Kroměřížsko - Paní Jarmile se ještě chvěje hlas. Nad dokumenty za stolem v naklizeném bytě vzpomíná na návštěvu obchodního zástupce firmy známé z televizních reklam heslem "jednoduše změna."
"Kdybych tušila, jak to dopadne, srazila bych ho touhle holí ze schodů," vybavuje si šedesátiletá invalidní důchodkyně z Kvasic na Kroměřížsku 25. červen.
Tehdy jí u dveří zazvonil Jiří Bolgač. Zástupce společnosti Bohemia Energy se představil jako pracovník "regulačního úřadu".
O tom, že při odchytu nových klientů používají někteří podomní prodejci energií metody na hraně zákona, se mluví dlouho. "Tohle už je ale rozhodně za hranou, toto je trestný čin," tvrdí po krátkém seznámení s případem Luděk Šikola ze stejnojmenné advokátní kanceláře specializující se mimo jiné na právo v energetice.
Promluvit si s Jiřím Bolgačem není možné, jeho mobil je nedostupný. Bohemia Energy s ním už nespolupracuje. Za pět týdnů, co pro ni pracoval, u něj totiž odhalila dva pokusy o podvod na klientech. Paní Jarmila byla jedním z nich. Pokud jde ale o nekalé praktiky podomních prodejců, zdaleka není výjimkou.
Dostal napít, občanku ofotil mobilem
Prodejce se do bytu vetřel pod záminkou, že potřebuje napít. Zakrátko měl na stole vyplněný velký formulář podle údajů ve smlouvách s dosavadním dodavatelem plynu a elektřiny, které mu paní Jarmila na jeho žádost donesla. Formulář byl složený tak, aby nebylo poznat, že jde o smlouvu.
"Vyžádal si občanku a ofotil si ji mobilem. To mě poprvé trklo, že tu něco nehraje," vzpomíná paní Jarmila, která si dnes vyčítá svou důvěřivost.
"Několikrát jsem mu opakovala, že nic podepisovat nechci, žádný přestup. Že si odnesl smlouvy, jsem zjistila, až odešel," vzpomíná paní Jarmila. Myslela si, že podpisem potvrzuje odečtené hodnoty elektroměru a plynoměru. Když se pár hodin nato vrátil její syn z práce, upozornil ji, že podepsala smlouvu o dodávkách energií s Bohemia Energy.
V drobnopisu uvnitř smlouvy stálo, že její předčasné vypovězení klienta přijde na 10 tisíc korun plus DPH.
"Nic jí nevysvětlil. Jen furt mlel svoje, pak sbalil papíry a zmizel," vysvětluje sousedka paní Jarmily, která byla větší části návštěvy podomního prodejce náhodou přítomna. "Připadal mi hrozně nervózní, aspoň od té doby, co jsem přišla," vybavuje si.
Bohemia Energy podle svých slov novým klientům pravidelně volá, aby si ověřila, zda smlouva byla uzavřena férově a zda k ní klient skutečně chce přestoupit. Na základě takového telefonátu stornovala smlouvu paní Jarmily údajně hned dva dny po jejím podpisu.
"V tomto případě jsme na základě telefonického hovoru se synem zákaznice smlouvu zrušili s okamžitou platností," tvrdí mediální zástupce společnosti Lukáš Novák.
Paní Jarmila si ale události vybavuje trochu jinak. Byla to ona, kdo jako první kontaktoval Bohemii, aby smlouvu okamžitě zrušila.
"Bolgač mi to tři dny nebral," tvrdí. Tou dobou přitom ještě pro firmu pracoval.
"Je to podvod. Nemusíme se tady ani zabývat energetickými zákony, hrozil by mu nepodmíněný trest," shrnuje prodejcovo jednání právník Šikola.
Několik tisíc podvedených měsíčně?
Ještě týž den, co online deník Aktuálně.cz oslovil kvůli případu společnost Bohemia Energy, zvonili zástupci firmy u bytu paní Jarmily a nabízeli jí odškodné. Odmítla.
Poté, co firma s Bolgačem přestala spolupracovat, dala podle svých slov prověřit všechny smlouvy, které v jejích barvách uzavřel.
"Je to klasický scénář. Kvůli podobným ruší změnu dodavatele několik tisíc zákazníků měsíčně. A obdobný počet se i po čase vrací," tvrdí mluvčí energetické společnost ČEZ Ladislav Kříž.
Energetický regulační úřad sice nemá přesná čísla, kvůli podobným podvodům ale na něm vzniklo speciální oddělení ochrany spotřebitele. Úřad také pro energetické firmy sepsal etický kodex, a když se šéfka ERÚ Alena Vitásková s dodavateli setkala v dubnu kvůli vyššímu počtu stížností za první čtvrtletí, oznámila jim, že je bude pečlivě sledovat.
Případ paní Jarmily tedy podle všeho končí dobře. V jiném příběhu z nedalekého Holešova už ale Bohemia Energy do sebe tolik nešla.
"Psali jsme ombudsmanovi, snad to nakonec nebude muset platit," vzpomínají pracovnice holešovské Charity na letošní březen, kdy k nim přišla paní Růžena s nedoplatkem za energie ve výši 16 tisíc. Dosud ho nezaplatila a Charita se obává, že za tu dobu vzrostl na více než dvojnásobek.
"Dali jí deset dní na zaplacení, jinak že to postoupí vymahačské firmě. Jejich pracovnice nám do telefonu rovnou řekla, že se nejde domluvit na žádných splátkách," vzpomínají pracovnice Charity nad sešitem se zápisy k případu paní Růženy.
Hovory na placenou linku Bohemia Energy vzápětí pocítila na svých účtech i sama holešovská Charita.
Negramotná, při podpisu vstřícná
"Paní na lince si neustále potřebovala něco ověřit, pořád jsem musela čekat. Jednou tam zavoláte, řeknou vám jednu věc. Za tři dny voláte zpátky a všechno je jinak. Vyskočily nám tam šílený peníze za telefon," vzpomíná zaměstnankyně Charity. "Řeknu to tak: my samy jsme tomu nerozuměly," doplňuje ji kolegyně, diplomovaná specialistka.
Šestapadesátiletá paní Růžena je romské národnosti a má od obvodní lékařky potvrzení, podle kterého je negramotná a má lehkou mentální demenci. Tento dokument ale pochází až z doby po uzavření smlouvy. Pracovník Bohemia Energy nemohl podle mluvčího společnosti "objektivně posoudit mentální stav zákaznice, která spolupracovala vstřícným a zcela přiměřeným způsobem".
Podle pracovnic Charity je s paní Růženou "obtížnější komunikace", takže počátky jejího problému se mapují jen těžko.
Každopádně krátce poté, co po návštěvě podomních prodejců vloni v březnu přešla k Bohemia Energy, jí nový dodavatel zvýšil zálohy z dosavadních dvou na šest tisíc korun měsíčně. Tolik paní Růžena nebyla schopna platit, a když jí přišla urgence nedoplatku, obrátila se o pomoc na Charitu.
"Později rozporovaná výše záloh odpovídala spotřebě v odběrném místě plynu zákaznice, které je vždy rozhodným faktorem pro stanovení výše záloh," tvrdí dnes společnost Bohemia Energy.
Podle pracovnic Charity se ale paní Růženě ztratily smlouvy s původním dodavatelem, a není tudíž jasné, jak Bohemia k novému stanovení záloh vůbec přišla.
"Stanoveno odhadem," cituje jedna z nich ze zápisníku, jak Bohemia Energy podle pracovnice na zákaznické lince určila spotřebu a stanovila zálohy. Za navýšení podle Bohemie může únik plynu.
"Kontrolní mechanismy fungují"
Zda paní Růžena s přestupem k Bohemii souhlasí, si firma údajně i v tomto případě ověřila takzvaným verifikačním telefonátem. Paní Růžena, která byla podle mluvčího po podpisu smlouvy "vstřícná", byla zároveň "od počátku realizace dodávek zákaznicí se špatnou platební morálkou". Za každou upomínku jí přitom naskakují pokuty.
Po zaslání dotazů online deníkem Aktuálně.cz na její případ navštívil paní Růženu další mediální zástupce Bohemia Energy Richard Štrégl společně s manažerem pobočky.
"Když jsme s klientkou hovořili, působila naprosto normálně bez nějakých náznaků mentální demence. Mimoto má v tom celém hrozný nepořádek, od podpisu smlouvy s Bohemia Energy má již podepsány smlouvy se dvěma jinými dodavateli," tvrdí mediální zástupce Bohemia Energy.
Kromě ombudsmana řeší případ paní Růženy dvě nevládní organizace i holešovský městský úřad. "Podle mého názoru se snaží vykličkovat z vysokého nedoplatku," je však přesvědčen Šlégr, zástupce společnosti, která už má za sebou i jiný médii propíraný škraloup.
Příběhy paní Jarmily a Růženy však podle Bohemia Energy naopak svědčí o tom, že firemní postupy a kontrolní mechanismy "fungují ve prospěch ochrany zákazníků správně a spolehlivě".
Na Lamu už číhají bojoví psi
Bohemia Energy ve sporných metodách získávání klientů není zdaleka sama a lidem s tím postupně dochází trpělivost.
Například paní Ludmile z Hulína se pod záminkou odečtu elektroměrů a plynoměrů, ohlášeného údajně obecním rozhlasem, vetřeli do domu dva zástupci společnosti Lama Energy.
Přestože jim 64letá důchodkyně opakovala, že nehodlá změnit dodavatele energie, během chvíle od ní vylákali nejen podpis smlouvy, ale i plné moci a souhlasu s poskytnutím osobních dat.
"Letěl jsem za nima na kole a říkám: Hoši, okamžitě to vraťte, mě vaše černý obchody nezajímají," vzpomíná její syn Lukáš. "Cukali se, ale já měl adrenalin tak vysoko, že mohli oba dostat pár facek," vzpomíná urostlý mladík. Podle svých slov by příště na podomní prodejce nejraději poslal svoje bojové psy.
Lama Energy dostala dotazy z Aktuálně.cz na tento případ minulý týden, ani přes urgenci ale dosud neodpověděla.
"Natáhnul" i vás nebo vaše příbuzné podomní prodejce energie? Dejte mi vědět na Facebooku.