Je to mírné zlepšení ve srovnání s rokem 2005, kdy celkové ztráty dosáhly 3,2 miliardy dolarů. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA).
Ve srovnání s původní předpovědí však asociace svůj odhad ztráty výrazně zhoršila kvůli drahé ropě.
Původní odhad počítal se ztrátou 2,2 miliardy dolarů. IATA dodala, že výhled aerolinií dále zhoršují drahé pohonné hmoty a pokles dolaru. Pohonné hmoty se mají na celkových nákladech aerolinií letos podílet 26 procenty. Loni tento podíl činil 22 procent.
Pozitivní zprávou pro letecké firmy zůstává, že jejich příjmy již čtvrtý rok za sebou díky oživení turistiky porostou. Aby se aerolinie dostaly do zisku, potřebovaly by, aby jejich průměrné využití kapacity letos činilo 63,3 procenta. IATA se však domnívá, že se leteckým společnostem podaří vyplnit kapacitu jen z 62,4 procenta.
IATA zastupuje 261 leteckých společností. Ty se na celkové letecké přepravě podílejí 94 procenty, napsala agentura Reuters.
A co ČSA?
Podle odhadů vykážou za loňský rok ztrátu nejvýše 500 milionů korun.
O rok dříve ČSA hospodařily se ziskem přes 320 milionů korun.
Návrat k zisku neočekává prezident aerolinií Radomír ani letos. Podle něj musí firma nejdříve zahájit radikální restrukturalizaci, která se na rozdíl od snah bývalého vedení zaměří nejen na snižování nákladů, ale hlavně na růst výnosů.
Firma podle něj umí poskytovat kvalitní služby, neumí je však za dobrou cenu prodat. Radikálních změn proto ČSA doznají pod novým vedením hlavně v prodeji.
"Pokračovat ale samozřejmě musí také snižování nákladů včetně personálních," řekl. Firma podle Lašáka zaměstnává příliš mnoho lidí na objem obratu a rozsah služeb, které poskytuje.
"To se bohužel projevuje v hospodaření," poznamenal. Nechtěl ale spekulovat o plánech na propouštění. "V první fázi se spíš bude měnit struktura zaměstnanosti, pozice z administrativy přesuneme do prodeje," řekl.
První výsledky restrukturalizace se podle Lašáka projeví v příštím roce, kdy by se novému vedení firmu mohlo podařit dostat ze ztráty.
2008 - vhodná doba k privatizaci
"Zpět na původní vzestupnou trajektorii by se společnost měla vrátit v roce 2008," dodal. To bude podle něj zároveň doba, která by byla vhodná k privatizaci ČSA.
Prodej dříve než v roce 2008 by ale podle Lašáka komplikovala současná finanční situace aerolinií, které kumulují za poslední roky více než miliardovou ztrátu. O privatizacii ale rozhoduje vlastník, připomněl Lašák.
Stát, který je majoritním vlastníkem společnosti, počítal s dřívější privatizací. Podle dosavadní strategie měl být podnik připraven k prodeji v roce 2007. O stejném termínu se dříve zmiňovali také premiér Jiří Paroubek a ministr dopravy Milan Šimonovský.
Za loňský rok ČSA vykážou ztrátu také podle mezinárodních standardů, i když původně se předpokládalo, že to bude zisk 70 milionů korun proti předloňským 570 milionům korun.
Loňskou ztrátu ovlivnil podle bývalého i současného vedení podniku rekordní růst cen ropy a vysoká konkurence na trhu. S tím ale nesouhlasí například odbory, které špatné výsledky dávají za vinu hlavně managementu pod vedením bývalého šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka.
Podle Lašáka se ale minulé vedení o restrukturalizaci pokusilo. Za Tvrdíka firma zahájila řadu úsporných projektů včetně centralizace nákupu, které ušetřily za několik měsíců loňského roku asi 700 milionů korun, poznamenal.