Washington - Německý automobilový koncern Volkswagen učinil ve Spojených státech zásadní pokrok k dosažení konečné dohody o řešení skandálu kolem měření emisí. Oznámil to v úterý americký federální soudce. Některé důležité otázky však zůstávají nezodpovězeny, včetně toho, kolik bude druhá největší světová automobilka muset zaplatit na pokutách za porušení amerických pravidel na ochranu ovzduší. Volkswagen má konečnou dohodu s americkými úřady a tamními majiteli dotčených vozů najít do 21. června.
Soudce okresního soudu v San Francisku Charles Breyer podle agentury Reuters zdůraznil, že součástí vyrovnání bude značná peněžní kompenzace pro americké majitele zhruba 482 000 aut, která vypouštějí až čtyřicetinásobek povoleného množství látek znečišťujících ovzduší.
Skandál nazývaný Dieselgate propukl loni v září. Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tehdy Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Celosvětově jde až o 11 milionů vozidel.
Volkswagen se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Řešení by vedle odškodného pro majitele aut mělo zahrnovat nabídku odkupu vozidla, které umožňuje manipulovat s testy emisí. Jeho součástí bude rovněž sanační fond pro otázky spojené s nadměrnými emisemi a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu.
Mezi ožehavými body, které ještě zbývá vyřešit, je například to, co se stane s auty, která Volkswagen odkoupí, a jak bude takový odkup a opravy vypadat, pokud je EPA schválí.
Právnička zastupující americké majitele aut Elizabeth Cabraserová a mluvčí automobilky ale podle svých vyjádření počítají s tím, že dohodu příští měsíc dokončí.
Po vypršení červnové lhůty se ke konečnému znění dohody bude moci vyjádřit veřejnost. Pak ji musí schválit soud, což by mohlo nastat během slyšení, které je plánováno na 26. července.