Výjimečný trest pro bulvár, lhal o Lukáši Vaculíkovi

Tomáš Fránek
3. 6. 2011 15:35
Herec Lukáš Vaculík vysoudil za vymyšlenou zprávu 300 tisíc korun
Lukáš Vaculík ve své slavné roli v Kamarádovi do deště se Sagvanem Tofim
Lukáš Vaculík ve své slavné roli v Kamarádovi do deště se Sagvanem Tofim | Foto: ČT

Brno - Jde o jeden z nejtěžších trestů pro český bulvár za vymýšlení neexistujících zpráv.

Herec Lukáš Vaculík totiž může definitivně slavit vítězství nad vydavatelem časopisu Pestrý svět. Ten si vymyslel zprávu, podle které je Vaculík homosexuál. Pokutu ve výši 300 tisíc korun a omluvu vydavateli potvrdil podle informací deníku Aktuálně.cz Nejvyšší soud.

Na české poměry jde o vysoké odškodnění, nejvyšší za poslední dobu. Za podobné nařčení třeba zpěvák Štefan Margita vysoudil pouze sto tisíc korun.

Výjimečný případ

Vaculíkův případ je výjimečný i v tom, že v Česku celebrity ve sporech s bulvárem většinou neuspějí, nebo vysoudí maximálně omluvu. Soudy totiž jejich požadavky velmi často odmítají s vysvětlením, že veřejně známé osobnosti musejí trpět větší zájem o své soukromí a zvýšenou pozornost médií.

Spisovatel Michal Viewegh už proto podal ústavní stížnost proti rozsudkům, jimiž mu soudy přiznaly odškodné jenom 200 tisíc korun za bulvární zprávu o údajném poměru s milenkou. Ústavní soud by měl podle Viewegha stanovit, zda je 200 tisíc korun adekvátní náhrada újmy a zda má suma preventivní účinek. V zahraničí přitom bulvár za nepravdivé články platí daleko vyšší pokuty.

V případě Vaculíkova sporu soudy ale s verdiktem neváhaly, herce bulvár podle soudců vážně poškodil.

Časopis Pestrý svět uvedl před pěti roky na titulní straně článek o Vaculíkovi s titulkem „Sex s muži: Intimní zpověď", ve které časopis psal o tom, že herec je utajený homosexuál.

U soudu se ale ukázalo, že všechny údaje v článku byly vymyšlené, nikdo nevěděl, kdo článek napsal, nikdo neznal zdroje, na kterých byly informace postavené. „Soud uvěřil tvrzení Lukáše Vaculíka, že se jednalo o pomstu za to, že žalobce s bulvárními médii vůbec nekomunikuje," uvedli už soudci pražského městského soudu. Soudci rozhodli, že šlo o zvlášť závažný zásah do soukromí herce.

Byl to zásah

To potvrdil také Vrchní soud v Praze. „Informace o žalobcově homosexualitě jsou dehonestující, snižující jeho čest, důstojnost a zasahující i do jeho soukromí, respektive do intimní sféry jeho života," rozhodli soudci.

Vydavatelství Bauer Media, které časopis Pestrý svět vydává, se ale obrátilo na Nejvyšší soud. Podle zástupců vydavatelství má přednost právo na svobodu tisku a právo veřejnosti na informace o celebritách před ochranou soukromí.

„A to tím spíše, jestliže takový zájem veřejnosti o danou konkrétní část jejích soukromí samy celebrity vyvolají," uvedli zástupci vydavatelství s tím, že Vaculíkovi zveřejněním informací nevznikla žádná újma.

Nejvyšší soud ale dovolání vydavatelství odmítl. Podle senátu Nejvyššího soudu vedeného soudcem Pavlem Pavlíkem totiž vydavatelství neposlalo žádné zásadní argumenty, které by měly trest za nepravdivý článek měnit, nebo rušit.

 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Sestra severokorejského vůdce zavrhla nová diplomatická jednání se Spojenými státy

Sestra severokorejského vůdce zavrhla vyhlídky na brzké obnovení diplomatických jednání se Spojenými státy. USA mají očekávání, která jim mohou přinést velká zklamání, nechala se slyšet Kim Jo-čong podle agentur AP a Reuters. S prohlášením přišla poté, co poradce amerického prezidenta pro národní bezpečnost Jake Sullivan označil nedávné vyjádření lídra KLDR za zajímavé signály.

Kim Čong-un minulý týden na stranickém zasedání oznámil, že by se země měla připravit na oboje: na dialog, ale hlavně na konfrontaci se Spojenými státy. Podle severokorejských médií při tom vycházel z podrobné analýzy politiky administrativy amerického prezidenta Joea Bidena vůči Pchjongjangu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy