Místopředseda sněmovny Tomio Okamura přerušil jednání. Poslanci jdou na oběd. Ve 14:30 budou následovat interpelace.
Poslední slovo si vzal ministr Ťok: "Prodloužení mýtného už policie šetřila a nezjistila žádné pochybení," reagoval na předchozí otázku.
V sále sněmovny, kde se probírá role Jaroslava Faltýnka v kauze možného ovlivnění zakázky na mýtný systém, jsou na místech pro členy vlády jen tři ministři. Předsedovi sněmovny Radku Vondráčkovi (ANO), který jinak podporuje, aby poslanci na jednání chodili, to nevadí. "Nejde o poslance. Navíc je tohle hodně rezortní věc. Ministr Ťok tady je a připravil se obsáhle. Z mého pohledu je to tedy v pořádku," řekl Vondráček Aktuálně.cz.
"Zazněla tady spousta chvalozpěvu na to, že máme skvělého ministra dopravy a Ministerstvo dopravy. Žasnu. I když jednáme s členy hnutí ANO, držíme se často společně za hlavu, jaké legislativní paskvily nám toto ministerstvo do sněmovny posílá," řekl místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
K žádnému většímu rozuzlení se poslanci už dnes zřejmě nedoberou. Jednání o mýtném systému musí skončit do 13:00, pak následují ústní interpelace. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ani místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek tak už zřejmě na položené otázky neodpoví.
Miroslav Kalousek se z dnešní schůze ze zdravotních důvodů omluvil. Podle svých slov na Twitteru má nyní lepší program.
Skvělý a empatický zdravotnický personál mi kroutí nohou a starostlivě se ptá, zda se to dá vydržet. Představím si alternativu (kdybych nebyl na léčení, poslouchal bych teď Faltýnka) a zvesela odpovídám, že mohou klidně přidat, že jsou mnohem bolestivější alternativy...
— Miroslav Kalousek (@kalousekm) March 14, 2019
Tomu, že se Faltýnek úspěchem s úsporou 1,5 miliardy nepochlubil, se diví také poslanec ODS Martin Kupka.
Tak jsme vyslechli vysvětlení pana Faltýnka, že celá aféra vznikla proto, že ušetřil státu spoustu miliard. Kupodivu se tím sám nikde nepochlubil a museli jsme se to dozvědět až od policie.
— Martin Kupka (@makupka) March 14, 2019
Podle poslance Milana Ferance sněmovna řeší údajný zločin, který se nestal. Tedy podezření, že Faltýnek měl v zájmu firmy Kapsch donutit ÚOHS, aby zrušil soutěž na dodavatele mýtného systému. "Předseda úřadu ale soutěž nezrušil, naopak zrušil rozhodnutí prvního stupně, které soutěž rušilo," řekl poslanec.
"Je to závažný korupční skandál. Myslím si, že je velmi důležité abychom to zde probrali, protože v médiích se objevují výroky, že pan Faltýnek měl sdělit předsedovi ÚOHS "je zde potřeba udělat to, co chce Kapsch," řekl pirát Jakub Michálek. Místo vysvětlení podle něj Faltýnek nabídl pouze mlhu a shrnutí historie vyvoje tendru na mýto.
Stanjura upozornil také na roli předsedy ÚOHS Rafaje, který podle něj měl být první, kdo měl schůzku odmítnout, protože on je garantem, že zakázky proběhnou podle zákona. Jeho chování označil za šokující a neomluvitelné. Faltýnkovo vysvětlení pak popsal jako Pohádky ovčí babičky.
Předseda TOP 09 Jiří Pospíšil označil Faltýnkovo vysvětlení za pohádky a jeho roli přirovnal k Davidu Rathovi.
Hnutí ANO dnes přišlo s novou pohádkou, jak vysvětlit další ze svých kauz. Nejdřív to byly účelovky opozice, dnes je to čisté samaritánství. Pan Faltýnek režíroval tendr na mýto, aby ušetřil na platy učitelů. Tomu se vyrovná snad jen David Rath a sedm milionů v krabici od vína.
