Elektromobil, v němž se dá pracovat i spát. Studenti Škody představili další speciál

Studentský speciál Škoda Roadiaq vznikal od podzimu loňského roku.
Základem Roadiaqu je Enyaq 80x s pohonem všech kol a 77kWh baterií.
Střecha je o více než 35 centimetrů vyšší než u sériového Enyaqu, část jeho střechy pak musela úplně zmizet.
Vzadu je lůžko pro jednu osobu.
Devátým studentským speciálem se stal Roadiaq, Enyaq přestavěný do podoby obytné mobilní kanceláře.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 6. 2023 11:16
Jako každoročně, ani letos nezapomněla Škoda na speciál ze svého odborného učiliště. Devátým studentským speciálem se stal model Roadiaq. Ten přitom snoubí dva doposud docela vzdálené světy: obytná auta a elektromobily. Elektrickou pracovní obytku vytvořili studenti na základech modelu Enyaq.

Má to být mobilní kancelář, ve které je ale možné i přespat - alespoň tak popisují lidé ze Škodovky nový studentský speciál. Jmenuje se Roadiaq a změny oproti standardnímu Enyaqu jsou patrné na první pohled především v zadní části. Nová je střešní konstrukce a spolu s ní také páté dveře, které umožňují připevnění stanu.

Především zvýšení střechy o více než 35 centimetrů není samoúčelné, naopak umožňuje pohodlnější pohyb v zadní části, která spíše než automobil připomíná obývací pokoj. Hlavním prvkem je lůžko pro jednu osobu, které je možné využívat také jako pohodlný gauč. Pod postelí jsou ještě odkládací prostory, stejně jako ve skříni naproti postele.

Ta zároveň slouží i jako odkládací plocha pro bezdrátovou klávesnici a myš, připojené k 27palcové obrazovce počítače, který je v zadní části vozu. Však je to mobilní kancelář, nezapomínejte. Nechybí stálé připojení k internetu nebo třeba bezdrátový reproduktor, studenti tak kvůli tomu výrazně přepracovali celou elektrickou soustavu vozu. V poličkách ve vrchní části střechy se pak našlo místo i na nádobí, uvařit si v autě je možné díky kávovaru i kávu.

Pracovat lze i ze sedadla spolujezdce, tam pro změnu čeká rameno, na které je možné umístit tablet. Zpátky však k obytné části, která kromě již vyjmenovaného nabízí třeba i solární sprchu nebo několik 12voltových zásuvek. Také levé zadní dveře postrádají kliku a naopak dostaly speciální sluneční clonu, to aby měl člověk spící vzadu více soukromí.

Veškerý nábytek byl dělaný na míru do Roadiaqu, hodně se při stavbě auta také dbalo na udržitelnost. Energii pro obytný prostor tak vyrábějí solární panely, látka potahu sedadel, výplní dveří nebo palubní desky je z recyklovaných materiálů. Potahy polštářů a přikrývka vznikly technologií 3D pletení.

Zvenku kromě střechy poznáte deváté studentské auto podle 21palcových kol a zeleno-bílého laku. Roadiaq má také mírně prodloužený rozvor náprav a zvýšenou světlou výšku, technicky pak vychází z verze 80x Sportline, což znamená dva elektromotory a baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh. Celkem koncept ujede 495 kilometrů na jedno nabití.

Stavba vozu zabrala 29 studentům z odborného učiliště přes dva tisíce hodin práce. Odstartovala přitom už na podzim loňského roku. Vývoj pak konzultovali z různými odborníky ze Škodovky, mimo jiné také s hlavním designérem Oliverem Stefanim. Připomeňme, že loni studenti ukázali terénní model Afriq, což byl upravený Kamiq s pohonem všech kol.

Celkem v Česku vzniklo už osm studentských aut, letos na jaře také poprvé podobný projekt ukázali v Indii na akademii v Púně. Tamní studenti oboru mechatronika přestavěli standardní sedan Rapid na čtyřdveřový kabriolet.

 

Právě se děje

Další zprávy