Vlak jel v Čerčanech příliš rychle, říká inspektor

Kateřina Eliášová
16. 7. 2007 12:48
Online rozhovor s náměstkem Drážní inspekce Kučerou
Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.
Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Česko má zasebou další tragické železniční neštěstí. V Čerčanech zahynul železničář, když do pantografu stojícího v tamní stanici narazil rychlík mířící do Budějovic. 

Druhý nejvyšší šéf drážní inspekce Jan Kučera v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz objasnil nové poznatky z pokračujícího vyšetřování.

"Trať je v oblouku a rychlík brzdí několik stovek metrů. Vlak jel cca 44 km v hodině, rychlobrzda byla použita, ale příliš pozdě," popsal okamžiky těsně před srážkou Kučera.

Podle něj tato rychlost neumožňovala, aby zastavil před vlakem stojícím na téže koleji na nádraží. Problém byl v tom, že ze stanice dostal hlášení, že kolej je volná.

"Na vjezdovém návěstidle měl tzv. přivolávací návěst, čili měl jet tak rychle, aby před stojícím vlakem zastavil. Na druhou stranu je fakt, že mu vysílačkou bylo sděleno, že má kolej volnou," popsal situací strojvedoucího Kučera.

ČTĚTE VÍCE:

Odpovězeno: 16. 07. | 12:04Autor: lovely

Otázka: Mám dost přátel u ČD a od nich vím, že úroveň provozního personálu na staničních službách v posledních létech vinou špatné kádrové politiky ČD silně poklesla, co Vy na to ?

Jan Kučera: Dobrý den, zdravím všechny čtenáře Aktuálně.cz. Jako Drážní inspekce nám nepřísluší komentovat dění u provozovatelů drah, hodnotíme pouze, jak provozovatelé (a vlastně jejich zaměstnanci) dodržují předpisy. Poud máte pocit, že je něco u ČD, a. s., systémově špatně, musíte se obrátit na ně. My jako Di s tím nic neuděláme.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:05Autor: Tomáš Fuk

Otázka: Zkoušela si autorka článku po sobě přečíst co napsala? Tolik chyb v jednom článku se hned tak nevidí.

Jan Kučera: To netuším, zeptám se jí, až s ní budu mluvit. :-)

Odpovězeno: 16. 07. | 12:06Autor: Zbyněk

Otázka: Dostal strojvedoucí upozornění, že vjíždí na obsazenou kolej????

Jan Kučera: Dobrá otázka. Snad bude stačit, že odpovím, že na vjezdovém návěstidle byla tzv. přivolávací návěst (což laicky řečeno říká - jeď pomalu, abys zastavil před stojícím drážním vozidlem, případně i jinou překážkou).

Odpovězeno: 16. 07. | 12:08Autor: Likan

Otázka: Mam dojem, ze je vse o lidech. Proc si myslite, ze lide v Cechach jsou obecne liknavi? Tohle neni jen o CD, proste jakoby si lide neuvedomovali co se muze stat...

Jan Kučera: Nejsem psycholog, ani sociolog. Lidé nejsou stroje a dělají chyby. Bohužel, když udělá chybu třeba ekonom, nemá to tak drastické následky jako v případě prvozních zaměstnanců drah. Nemyslím si, že by v ČR byla situace horní než kde jinde.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:10Autor: kladný hrdina

Otázka: Vjížděl rychlík od Prahy do stanice Čerčany na tzv. "přivolávací návěst"?
Měl vjíždět na obsazenou kolej a před pantografem zastavit, nebo měl projet po úplně jiné volné koleji?

Jan Kučera: Z části jsem už odpověděl. Na vjezdovém návšstidle měl tzv. přivolávací návěst, čili měl jet tak rychle, aby před stojícím vlakem zastavil. Na druhou stranu je fakt, že mu vysílačkou bylo sděleno, že má kolej volnou. Vzhledem k tomu, že vlak ve stanici neměl zastavit, nepředpokládám, že vlaková cesta byla postavená na obsazenou kolej úmyslně.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:16Autor: Jirka

Otázka: Když jel strojvedoucí na přivolávačku,ma povinost jet tak aby zastavil před překážkou.
1.Můžete sdělit jaky měl písenmný rozkaz pro tuto stanici?
2.Novináři psali,že měl stanicí projíždět na přivolávací návěst,ale nemůže s průjezdem počítat
3.Co Vy na to?
4.Co chete ještě vyšetřovat?
Děkuji

Jan Kučera: 1. O rozkazu teď nemám žádné informace.
2. Ano, to je pravda. Tento typ zabezpečovacího zařízení ani ostatně neumožňuje jinou než přivolávací návěst, pokud vlak vjíždí z tzv. "nesprávné koleje".
3. Nevím, co dodat.
4. Každopádně musíme vyslechnout všechny aktéry. Bez výpovědí se šetření těžko ukončí. Z pohledu veřejnosti to může vypadat, že se vše protahuje, ale administravita není jednoduchá a spis musí mít všechny náležitosti.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:17Autor: Rosomak

Otázka: Na k-reportu je zajímavá diskuse - jaktože může být pro rychlík použita jízda na PN - nemělo by existovat pravidlo, že je to možné pouze pro posun???

