Nezvaný host v kokpitu? Co ukazuje na teror a co na závadu ve zříceném egyptském letadle

Martin Novák Martin Novák
20. 5. 2016 17:00
"Pokud se nějaká organizace přihlásí k atentátu, obvykle tomu předchází aktivita a komentáře jejích stoupenců a členů na sociálních sítích. V případě zříceného egyptského letadla tomu tak není," uvádí expertka na džihádistická média a účty na sociálních sítích Mina Al-Lamiová
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Káhira - Egyptská armáda objevila trosky zmizelého letadla ve Středozemním moři, 290 kilometrů od Alexandrie. Objasnit příčinu neštěstí pomohou černé skříňky.

Zatím jsou ve hře všechny možné scénáře. Terorismus, technická závada nebo selhání některého z pilotů.

Pokud někdo bombu vložil do letadla v Paříži, samozřejmě je nasnadě otázka, proč si vybral právě letoun EgyptAir a nikoliv stroj nějaké západní společnosti.

Policie vyslýchá pracovníky letiště Charles de Gaulle, kteří nějakým způsobem přišli do kontaktu s airbusem nebo se zavazadly pasažérů.

Expertka BBC na džihádistická média a účty na sociálních sítích Mina Al-Lamiová uvedla, že zatím nic neukazuje na podíl Islámského státu či jiné podobné organizace na pádu letadla.

"Pokud se nějaká organizace přihlásí k atentátu, obvykle tomu předchází aktivita a komentáře jejích stoupenců a členů na sociálních sítích. V tomto případě tomu tak není," uvedla Al-Lamiová.

Pentagon oznámil na základě informací ze satelitů, že žádný výbuch v daném místě nezaznamenal.

Je možné, že někdo vložil bombu do letadla už v Káhiře, když stroj odlétal do Paříže. Egyptská letiště jsou pověstná problematickou bezpečností, což ukázaly dva nedávné případy.

Loni 31. října vložil v Šarm aš-Šajchu zaměstnanec EgyptAir výbušninu do zavazadlového prostoru letadla ruské společnosti Metrojet, které krátce po startu explodovalo nad Sinají.

Letos na konci března prošel na palubu stroje EgyptAir psychicky nemocný muž s atrapou takzvaného sebevražedného pásu. Experti se pozastavili nad tím, že to kontrola neobjevila, i když šlo jen o napodobeninu.

V této souvislosti je třeba připomenout atentát nad skotským Lockerbie. V roce 1988 pachatelé vložili bombu do kazetového přehrávače.

Ten umístili do kufru, odeslaného letecky z Malty do Frankfurtu. Tam se dostal na palubu stroje společnosti PanAm, letícího do New Yorku s mezipřistáním v Londýně.

Fakt, že posádka egyptského letounu ve čtvrtek nehlásila kontrolním věžím žádné problémy, nemusí automaticky znamenat teroristický útok.

Posádka letadla společnosti Air France 1. června 2009 nad Atlantikem také nehlásila žádné problémy předtím, než se stroj zřítil severovýchodně od břehů Brazílie. Vyšetřování ukázalo, že za pád stroje letícího na lince z Rio de Janeira do Paříže mohla námraza na Pitotově trubici, takže piloti měli špatné údaje o rychlosti a airbus se ve vzduchu téměř zastavil.

Egyptské ministerstvo letecké dopravy potvrdilo, že zřícený airbus už jednou měl vážně problémy s motorem. V roce 2013 se během letu do Istanbulu musel vrátit do Káhiry a nouzově přistát.

Další možností je vniknutí někoho do pilotní kabiny nebo záměrný pád, způsobený pilotem. I to se už ostatně společnosti EgyptAir stalo. V roce 1999 pilot Gamál Batútí nasměroval Boeing 747 do Atlantiku po startu z New Yorku (Egypťané ovšem tento závěr amerického vyšetřování odmítají).

Podobně loni v březnu úmyslně narazil do hory pilot stroje německých Germanwings Andreas Lubitz.

 

Právě se děje

Další zprávy