Německé aerolinky ruší pravidlo dvou osob v kokpitu

ČTK ČTK
28. 4. 2017 16:50
Opatření, které aerolinky zavedly po sebevraždě kopila Lubitze, nepřineslo zvýšení bezpečnosti. Zrušení pravidla přivítaly i odbory.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Berlín - Dva roky po havárii letadla společnosti Germanwings, které úmyslně navedl do skalního masivu ve francouzských Alpách kopilot Andreas Lubitz, ruší německé aerolinky bezpečnostní opatření, jež v souvislosti s tragédií se 150 mrtvými zavedly. Nejpozději od prvního června bude moci být v kokpitu opět jen jeden pilot, informovala dnes agentura DPA.

"Hodnocení ukázalo, že opatření se dvěma osobami v kokpitu nepřineslo zvýšení bezpečnosti," uvedl svaz německého leteckého hospodářství BDL. Pokud si jeden z pilotů musel odskočit, musel ho dosud v řídicí kabině nahradit někdo z palubního personálu. Delšími časovými úseky nutnými pro výměnu osob v kokpitu podle BDL ale zbytečně vzniká dodatečné riziko, že se do prostoru dostane neoprávněná osoba.

Od roku 1931 jsou podle BDL zaznamenány pouze čtyři případy sebevraždy pilotů, únosů letadel ale 1074.

Zrušení opatření v pátek přivítaly i odbory německých pilotů. "Od samého počátku jsme říkali, že je diskutabilní, zda se zvýší bezpečnost," uvedl mluvčí odborů Markus Wahl. Nová rizika, která v důsledku opatření vznikla, jsou podle něj závažnější než "nepravděpodobný případ sebevraždy pilota".

Letecké společnosti nicméně ujišťují, že lékaři budou nadále mnohem více než před předloňskou tragédií dbát na psychologická a psychiatrická vyšetření pilotů.

Například pro americké letecké společnosti ale i nadále platí pravidlo dvou osob v kokpitu. Nařizuje to americký Federální úřad pro letectví (FAA), upozornila agentura DPA.

Největší německé aerolinky Lufthansa dnes potvrdily, že od prvního června nařízení o přítomnosti dvou osob v kokpitu zruší.

Andreas Lubitz 24. března 2015 na cestě z Barcelony do Düsseldorfu podle vyšetřovatelů úmyslně navedl airbus do skalního masivu mezi obcemi Le Vernet a Prads-Haute-Bléone ve francouzských Alpách. Na palubě byl jako druhý pilot, využil ale momentu, kdy kapitán odešel na toaletu, a v kokpitu se zamknul.

Němečtí vyšetřovatelé zjistili, že Lubitz měl na den nehody vypsanou neschopenku od lékaře, kterou ale doma roztrhal. Dlouhodobě trpěl psychickými problémy. Před osudným letem si také sedmadvacetiletý pilot hledal na internetu informace o sebevraždách a o zabezpečení dveří kokpitu.

Podle německých vyšetřovatelů, kteří konečnou zprávu zveřejnili letos v lednu, nese na tragédii vinu pouze samotný kopilot. Paralelní vyšetřování vedené ve Francii ještě neskončilo.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Akreditační úřad zastavil řízení k omezení akreditace lékařství v Ostravě. Chyby škola napravila, tvrdí

Akreditační úřad zastavil správní řízení k omezení akreditace oboru všeobecného lékařství na Ostravské univerzitě, které vedl kvůli pochybení u přijímacích zkoušek v minulosti. Škola podle něj u zkoušek pro akademický rok 2019/2020 chyby napravila. Současná akreditace ji opravňuje přijímat nové uchazeče do 31. května letošního roku. Pro přijímání studentů i po tomto datu musí fakulta získat novou akreditaci. Žádost o ni zatím Národní akreditační úřad neobdržel.

"Vzhledem ke skutečnosti, že došlo ke zjednání nápravy, Rada Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství rozhodla zastavit správní řízení k omezení akreditace magisterského studijního programu Všeobecné lékařství spočívající v zákazu přijímat ke studiu daného studijního programu další uchazeče," uvedl ředitel odboru kanceláře akreditačního úřadu Jiří Smrčka.

Zdroj: ČTK
Další zprávy