— Jiří Pospíšil (@Pospisil_Jiri) March 14, 2019
Poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) se částečně zastal ministerstva dopravy. "V otevřeném tendru postupovalo podle mých informací striktně podle zákonů," řekl. Obořil se ale na Faltýnka. "Naši pozornost bych upřel k listopadu roku 2017, kdy byl vypsán dvojkolový tendr. Tedy k období, kdy čtyři uchazeči tvořili své cenové nabídky. V této fázi veřejné zakázky je osobní styk s kterýmkoliv uchazečem zákoně vyloučen. Jediným místem, kde to lze, je profil zadavatele. To tady potvrdil i ministr Ťok a ministerstvo takto striktně postupovalo. Je to proto, aby byly zachovány férové podmínky pro všechny uživatele," řekl Stanjura. Faltýnek podle něj ale jednáním s Kapschem a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže porušil zákon. Kontakt pouze s jedním uchazečem proto podle Stanjury měl "zcela nemilosrdně" vést ke zrušení soutěže. "Kdyby se tedy o těch schůzkách vědělo ve chvíli, kdy proběhly. To je ten problém. A teď se můžeme ptát, bylo to vědomé, nebo nevědomé porušení zákona. Bylo či nebylo úmyslem donutit zadavatele, aby tendr zrušil. Pokud by k tomu došlo, vláda by neměla jinou možnost než prodloužit opět smlouvu stávajícímu dodavateli," dodal Stanjura.
ODS si na Twitteru do ANO rýpla s tím, že si hnutí pořídilo stínového ministra dopravy.
Z vysvětlení pana Faltýnka jsme pochopili, že ANO je první strana v dějinách, která považuje svého ministra dopravy za tak neschopného, že mu pořídila ještě stínového ministra dopravy.
— ODS (@ODScz) March 14, 2019
Mikuláše Ferjenčíka zaujal Faltýnkův výrok: "Když policie vyrazí k vám domů pro důkazy, je to politický boj".
Faltýnek: "Když policie vyrazí k vám domů pro důkazy, je to politický boj". (Pro šťouraly, je to parafráze)
— Mikulas Ferjencik (@Mikiferjencik) March 14, 2019
"Minulý týden jste říkal, že jste měl mandát o tom vyjednávat. Pak se od toho pan Ťok distancoval. Dnes tady slyšíme, že jste si mandát vzal.. Buď mandát mám, existuje k tomu nějaký důkaz, a když není, tak se mandát vyzvedává jak z nějaké pokladničky. Ten příběh se nápadně mění," řekl předseda pirátů Ivan Bartoš.
"V jaké době to žijeme, když je snazší rozbít atom než lidské předsudky," citoval Faltýnek Alberta Einsteina.
"Pokud bych měla takový úspěch, že ušetřím miliardy korun, jak o tom teď mluvíte, tak se s tím pochlubím. Proč jste to tehdy neudělal vy?" ptá se Faltýnka Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). Ptá se také Ťoka, jestli ví o tom, že Faltýnek jedná s ÚOHS nebo s Kapschem.
"Znáte v české republice médium, které má zájem zveřejnit pozitivní informaci? Já ne," odpověděl jí na to Faltýnek.
"Nechci se a ani nemůžu vyjadřovat k vyšetřování policie. Poskytl jsem jí maximální součinnost a budu to dělat i nadále," řekl Faltýnek. Obhajoval i svou komunikaci s šéfem antimonopolního úřadu. "Jsem také poslanec a podle zákona o jednacím řádu poslanecké sněmovny je poslanec oprávněn požadovat od členů vlády a orgánů informace potřebné pro výkon jeho funkce. Má komunikace se zástupci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byla dle mého názoru v souladu s tímto ustanovením zákona," řekl Faltýnek.
Hlavní problém podle Faltýnka spočívá v tom, že vláda a ministerstvo dopravy vysoutěžily v roce 2006 soutěže tendru na 10 let, tedy do konce roku 2016, a uzavřely s ním smlouvy, které neměly koncovku. "Vůbec neřešily předání mýtného systému po roce 2016," řekl Faltýnek.
"Sám jsem si zval tento politický mandát, nežádal jsem o něj pana ministra ani jsem ho po něm nechtěl. Cítil jsem, že je potřeba situaci politicky zaštítit, podpořit a řešit. A to jsem udělal. Jsem zvyklý řešit problémy okamžitě. Tak jsem si ten mandát vzal a začal jsem ten problém řešit. Samozřejmě ve spolupráci s kolegy z ministerstva dopravy," dodal ke své roli Faltýnek.