Z e-tronu je Osmička. Modernizované Audi posílilo baterii a ujede 600 kilometrů

Z e-tronu je Osmička. Modernizované Audi posílilo baterii a ujede 600 kilometrů
Audi Q8 e-tron na české prezentaci ve školicím středisku dovozce
Audi Q8 e-tron na české prezentaci ve školicím středisku dovozce
Nová maska připomíná nižší model e-tron GT
Audi Q8 e-tron na české prezentaci ve školicím středisku dovozce
Foto: Audi
Martin Frei Martin Frei
6. 4. 2023 15:28
Jeden z největších evropských elektromobilů se po čtyřech letech dočkal drobných úprav. Akumulátor posílil, díky zlepšené aerodynamice citelně klesla spotřeba, a tak se dojezd prodloužil na 600 kilometrů. A zatímco v době premiéry šlo o jediný elektromobil Audi, dnes už se musí odlišit od ostatních. K přízvisku e-tron tak přibylo označení Q8.

Mezi elektromobily plyne čas rychleji než v konvenčních autech. Audi e-tron, které se začalo prodávat v březnu 2019, už patří mezi zasloužilé modely. A také mezi průkopníky, vycházejícími ještě z architektury konvenčních aut. Q8 využívá základy dieselové Q7.

Poměr těchto čísel není náhodný. Každé nové Audi ponese sudé označení, pokud půjde o elektromobil. Lichá čísla budou vyhrazena spalovacím verzím. Q8 e-tron se této logice mohlo snadno přizpůsobit, jelikož dosud žilo bez čísla.

Ostatní typy se stávajícím označením dožijí. Příští A6 bude elektrická, její spalovací souputník ponese označení A7. Co nahradí dnešní benzinové liftbacky jako A7 a A5, nám zástupci Audi zatím neprozradili.

Q8 e-tron zachovává stejný prostor pro baterie v podlaze. Pokročilá chemická skladba umožňující hustší vrstvení článků zajistila dvacetiprocentní nárůst využitelné kapacity z 86 na 106 kilowatthodin (celková kapacita dosahuje 114 kilowatthodin).

Nejvyšší nabíjecí výkon stoupl ze 150 na 170 kilowattů a dojezd se prodloužil na 582, respektive 600 kilometrů podle typu karoserie. Proti původnímu dojezdu 358, respektive 417 kilometrů to znamená zlepšení o více než 40 procent.

Volitelná menší baterie posílila ze 64 na 89 kilowatthodin využitelné kapacity (celková je o šest kilowatthodin vyšší) a nabíjení zrychlilo ze 120 na 150 kilowattů. Dojezd se prodloužil na 491, respektive 505 kilometrů.

K podstatnému zlepšení dojezdu pomohla lepší aerodynamika s aktivními žaluziemi před chladičem. I když se otevřou, vzduch proudí uzavřenou šachtou pod auto a nevíří kolem řídicí elektroniky pod kapotou. Obvyklé šachty po stranách nárazníků stabilizují proudění kolem předních kol.

Úpravami ke zvýšení účinnosti prošel i chladicí systém se čtyřmi okruhy. Odpadní teplo palubní nabíječky lze nově využít pro ohřev baterie, odpadní teplo baterie pro vytápění kabiny. Předehřátí akumulátoru před příjezdem k nabíječce Audi neumožňuje. Podle zástupců značky to není efektivně využitá energie.

Podvozek prošel kúrou směřující k přesnějšímu pocitu kontroly. Odpružení je tužší a převod řízení strmější. O zásadní změny ale nejde. Jak potvrdilo krátké svezení na první české prezentaci, Q8 e-tron se navzdory hmotnosti 2,7 tuny vodí snadno a působí ovladatelně i při vyhýbacích manévrech.

Audi Q8 e-tron SUV je již v prodeji za ceny od 2 088 000 korun, stylovější Sportback je o 65 tisíc korun dražší. Českého motoristu s průměrným platem taková informace asi nechá chladným, ale budeme-li hodnotit podle dojezdu, jde o jeden z mála elektromobilů, který zlevnil. Dnešní základní verze totiž dojede dál než výkonnější varianta z roku 2019.

 

Právě se děje

Další zprávy