České dráhy zdraží základní jízdné, prý kvůli inflaci

Ekonomika Ekonomika
26. 9. 2013 15:50
ČD odůvodnily zdražení inflací a růstem cen vstupů.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - České dráhy od 15. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, zdraží základní jízdné zhruba o dvě procenta. Odůvodnily to inflací a růstem cen vstupů. Zlevnit by ale mělo pravidelné dojíždění do práce nebo do školy.

Agentuře ČTK to sdělil Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

České dráhy jsou dominantní železniční společností v České republice, stoprocentním vlastníkem firmy je stát. Na některých tratích už ale působí soukromá konkurence, na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou jezdí společnosti Regiojet či Leo Express, které přiměly v minulosti České dráhy zlevnit jízdné a zlepšit služby u spojů, které přímo konkurují státním vlakům.

Úplný nový ceník firma zveřejní až v půlce listopadu.

Pro žáky a studenty, kteří mají slevovou kartu IN 25, dráhy od nového jízdního řádu zavedou čtvrtinovou slevu ze žákovského jízdného pro období školního roku. Cestujícím se slevovou kartou IN 50 dostanou při nákupu traťových jízdenek poloviční slevu, dosud to bylo 25 procent. "Cílem tohoto kroku je cenově podpořit pravidelnou dojížďku do zaměstnání vlaky Českých drah na střední a delší vzdálenosti," uvedl Pošta.

Zdraží ale slevové karty IN 25 a IN 50 pro děti a mladé do 26 let, a více peněz bude stát také slevová karta In-senior. Cena tříleté IN 25 vzroste na 490 korun z dosavadních 330 Kč, jednoroční IN 50 a In-senior bude za 1490 korun místo nynějších 1330 Kč.

Cena kilometrické banky se zvýší o stokorunu na 2200 korun. Stoupne také cena celostátní víkendové jízdenky na 650 korun z dosavadních 600 Kč, zdraží rovněž regionální verze této jízdenky.

Soukromníci na dalších tratích

České dráhy provozují osobní vlaky na železniční síti dlouhé 9,5 tisíce kilometrů, denně vypraví na sedm tisíc spojů.

Před pár dny ministerstvo dopravy oznámilo, že soukromé spoje pustí na další pětici rychlíkových tratí. Ještě do konce roku chce vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a rovněž spojení Liberce s Ústím nad Labem.

Do tendru se určitě přihlásí RegioJet Radima Jančury, druhý velký soukromý dopravce Leo Express to ještě zvažuje.

České dráhy v prvním pololetí vykázaly ztrátu 510 milionů korun. Meziročně je to zhoršení o 16 milionů korun. Výsledek ovlivnily zejména vyšší náklady spojené s financováním obnovy vozového parku firmy.

 

Právě se děje

Další zprávy