GAZ 31029 & 3110 Volha
Historie Volhy v 90. letech je poměrně košatá, protože se souběžně vyráběla luxusnější řada 3102 a menší typ 31029, vycházející z Volhy 24, respektive 24-10. Typ 3102 vydržel ve výrobě až do roku 2008 a i po rozpadu Sovětského svazu platil za lepší zboží, za něž si běžní Rusové, kterým byla Volha v 90. letech konečně dostupná, museli připlatit.
Text tohoto slidu se však bude věnovat menší řadě 31029, která se poprvé představila v roce 1992 a mezi jinými byla známá tím, že měla velmi nízkou výrobní kvalitu. Přišla totiž v době, kdy se ekonomika Sovětského svazu transformovala a z automobilek, tedy i firmy GAZ, se stávaly akciové společnosti. Peněz na vývoj a zlepšování kvality nebylo mnoho, logicky tím pak trpěly i hotové automobily.
V roce 1997 řadu 31029 nahradila Volha 3110 (na snímku) s novými designem, lepším interiérem, jistějšími jízdními vlastnostmi a především mnohem vyšší kvalitou výroby i zpracování. Mechanicky se standardem brzdy stala pětistupňová převodovka, objevily se také motor se vstřikováním paliva a dokonce diesel. 3110 se dělala v malých sériích též jako kombi.
Volha 3110 přežila až do roku 2008, byť už ve zmodernizované podobě s jinou přední částí, upravenou přední nápravou a mimo jiné motorem od Chrysleru. Poslední pohrobek Volhy 24 nakonec vyrobil GAZ v roce 2008. Automobilka GAZ mimochodem existuje dodnes, po neúspěchu s Volhou Siber, což byl přeznačený Chrysler Sebring, se ale věnuje už jen výrobě užitkových a nákladních automobilů, respektive autobusů.
Kompletní historii automobilů Volha po roce 1989 najdete zde.