reklama
 
 

Zpřísněte kontroly pilotů a uvolněte lékařské tajemství, říká závěrečná zpráva o havárii Germanwings

Aktualizováno 13. 3. 2016 13:51
Do budoucna je třeba nejen zpřísnit lékařské kontroly pilotů, ale i zlepšit oznamování výsledků těchto kontrol leteckým společnostem, konstatují ve své závěrečné zprávě francouzští vyšetřovatelé loňské havárie letadla společnosti Germanwings. Při nehodě zaviněné kopilotem Andreasem Lubitzem zahynulo všech 150 lidí na palubě.

Paříž - Francouzští vyšetřovatelé loňské havárie letadla společnosti Germanwings, při níž zahynulo všech 150 lidí na palubě, doporučují zpřísnit lékařské kontroly pilotů a zajistit, aby lékaři informovali letecké společnosti v případě pilotů, jejichž zdravotní stav by mohl komplikovat řízení letadla, a aby doktoři v těchto případech nemuseli dodržovat lékařské tajemství.

Ve své závěrečné zprávě, kterou v neděli zveřejnili, experti potvrdili, že německý kopilot se léčil s duševními problémy a že zřícení stroje způsobil úmyslně.

Letadlo nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítilo 24. března 2015. Kopilot Andreas Lubitz podle vyšetřovatelů využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině.

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA ve zprávě podle agentury Reuters uvedl, že Lubitz měl deprese již v letech 2008 a 2009. Začal trpět opět většími duševními problémy v prosinci 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady.

Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou.

Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.

Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, řekl dnes na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.

"Jak je možné, že Germanwings nechala řídit letoun nějakým bláznem? Byl duševně nevyrovnaný, ohromně nevyrovnaný," citovala AP Roberta Olivera, příbuzného jedné z obětí. Vyšetřovatelé informovali rodiny o závěrečné zprávě již v sobotu. Stejně jako další příbuzní se i Oliver zlobí, že vyšetřovatelé nehovoří konkrétně o odpovědnosti.

Agentura AP poznamenala, že francouzská justice nezávisle na šetření BEA zkoumá, zda se kolem tragedie letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu někdo nedopustil zločinu. Již dříve bylo také zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Vyšetřovatelé doporučili zavést nové systémy pro dveře pilotní kabiny a zajistit, aby v ní byli stále nejméně dva členové posádky.

Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.

autor: ČTK | 13. 3. 2016 12:22

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama