Tři nové tramvajové tratě chce Praha postavit co nejdříve, využije dotace na metro D

Adam Váchal Adam Váchal
26. 7. 2018 6:49
Do roku 2022 má začít stavba tratí do Slivence, Libuše a sídliště Na Dědině. Výhledově město plánuje až třicet nových úseků.
Klikněte pro kompletní zobrazení.
Klikněte pro kompletní zobrazení. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik plánuje v následujících letech investovat miliardy korun do zcela nových tramvajových tratí. V následujících čtyřech letech chce zahájit stavbu celkem tří nových úseků. Výhledově by v Praze mohlo vzniknout až třicet tratí.

"V současné době jsme nejdál s projekty tří tramvajových tratí. První je z Barrandova do Slivence, další jsou z Modřan do Libuše a následně z Divoké Šárky do sídliště Na Dědině," říká šéf dopravního podniku Martin Gillar.

Ve všech případech chce podnik začít stavět do roku 2022. Pro trať z Barrandova do Slivence již má územní rozhodnutí. Jedná se o prodloužení stávající tratě o necelé dva kilometry. Investice by se podle dřívějších odhadů mohla pohybovat okolo 690 milionů korun.

U zbývajících dvou tratí dopravní podnik bude o územní rozhodnutí a následně stavební povolení teprve žádat, příprava tak ještě potrvá roky.

Prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu o 2,4 kilometru má vyjít na téměř 900 milionů korun.

Stejně tomu je u prodloužení trati, která má dnes konečnou zastávku v Modřanech. Tam dnes zajíždí například páteřní linka 17. Do budoucna má jezdit až na Libuš, kde má výhledově vzniknout také stanice nové linky metra D. Dva kilometry nové tratě v tomto případě spolknou půl miliardy korun.

Kromě tří zmíněných projektů by v horizontu několika let mohly vzniknout nové tramvajové smyčky u Depa Hostivař a na Zahradním Městě. 

Na rozvoj tramvajových tratí chce dopravní podnik použít část peněz, které měl čerpat z dotačního programu OPD II na výstavbu nové trasy metra - linky D. Jelikož se ale kvůli zdlouhavému výkupu pozemků nedaří výstavbu metra D zahájit, půjdou zatím právě na tramvajové tratě.

V rozšiřování sítě tramvajových tratí chce Praha pokračovat i nadále. Loni pražští radní schválili Strategii rozvoje tramvajových tratí. Na území metropole by podle ní mělo vzniknout třicet nových úseků.

"Principem strategie je komplexní rozvoj tramvajových tratí v Praze s cílem nahradit silně exponované autobusové tahy zejména do sídlištních celků," píše se ve zmíněném dokumentu, který připravil pražský dopravce.

Do roku 2030 se má podle dokumentu v Praze začít stavět celkem 16 projektů. Tramvaje by se mohly vrátit například do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí.

Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tím Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy.

Dopravní podnik a vedení města mají na stole dalších 11 tratí, které by měly rozšířit stávající tramvajovou síť po roce 2030. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího Metropolitního plánu. Ten chtějí pražští politici schválit nejpozději na konci roku 2022.

Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.

VIDEO: Po Praze jezdí černá tramvaj s nejtrapnějšími výmluvami černých pasažérů

Nejezdi načerno! Po Praze jezdí tramvaj s nejtrapnějšími výmluvami černých pasažérů. | Video: Veronika Ljuba Bucková
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Stuttgartu bleskový gól nestačil, s Kolínem jen remizoval

Fotbalisté Stuttgartu přes bleskový gól pouze remizovali v 5. kole bundesligy 1:1 s Kolínem nad Rýnem a promarnili v domácím utkání šanci dotáhnout se před víkendovým programem na vedoucí Lipsko. Na lídra tabulky ztrácí nováček soutěže dva body. Soupeř čeká na vítězství v nejvyšší soutěži už 15 utkání, v novém ročníku získal teprve druhý bod.

Domácí měli skvostný vstup do zápasu a už ve 24. sekundě je umístěnou střelou zpoza šestnáctky poslal do vedení belgický záložník Orel Mangala. V polovině první půle ale z penalty vyrovnal švédský útočník Sebastian Andersson a VfB dál čeká na první domácí výhru v sezoně. Kolínští po úvodních třech porážkách podruhé za sebou remizovali, bundesligové vítězství ale slavili naposledy 6. března.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Stuttgart - Kolín nad Rýnem 1:1 (1. Mangala - 23. Andersson z pen.).

Tabulka:

1. Lipsko 4 3 1 0 10:2 10
2. Bayern Mnichov 4 3 0 1 17:8 9
3. Dortmund 4 3 0 1 8:2 9
4. Stuttgart 5 2 2 1 10:6 8
5. Eintracht Frankfurt 4 2 2 0 7:4 8
6. Augsburg 4 2 1 1 5:3 7
7. Brémy 4 2 1 1 6:6 7
8. Hoffenheim 4 2 0 2 8:6 6
9. Leverkusen 4 1 3 0 3:2 6
10. Union Berlín 4 1 2 1 7:5 5
11. Mönchengladbach 4 1 2 1 5:6 5
12. Freiburg 4 1 2 1 5:8 5
13. Wolfsburg 4 0 4 0 2:2 4
14. Bielefeld 4 1 1 2 3:6 4
15. Hertha Berlín 4 1 0 3 8:10 3
16. Kolín nad Rýnem 5 0 2 3 5:9 2
17. Schalke 4 0 1 3 2:16 1
18. Mohuč 4 0 0 4 2:12 0
Zdroj: ČTK
Další zprávy