U mužů se podle něj letos potvrdil úbytek těch, kteří pijí pivo aspoň někdy. Jejich podíl se od roku 2015 snížil z 91 procent na aktuálních 86 procent. Letos meziročně klesl o procentní bod. "Nejvíce konzumentů je pro letošní rok mezi muži ve věku 18 až 29 let, hned za nimi jsou muži mezi 30 a 44 lety," uvedl Vinopal.
U žen se podíl alespoň příležitostných konzumentek piva letos snížil o deset procentních bodů na 49 procent. Podle Vinopala je pokles způsoben úbytkem svátečních konzumentek. "Mnohé z žen, které dosud pily piva nejméně nebo si jej dopřávaly nejméně často, jej podle průzkumu přestaly pít úplně. Ženy, pro něž je pivo preferovaným nápojem a pijí jej častěji, jsou mu věrné i nadále. Věkové skupiny se u konzumentek piva zajímavě vyrovnaly, zároveň ale v posledních dvou letech lze sledovat patrný nárůst ve věku 30 až 44 let a také nad 60 let," doplnil Vinopal.
Podle výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové hraje roli čím dál pestřejší výběr piva. "Navíc pivo má kupříkladu nízkou kalorickou hodnotu a obsahuje mnoho vitamínů, minerálů a přírodních antioxidantů. Je vhodným nápojem po sportu, samozřejmě v přiměřeném množství," sdělila Ferencová.
Muži pijí polovinu týdne
Průměrný počet dní v týdnu, ve kterých si konzumenti dají pivo, je u mužů 3,5 dne, u žen necelé dva dny. Z těch, kteří pivo vůbec někdy pijí, si ho dá alespoň dvakrát týdně 74 procent mužů a 45 procent žen. Každý den v týdnu pije pivo necelá pětina mužů a šest procent žen.
Podíly konzumentů piva mezi muži a ženami (v procentech) a počet velkých piv, kolik Češi vypili týdně:
Rok | Muži | Ženy | Muži | Ženy | |
2004 | 93 % | 60 % | 9,1 | 2,1 | |
2005 | 93 % | 60 % | 8,7 | 2,2 | |
2006 | 90 % | 53 % | 7,9 | 1,9 | |
2007 | 91 % | 60 % | 9,5 | 2,1 | |
2008 | 89 % | 50 % | 8,7 | 2,4 | |
2009 | 89 % | 57 % | 8,7 | 2,2 | |
2010 | 91 % | 54 % | 8,1 | 2,4 | |
2011 | 88 % | 54 % | 7,7 | 2 | |
2012 | 88 % | 62 % | 7,7 | 2,2 | |
2013 | 91 % | 60 % | 7,6 | 2,3 | |
2014 | 90 % | 56 % | 7,8 | 2,3 | |
2015 | 91 % | 56 % | 8,3 | 2,5 | |
2016 | 88 % | 57 % | 7,7 | 2,2 | |
2017 | 87 % | 59 % | 8,8 | 2,3 | |
2018 | 86 % | 49 % | 7,6 | 2,7 |
Zdroj: CVVM
V počtu dní se podle průzkumu významně neodlišují jednotlivé základní socio-demografické skupiny. "Dlouhodobě se pouze ukazuje, že všechny starší věkové kategorie pijí pivo o něco častěji než ostatní. Průměr u nich překračuje čtyři dny u mužů a dva dny v týdnu u žen. Specificky se v posledních letech vyvíjí skupina nejmladších mužů (18 - 29 let), u nichž se průměr dlouhodobě udržoval na nebo těsně pod hranicí tří dnů v týdnu, přičemž letos se již přiblížil ke dvěma," dodal Vinopal.
V průzkumu letos v září odpovídalo 1003 lidí ve věku 18 a více let.