Praha - Vedení Českých aerolinií má v plánu zvýšit během letošního roku současné výnosy o několik stovek milionů korun. Podle informací deníku Aktuálně.cz by mělo jít přibližně o jednu miliardu korun.
Důvodem je zřejmě posilující kurz koruny vůči euru a dolaru. Ten nepříznivě ovlivňuje korunové hospodaření aerolinií. ČSA totiž prodávají většinou svých letenek na zahraničních trzích, a tak za ně inkasují převážně eura a dolary.
Firma zatím mlčí
Podrobnosti k finančnímu hospodaření na tento rok chce národního dopravce oznámit až na konci února. "Byznys plán zatím sdělovat nebudeme. Zveřejníme ho až na tiskové konferenci," říká Daniela Hupáková, mluvčí letecké společnosti.
Nový byznys plán odsouhlasila dozorčí rada aerolinií již v prosinci uplynulého roku.
České aerolinie procházejí tříletou restrukturalizací, kterou si schválilo v červnu 2006 nové vedení společnosti v čele s Radomírem Lašákem. Tříletá koncepce s názvem "OK 2006 2008," má vrátit společnost zpět do zisku.
Byznys plán pro rok 2007, který schválila dozorčí rada již v prosinci 2006 a ihned poté s ním také společnost seznámila veřejnost, počítal se ziskem ve výši 42 milionů korun. Plán také předpokládal zvýšení přepravy cestujících o 5,6 procenta na více než 5,7 milionu cestujících.
Hospodaření ČSA by mělo být podle plánu za uplynulý rok v černých číslech. Byznys plán se v tomto směru tedy daří plnit. Ukazují na to i výsledky za prvních devět měsíců, kdy dopravce vykázal zisk ve výši 563 milionů korun.
V hospodaření aerolinií za uplynulý rok se však promítne i prodej carga. Za ten aerolinky údajně vyinkasovaly kolem 900 miliónů korun.
Cestujících zatím příliš nepřibývá
Jiná situace vládne v množství přepravených osob. Za tři čtvrtletí uplynulého roku letělo s dopravcem více než 4,2 milionu cestujících. Tedy zhruba stejný počet jako za stejné období roku 2006.
Čtěte více: Už i Evropa dostane svou linku létanou obřím airbusem |
Původně plánovaný - téměř šestiprocentní růst v počtu přepravených cestujících se tak splnit nepodařilo. Podle zástupců firmy je to způsobeno tím, že se firma orientovala hlavně na byznys klientelu.
Aby aerolinie začaly prodávat i volnou kapacitu, založily loni na podzim dceřinou společnost Click4Sky, která prodává levné letenky na paluby letadel ČSA. Jak se Click4Sky záměr daří, firma zatím odmítala uvést. Odvolává se přitom na obchodní tajemství.