Brno - Coca Cola, káva nebo koření, které se prodávají pod stejným názvem v celé Evropě, mohou mít v jednotlivých zemích Unie jinou chuť nebo složení a spotřebitele to nepoškozuje.
Evropská komise takto odmítla kritiku Bulharska, které oficiálním protestem reagovalo na výsledek testu provedeného za peníze z evropských fondů Asociací spotřebitelů Slovenska.
Experti porovnávali potraviny prodávané v osmi členských zemích včetně Česka a zjistili, že třeba Coca Cola, Nescafé Gold, zrnková káva Jacobs Krönung, káva Tchibo Espresso nebo pepř Kotanyi mají různé složení v jednotlivých zemích Unie. Jediným výrobkem, který byl stejný pro všechny členské země, byla čokoláda Milka.
Neslýchané? Nevadí
"Je neslýchané, aby v Evropě platily dvojí standardy pro prodej potravin. Pokud se skutečně prokáže, že se k Bulharsku přistupovalo jako k druhořadé zemi, Sofie zváží veškeré právní kroky," řekl bulharský ministr zemědělství Miroslav Naydenov.
Podle Evropské komise, která poslala odpověď do Bulharska, je to ale v pořádku. "Společnosti nemají povinnost prodávat stejné výrobky ve všech zemích Unie. Musí ale o tom informovat spotřebitele na etiketě," řekl mluvčí Evropské komise pro zdraví a ochranu spotřebitele Frederic Vincent.
Podle spotřebitelských sdružení je ale odlišná kvalita výrobků podle zemí špatná zpráva. "Výsledek testu ukázal to, co si mnozí spotřebitelé už roky šeptali. Firmy často posílají nižší kvalitu do nových zemí EU, kde mají pocit, že se spotřebitelé ještě tak nebrání," řekl předseda Asociace spotřebitelů Slovenska Miloš Lauko.
Také podle šéfa tuzemské Potravinářské komory Miroslava Tomana není žádným tajemstvím, že jsou potraviny dodávané nadnárodními korporacemi na trhy postkomunistických zemí méně kvalitní než produkty stejných značek prodávané na zbytku kontinentu.
Stačí si přečíst obal
Podle Tomana je rozdílná kvalita stejných potravin v různých zemích patrná již při pouhém pohledu na jejich složení. "Stačí si přečíst obaly," poznamenal. Týká se to zejména některých značkových potravin, které Češi či další obyvatelé nových členských zemí chtějí, ale zároveň za ně nehodlají platit tolik jako lidé na západě Evropy.
Výrobci tvrdí, že se jen přizpůsobují potřebám nakupujících.
"Nejde o kvalitu, jde o to, že občas se musí produkty přizpůsobit chuti místních. Každá země má své standardy nasazeny jinak vysoko. Běžné to dělá třeba Knorr. I v Evropě najdeme hodně rozdílů v chuti, na které musíme reagovat," řekl Paul Polman, generální ředitel společnosti Unilever, třetího největšího producenta potravin a spotřebního zboží na světě.