reklama
 
 

Pojištění k ničemu. Kdo pomůže klientům padlé cestovky?

25. 7. 2012 18:10
Generali se hádá s ministerstvem a zástupci cestovních kanceláří

Praha - Cestovní kancelář sice byla pojištěna proti úpadku, přesto klienti po jejím krachu nedostanou odškodné. Pojišťovna jim místo toho doporučuje, aby si příště sjednali i její nový produkt - speciální pojištění pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku. Historicky první spor v Česku týkající se nedostatečného limitu pojištění ze strany zkrachovalé cestovní kanceláře graduje.

Na jedné straně stojí pojišťovna Generali, která v úterý oznámila, že nevyplatí několika stovkám klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je nedostatečný limit pojištění, který si u ní kancelář sjednala.

Na druhé straně jsou vedle klientů cestovky také ministerstvo pro místní rozvoj a zástupci cestovních kanceláří.

Podle některých právních názorů hrozí, že kvůli nedostatečné legislativě bude muset škodu klientům zaplatit stát.

Nedostatečný limit

V Česku je to poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu cestovní kanceláře stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," říká mluvčí Generali Jiří Cívka. Limit pojistného plnění si BG Travel sjednala pouze na 120 tisíc korun.

Téměř 300 turistů, které cestovní kancelář po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala bez pomoci v Bulharsku, se Generali podařilo dostat domů během následujícího dne. Návrat turistů do vlasti je z pohledu zákona podle Cívky bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou.

"Propočty po vyčíslení nákladů na zajištění návratu klientů ukázaly, že si tato fáze vyžádala náklady, jež vysoko překročily limit plnění, který si určila cestovní kancelář, a nese za něj plnou odpovědnost," dodal mluvčí.

O riziku nedostatečného limitu pojistného plnění stanoveného cestovní kanceláří se přitom podle Cívky opakovaně diskutovalo. Pojišťovny na něj ministerstvo pro místní rozvoj upozorňovaly například při společném jednání v září 2010.

Je to věc pojišťovny

Ministerstvo však ve středu opět zopakovalo svůj názor, podle něhož má pojišťovna Generali povinnost vyplatit klientům zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy, i když si kancelář sjednala nedostatečný limit pojištění.

Smlouva o povinném pojištění pro případ úpadku podle ministerstva není běžnou pojistnou smlouvou, u níž pojišťovna plní přání klienta. Je prý povinností sjednat pojištění tak, aby klient cestovní kanceláře měl v případě jejího úpadku zajištěnu repatriaci, a pokud se zájezd neuskutečnil, vrácení všech vložených prostředků.

"Podle zákona pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři," uvádí mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Podobný názor má Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Je odpovědností pojišťovny, aby pojistila cestovní kancelář na takový limit pojistného plnění, který v případě krachu pokryje veškeré oprávněné nároky klientů cestovní kanceláře, nikoliv pouze jejich část," uvedl viceprezident asociace Tomio Okamura.

Nemůžeme suplovat stát...

Generali argumentuje tím, že limit pojistného plnění navržený a sjednaný BG Travel odpovídal zákonnému požadavku 30 procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu. "Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. Ta ale přes několik urgencí tyto údaje nedodala," říká mluvčí pojišťovny.

Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže podle svého šéfa Štefana Tillingera suplovat úlohu státu reprezentovaného ministerstvem pro místní rozvoj, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat.

Ministerstvo naopak tvrdí, že jej Generali měla o závažných nedostatcích v hospodaření kanceláře informovat, což ale neučinila.

Možná to zaplatí stát

Občanské sdružení Stop krachům cestovek! upozornilo, že poškození klienti se mohou domáhat svých peněz prostřednictvím jeho iniciativy přímo na státu, stejně jako před nimi turisté ze zkrachovalých kanceláří I.Parkam Holidays a Vivamonde.

Podobný názor má také advokát Arthur Braun z advokátní kanceláře bpv Braun Partners. "Podle zákona stačí sjednat pojištění v rozsahu 30 procent z ročně plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Proto může dojít k takovému případu, kdy pojišťovna neodškodní všechny cestující, což je ale pravděpodobně v rozporu s evropským právem," říká.

"Z rozsudku Evropského soudního dvora v případu Dillenkofer lze totiž dovodit, že podle článku 7 směrnice Evropské Unie 90/314/EHS musí pojištění proti úpadku cestovních kanceláří pokrýt celou škodu všech klientů. Protože česká právní úprava nesplňuje tento požadavek (špatná transposice evropského práva), mohou poškození případně uplatnit nárok na náhradu škody proti České republice," dodává Braun.

Poškození klienti mohou také zkusit uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti BG Travel zájezd koupili.

A mezeru v zákoně chce zaplnit i sama Generali, která lidem začala nabízet nové pojištění pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře. Pokud si jej klienti cestovek sjednají, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně. V praxi by si tak ale platili druhé pojištění, protože zákonem předepsané pojištění samotné cestovky platí už v ceně zájezdu.

Přidejte si nás na Facebook, ať vám neuniknou další aktuality a rady:

autoři: Ekonomika, ČTK | 25. 7. 2012 18:10

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama