Brno - Majitelé domů v Brně, kteří se bojí ražby tunelů za osm miliard korun, neuspěli se svou stížností u soudu.
Nejvyšší správní soud se totiž v jednom ze soudních sporů, které stavbu provází a jenž způsobily, že se tunely začaly stavět o rok a půl později, postavil na stranu magistrátu.
Jeden z majitelů domů v blízkosti stavby u soudu napadl stavební povolení na výstavbu infrastruktury, která se stavbou v Česku ojedinělých tunelů souvisí.
Statika bude narušena
Podle znaleckých posudků, které si lidé nechali vypracovat, totiž při ražbě tunelů vznikne poklesová kotlina a dojde k narušení statiky domů. A proto se všechna stavební řízení měla posuzovat současně s plánovanou ražbou.
Žalobě majitele domu vyhověl Krajský soud v Brně. "Jde o stavbu, která je součástí celkové výstavby tunelů, která může statiku nemovitostí nacházejících se nad plánovanou ražbou tunelů ohrozit. Proto ji nelze v zájmu komplexnějšího posouzení dopadu stavby na okolí oddělovat od stavby tunelů," uvedli soudci.
Magistrát s tím ale nesouhlasil a obrátil se stížností na Nejvyšší správní soud. Podle magistrátu soud vyšel jednostranně ze znaleckých posudků zadaných majiteli domů, podle kterých může dojít k narušení statiky.
Nejvyšší správní soud magistrátu vyhověl. Podle soudců magistrát postupoval správně. "Geologické podmínky a stav základů domů v ulici Dobrovského byly v rámci příprav celého projektu stavby zkoumány a jejich výsledky byly ke dni vydání rozhodnutí známy," uvedli soudci.
Podle nich by sloučení stavebních řízení s rozhodováním o samotné výstavbě tunelů nevedlo ke kvalitnějšímu posouzení.
Tunely jsou pod domy
S ražbou tunelů, jejichž prodražování kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad, začali letos stavaři v městské části Královo Pole. A nyní jsou na nejcitlivějším místě, pod Palackého třídou, kde je řada vysokých budov. Stavaři přitom slibují, že pokud dojde k poškození domů, tak škody zaplatí.
Tunely jsou v Česku unikátní tím, že neprotnou skálu, ale povedou měkkou jílovitou horninou. A ústí bude ležet jen šest metrů pod zástavbou obytných domů.
Dva souběžné jednosměrné tubusy dlouhé kilometr a čtvrt mají být v provozu od roku 2011.
Tunely jsou součástí konceptu velkého městského okruhu Brna a mají výrazně pomoci dopravě v přetíženém centru.