Dospělí Češi jsou nadprůměrní v matematice i čtení, průměrní v počítačích, zjistila studie

Alice Stejskalová Alice Stejskalová
30. 6. 2016 20:09
Česká republika dosáhla nadprůměrných výsledků ve dvou ze tří zkoumaných oblastí - čtenářské gramotnosti a matematice, zatímco v počítačové gramotnosti je jen průměrná. Podle OECD se potvrdilo, že výše mzdy a uplatnění na trhu práce závisí na těchto dovednostech. Lidé s lepšími výsledky jsou také obvykle zdravější, více důvěřují ostatním lidem a aktivněji se zapojují do veřejného dění.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Největší dovednosti a znalosti mají obyvatelé skandinávských zemí a Japonska. Ukázal to průzkum Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která sdružuje ekonomicky nejvýznamnější země světa uplatňující tržní ekonomiku a demokracii.

Průzkumu se zúčastnil vzorek obyvatel ve věku 16 až 65 let. Jeho první část zahrnující 24 regionů proběhla už v letech 2011 a 2012, druhou část zahrnující dalších devět zemí zveřejnila OECD nyní spolu s celkovými výsledky.

Česká republika dosáhla nadprůměrných výsledků ve dvou ze tří zkoumaných oblastí. Celkově nejhůře na tom jsou Chile, Turecko, Španělsko či Itálie.

Ve čtenářské gramotnosti, kdy se zkoumala čtenářská dovednost jako porozumění a zpracování informací v textu, skončilo Česko společně se Slovenskem na 11. až 12. místě z 34 zemí či regionů (některé členské státy OECD v průzkumu chybějí, naopak „navíc“ jsou třeba data z Ruska, Litvy nebo Kypru). Nejlépe dopadly Japonsko a Finsko.

V matematice (numerické gramotnosti) skončila Česká republika – opět společně se Slovenskem – na 8. až 9. místě z 34 hodnocených. Zkoumaly se dovednosti zahrnující řešení a interpretaci matematických úloh nebo využívání matematických nástrojů v reálném životě. I zde se nejlépe umístilo Japonsko před Finskem.

Hůře dopadla Česká republika v oblasti nazvané Řešení problémů v prostředí informačních technologií. Patří jí 14. místo mezi 29 hodnocenými regiony. Zkoumala se schopnost využívat digitálních technologií k vyhledávání informací. Například problém s počítačovou myší či s vyhledáním na internetu má 2,2 procenta dospělých Čechů.

Stát / region Čtenářská gramotnost (index 0 až 500)
Matematické schopnosti (index 0 až 500)
Využívání technologií (úroveň 2 a 3 v procentech)
Austrálie 280 268 38
Rakousko 269 275 32
Kanada 273 265 37
Chile 220 206 15
Česká republika 274 276 33
Dánsko 271 278 39
Velká Británie 273 262 35
Estonsko 276 273 28
Finsko 288 282 42
Flandry (Belgie) 275 280 35
Francie 262 254 m
Německo 270 272 36
Řecko 254 252 14
Irsko 267 256 25
Izrael 255 251 27
Itálie 250 247 m
Japonsko 296 288 35
Korea 273 263 30
Nizozemsko 284 280 42
Nový Zéland 281 271 44
Severní Irsko 269 259 29
Norsko 278 278 41
Polsko 267 260 19
Slovensko 274 276 26
Slovinsko 256 258 25
Španělsko 252 246 m
Švédsko 279 279 44
Turecko 227 219 8
USA 270 253 31
OECD průměr 268 263 31
Partnerské země:
Kypr 269 265 m
Jakarta (Indonésie) 200 210 m
Litva 267 267 18
Rusko 275 270 26
Singapur 258 257 37

Podle OECD se potvrdilo, že výše mzdy a uplatnění na trhu práce závisí na těchto dovednostech. Lidé s lepšími výsledky jsou také obvykle zdravější, více důvěřují ostatním lidem a aktivněji se zapojují do veřejného dění.

Také se ukázalo, že mezi dospělými je značný nesoulad mezi dovednostmi, kvalifikací a dosaženým vzděláním. Například v Chile okolo 10 procent pracovníků dosáhlo nižší úrovně ve čtenářských dovednostech, než kolik vyžaduje jejich zaměstnání. Oproti tomu na Novém Zélandu jsou to pouze čtyři procenta pracovníků.

V průměru 40 procent lidí v rámci OECD pracuje v jiném oboru, než který vystudovali. V České republice je to lehce pod 40 procent a ve Velké Británii okolo 50 procent. Nicméně vliv tohoto faktoru na výši mzdy se neprokázal.

 

Právě se děje

Další zprávy