StartupBox pomáhá začínajícím podnikatelům nastartovat jejich byznys, důraz přitom klade hlavně na základní myšlenku. Tu má totiž paradoxně řada z nich jen mlhavou. "Ověření neboli validace nápadu, který chce začínající podnikatel realizovat, je pro úspěch jeho záměru absolutně zásadní. Většina start-upů a podnikatelů neuspěje jen proto, že tuto fázi podcení," vysvětluje Bartoš ze StartupBoxu.
"Cílíme především na začínající podnikatele neboli first time founders v menších městech a regionech, kde není dostatek akceleračních či inkubačních programů," popisuje dále. Začínajícím startupistům se tak podle Bartoše nedostává dostatečné podpory, nebo zde fungují programy až pro pokročilejší fáze projektů a firem.
Návod byznysmenům, jak v podnikání postupovat, nabízí skrze svoji online aplikaci. Ta obsahuje motivační videa podnikatelů, kteří předávají své zkušenosti dál. "Jedná se například o Václava Staňka z Vasky, Honzu Vokurku z Kitl nebo Evu Čejkovou, zakladatelku platformy Ženy s.r.o. a Testuj.to. Současně StartupBox sdružuje i online komunitu, která se navzájem podporuje a pomáhá si," pokračuje Bartoš.
Firma musí svého zákazníka znát
V loňském roce se stal StartupBox jedním ze třinácti projektů, které uspěly v grantové výzvě Google.org Impact Challenge pro region střední a východní Evropy, kterou filantropická odnož Googlu odstartovala loni v lednu. Přihlásit se mohly všechny podniky, jejichž cílem je oživení ekonomiky s důrazem na větší sociální začlenění znevýhodněných skupin a překonání rozdílů v takzvaných digitálních dovednostech.
Celkem se přihlásilo 800 uchazečů, firmy si mezi sebou rozdělily dva miliony eur, tedy přes 50 milionů korun. "Společnost Google nás poprvé podpořila skrze program Grow with Google, nyní Digitální garáž, a to už v době, kdy jsme ještě neměli vlastní StartupBox aplikaci, ale jen webový obsah. Naším cílem bylo a stále je řešit skutečný problém na českém trhu," vzpomíná Bartoš.
Získáním loňského grantu pak StartupBox mohl vylepšit svou aplikaci a doplnit ji dalším obsahem, prostor dostal projekt i na platformě YouTube.
"Především jsme ale měli možnost vybudovat silný tým, který zajišťuje běh celého StartupBoxu. Do něj se od září 2021 registrovalo více než 2000 startupistů a zhruba 50 až 100 nových se registruje každý měsíc," pokračuje Bartoš.
Je přesvědčený, že podpora Googlu posunula činnost platformy i její dopad na další úroveň. "Pro podnikatele je nejdůležitější identifikovat problém svého zákazníka. Pochopit ho a najít pro něj funkční řešení. Klíčové je tedy znát dobře svého zákazníka," uzavírá spoluzakladatel StartupBoxu.
Podle místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) má digitální ekonomika pro Česko značný potenciál. "Pokud podpoříme sektor e-commerce a informačních technologií, můžeme podle nedávné studie společnosti McKinsey do roku 2030 očekávat navýšení ročního HDP Česka až o 360 miliard korun. Je ale naší odpovědností zajistit, aby byly digitální svět a technologie dostupné opravdu pro všechny," prohlásil letos.
Digitální ekonomika střední Evropy mezi lety 2019 a 2021 podle McKinsey rostla tempem 13 procent ročně a doháněla tím velkou pětku, kterou tvoří Francie, Německo, Itálie, Španělsko a Velká Británie, rostoucí o sedm procent.
Česká digitální ekonomika v tomto období rostla tempem deset procent ročně. Český e-commerce dosáhl růstu 17 procent ročně, a udržel si tak prvenství v tržbách na obyvatele mezi zeměmi střední a východní Evropy, vyplývá ze studie.