili postavičky vyskytující se pouze ve stažitelné ochutnávce. Tito paňácové byli do hry dočasně umístěni proto, aby hráč pokud možno co nejvíce komplexně nasál funkčnost samotné herní stránky titulu. Veškeré principy si tedy můžete nastudovat s pomocí dialogových okének a tuny textů Jakmile budete poučeni, vyrazíte směrem k první konfrontaci protivníka.

V tomto bodě bohužel musíme dát prostor našim skeptickým obavám, spojeným s vydáním plné hry. Ono se toho totiž od dob výše zmiňované herní série moc nezměnilo. Japonský herní průmysl v oblasti RPG bohužel stagnuje a zatímco šíleným Japončíkům to nevadí, Evropané začínají být Xtou variací Xkrát viděného a Xkrát dohraného znuděni, a to i na Xboxu. Jak jsme se již zmínili, pohybujete se v hodně omezeném a předem nadefinovaném úzkém prostoru, v němž jsou umístěni i nepřátelé. Ty tentokráte můžete vidět a také vám je dána možnost snažit se jim uniknout, podpořená i několika speciálními schopnostmi (vystrašení, ovládnutí apod.). Boje jsou jinak všudypřítomné a po delší době začínají lézt na nervy a v plné hře jistě uberou na dynamičnosti a zabrání v žádaném posunu děje (a to mě jejich četnost prosím stihla oprudit i v časově omezené demoverzi).

Foto: Hratelně.cz

První nekro položkou jsou souboje
Jak tedy budete řešit samotné potyčky? Ve skupině je pět borců. Každý z nich má s sebou modrého démona, který bojuje, případně kouzlí; postavy se tedy boje neúčastní, pouze mentorují své mazlíčky Na jedné straně obrazovky tak stojí ti hodní a proti nim, na straně druhé ti zlí, prostě klasika..

Když je na vás řada, objeví se menu s obligátními položkami: útok, předmět, magie, obrana, útěk atd. Vyberete jednu z položek, prokousáte se následujícími kaskádovými menu, zmáčknete tlačítko a vyberete pořadí v boji. Nutno podotknout, že položek jsou desítky a mohou vám z prvopočátku přivodit lehčí bolest hlavy.. Nicméně po určité době pochopíte, že se vlastně jedná o to, co tu již stokrát bylo, pouze v hojnější míře. Zůstal i ukazatel - tzv. tension. Pokud se tedy postavě po určité době naplní, démon dostane příkaz Corporeal a předvede něco podobného, jako Aeoni ve FF zdrcující fatální útok, honosící se poutavou animací a masakrující kompletní nepřátelstvo ve vašem dosahu.

Foto: Hratelně.cz

Druhou pak classy, čili zaměření postav
Ano, zůstalo zastoupení klasického rozložení sil spasitelů světa: bojovník, vynikající konstitucí a odolností, healer doktor, léčitel a borec ovládající umění zmrtvýchvstání, křehký mág se sadou drtivých kouzel, a zákeřný rogue či manipulátor vědomí, kterýžto může jednu z nepřátelských bytostí otočit proti svým spolubojovníkům.

Chtě nechtě jste tedy opětovně vtaženi do navyklého schématu warrior dělá damage na blízko, healer drží skupinu naživu a léčí jedy, mág z dálky sesílá oheň, vodu, vichry, rogue zasazuje zákeřné údery do zad a manipulátorka posílá vždy nejsilnějšího nepřítele jako oběť proti zbylým členům zlé smečky. Během boje používáte potiony, čili lektvary na doplnění many či zdraví, podpůrné předměty atd. Pokud jedna z postav lehne, zůstane její ukazatel zdraví na číslovce 1 a neškrtne si do té doby, než ji oživíte či klání neskončí smrtí všech nepřátel. Musíme zcela kriticky podotknout, že je X japonských her podstaně staršího data vydání, které jasně dokázaly, že inovace je možná a originalita nezemřela pro příklad nemusíme chodit daleko, jistě si vzpomenete na brilantní Shadow Hearts 2 Covenant

Foto: Hratelně.cz

Nepříliš povedené ozvučení
Kapitolou sama pro sebe je ozvučení hry. Zvukové efekty jsou v toleranci, není na nich třeba vcelku nic kritizovat. Postavičky se hlasově drží vizuálního stylu (zapomeňte na kompletní namluvení dialogů), zvuky boje odpovídají tomu, co byste čekali.

Katastrofální se nám však jeví volba bojové hudby. V demu totiž nemáte na vybranou a během soubojů hraje jedna a ta samá šílená skladba stále dokola. Pokud si spočítáte, že boj se průměrně startuje po 1 minutě, ehmmm. V bojích s bossy se dočkáte příšerného rockového kousku se zpěvákem, jehož křečovitá snaha připodobnit hlas leaderovi Iron Maiden doslova rve uši. Pevně doufáme, že tato iritující záležitost se v plné hře změní! Vítězná znělka samozřejmě nápadně připomíná opět FF sérii; proti hudbě, doprovázející postavičku na mapě nemáme námitek.

Foto: Hratelně.cz

Rozpačité shrnutí poznatků
Pozitiva Blue Dragona, viditelná z dema jsou jasná. Užijeme si parádní stylovost vizuálního provedení a nádhernou manga grafiku; to vše v plynule se pohybujícím obraze a v HD rozlišení. I příběh, jehož nitky v demu bohužel příliš neodhalíte by měl býti velmi vysoké kvality, Hinorobu Sakaguchi je více než zárukou.

Negativně však na nás působí dnes již zkostnatělé herní principy, nenabízející prakticky vůbec nic nového, kromě odebrání bojeschopnosti hlavních postav a její přemístění na avatary, levitující za jejich zády. Velká škoda, ale vypadá to, že killer titul se tentokráte nebude konat a nezbude než opět vzpomínat se slzou v oku na Final Fantasy VII.

Termín vypuštění hry na trh; čili srpen, nám bohužel dává jasné pojítko na toto demo Inu, uvidíme s plnou verzí, zda se Blue Dragon ponoří do průměrnosti, věřte nám, že bychom byli jen a jen rádi, kdyby tomu tak nebylo

 

Právě se děje

Další zprávy