Praha - Klíčové jednání, které by mělo rozhodnout o tom, zda Prahu ochromí stávka městské dopravy, se uskuteční v pondělí ráno. Za jednací stůl usednou na jedné strany odboráři, a na straně druhé krizový štáb vytvořený magistrátem. K jednání se po své večerní schůzce uvolili odboráři, a to přesto, že během neděle dávali najevo nevoli s personálním složením krizového štábu.
Hrozba stávky v průběhu příštího týdne stále trvá, nezačne však nejspíš v úterý. Zástupce odborářů Oldřich Schneider v České televizi připustil, že odbory si nepřejí, aby se stávka zpolitizovala. To by v případě jejího spuštění v úterý hrozilo, neboť tento den volí své nové vedení pražská ODS.
Primátor Prahy Pavel Bém (ODS) navrhne, aby dopravní podnik dostal zúčtovatelnou zálohu ve výši 900 milionů korun. Záloha má pomoci zmírnit současnou napjatou situaci, řekl Bém v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
Odboráři po schůzce v neděli večer uvedli, že tento primátorův návrh není dostatečný.
Víra magistrátu v čele s Pavlem Bémem, že jednání skončí dohodou, je natolik silná, že dosud nikdo nekontaktoval České dráhy, které v Praze provozují síť vlakových spojení. To je nejspíš jediný dopravní systém, který by mohl zčásti nahradit zastavené metro, tramvaje a autobusy.
Naopak odbory si podporu u svých kolegů v Českých drahách nebo v autobusových firmách středočeského kraje snaží pojistit.
"Detaily neřeknu, zatím jednáme a jsou to svým způsobem strategické informace. Ale už máme určité přísliby. Někteří jsou ochotni podpořit nás morálně, jiní i fyzicky," řekl Aktuálně.cz předseda Odborové organizace DP Metro Jiří Obitko.
Vedení organizace Ropid, jež organizuje Pražskou integrovanou dopravu, vůbec variantu stávky nepřipouští, mluví o dohodě.
"O možné náhradní dopravě teď absolutně s nikým nejednáme. Pevně věříme, že se s odbory a zaměstnanci dohodneme," uvedl pověřený ředitel Ropidu Pavel Procházka.
Pomůžeme, tvrdí České dráhy
Na výpomoc se zatím nechystají regionální autobusoví přepravci ani České dráhy, které provozují příměstské linky v Praze a středních Čechách. Po spuštění takzvaného Nového spojení, nových tratí skrz Prahu, jsou vlaky schopné dovést cestující z jednoho konce města na druhý stejně rychle, mnohdy rychleji než MHD.
"ČD neobdržely doposud žádnou žádost o zajištění posílení dopravy v případě stávky. Stane-li se tak, budeme jednat a připravíme provozní a tarifní opatření a budeme maximálně nápomocni," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Podle dostupných informací se dohoda mezi pražským magistrátem a zaměstnanci dopravního podniku nerýsuje.
"Čekali jsme, že proběhnou jednání mezi stávkovým výborem a primátorem a radou zastupitelstva. Žádná jednání ale nebyla," tvrdí zástupce zaměstnanců metra Jiří Obitko. Odborům vadí hlavně plánované propuštění asi pěti set zaměstnanců podniku.
Klíčové jednání bude v neděli
Požadavek na snížení platů (řadovým zaměstnancům o 7 procent, managementu o 30), se kterým přišel primátor Pavel Bém, je pro odbory nepřijatelný. "Nemáme společné stanovisko všech dvanácti předsedů odborových organizací, ale za tu naši mohu říct, že je to nepřijatelné," dodal.
Odboráři úzkostlivě tají datum, kdy by mohla časově neomezená stávka začít. Není ani jasné, jakou formou by protestovali. Neoficiálně se mluví o úterý, nikdo hodnověrný ale tento den nepotrvdil.
Jasněji by mohlo být v neděli večer, na kdy stávkový výbor podle informací Aktuálně.cz plánuje klíčovou schůzku.