Turisty milované, ostatními nesnášené: Končí výroba vozítek segway, pirátů chodníků

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
15. 7. 2020 11:20
Když v roce 2001 představil americký inženýr Dean Kamen vozítko segway, sliboval dopravní revoluci. O devatenáct let později firma, která tehdy Kamenovi patřila, oznámila, že s výrobou elektronických dvojkolek končí. Zatímco mezi turisty si vozítka získala oblibu, obyvatelé (například centra Prahy) si mnohdy vymohli jejich zákaz.
Turisté na segwaích před Braniborskou bránou v Berlíně
Turisté na segwaích před Braniborskou bránou v Berlíně | Foto: ČTK

Bouřlivé debaty o bezpečnosti

Heseldenova smrtelná nehoda vyvolala celosvětovou debatu o bezpečnosti těchto vozítek. Zřejmě nejtvrdší omezení začalo platit pro majitele dvoukolých vozítek v Británii, která od roku 2011 zavedla úplný zákaz jejich používaní na veřejných komunikacích. Bez nebezpečí pokuty se s nimi smí jezdit jen na soukromých pozemcích se souhlasem majitele pozemku.

Německé dopravní předpisy vyžadují, aby lidé pro jízdu na segwayi měli řidičský průkaz přinejmenším pro moped. Segwaye zde smí jezdit po cyklostezkách a ve vyhrazených cyklopruzích na silnicích. Rakouské zákony pohlížejí na segwaye jako na motorová jízdní kola.

Také v Nizozemsku, kde je kolo velmi oblíbený dopravní prostředek, se cyklisté o své stezky dělí s lidmi na vozítkách segway. Naopak ve Francii platí pro segwaye stejná pravidla jako pro chodce, a tak se staly běžnou součástí Paříže i dalších měst.

 

Právě se děje

Další zprávy