Jan Kučera: Už jsem to naznačil - některé typy zabezpečovacího zařízení při určitých dopravních situací jinou návěst neumí. Vaše myšlenka je skvělá, ale život není tak jednoduchý.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:18Autor: Dominik majer

Otázka: Myslíte si,že to bylo schválně nebo to byla náhoda prosím odepište na [email protected] prosím odepište

Jan Kučera: Ne, zatím si nemyslím, že by nědo chtěl schválně srazit vlaky.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:22Autor: Pisatel

Otázka: Tak nějak se mi to vyšetřování nelíbí. V sobotu, bylo sděleno, že byli vyslechnuti všichni železničáři a v neděli byla dána zpráva, že všichnio chtějí advokáty a výpravčí je pod prášky. Jak to teda je? a nevím ale při 20/30 km se takto vlaky nezaklíní. Dle mě je to nějaké divné!

Jan Kučera: Nevím, co kdo kde napsal. My jako Drážní inspekce jsme v sobotu řekli, že zatím neproběhly žádné výpovědi. Pokud vím, v sobotu oba signalisté odmítli vypovídat a výpravčí spal po injekci na uklidnění. Nyní jsou snad v pracovní neschopnosti.
K zaklínění vlaků - bohužel to možné je, dle předběžných údajů z rychloměru ke srážce došlo přibližně v třicetikilometrové rychlosti. Hybnost drážních vozidel je obrovská.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:25Autor: Hořec

Otázka: Souprava, ve které zemřel strojvedoucí je stará přes padesát let. Skutečnost, že se souprava srolovala jako toaletní papír jednoznačně vypovídá a silné korozi konstrukce. Jsou tyto soupravy vůbec bezpečné a na základě čeho jsou neustále drženy v provozu?

Jan Kučera: Nejsem technik, ale než na korozi bych to viděl spíš na nepoměr hmotnosti lokomotivy řady 363 a pantografické jednotky. Soupravy jsou bezpečné, jinak by nejezdily. Asi Vás tato odpověď neuspojí, ale těžko lze uvěřit, že by dopravce (jakýkoliv, ne jen ČD, a. s.) schválně nasazoval na vlaky nebezpečné soupravy. Navíc jsou všechna srážní vozidla schválena pro provoz a musí mít pravidelné prohlídky. A ty jsou podstatně častější než třeba u osobních automobilů.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:27Autor: MKL

Otázka: Dobrý den,
uvádíte, že je běžné, že vlak přijíždí na obsazenou kolej. Jak je tedy možné že došlo ke střetu? Nebo snad vjezdové návěstidlo bylo v poloze "volno"? To by znamenalo technickou závadu. Jak fungovala signalizace? Pokud by měl strojvedoucí výstrahu, zcela jistě by nejel tak rychle...

Jan Kučera: Myslím, že už jsem na vše odpověděl. Ano, v mnoha stanicích vlaky vjíždí na kolej, kde stojí jiná souprava, a je to i zapracováno v jízdních řádech (pro strojvedoucí, ne v těch pro lidi, pochopitelně). Ke střetu došlo, protože lidé nejsou stroje a dělají chyby. Na vjezdu nebyla návěst "volno", ale "přivolávačka". Ostatní viz předchozí odpovědi.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:29Autor: John

Otázka: Vy jako kontrolní orgán-myslíte si také, že úroveň provozních pracovníků na ČD je nižší?Pokud to tak je,jakou za tím vidíte příčinu?

Jan Kučera: Kdybychom měli poznatky o tom, že zaměstnanci ČD nemají potřebnou úroveň (přesněji odbornou způsobilost), tak bychom činili. Zatím tyto poznatky nemáme.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:30Autor: Josiffekk

Otázka: Pokud vlak vjizdi do stanice na privolavaci navest prikazuje strovedoucimu vlaku jizdu podle rozhledovych pomeru, tak neni mozne aby narazil do stojiciho vlaku.

Jan Kučera: Za dodržení všech ustanovení a funkční techniky to tak bezpochyby je.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:31Autor: kakov

Otázka: Dobrý den,
ví se jakou jel rychlík rychlostí?? kolik jel před nárazem??
zprávy jsou příliš roporuplné, ale ty následky na 20 km/h opravdu nevypadají.
Děkuji Karel K

Jan Kučera: Velmi přibližně: kolem návěstidla cca 40, pak zvýšil na 44 a prudce brzdil na cca 30 a při této rychlosti došlo ke srážce. Na velkou hromadu nepotřebujete velkou rychlost.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:39Autor: Jiří Draštík

Otázka: Přeji dobrý den. Přál bych sobě i vám aby se o celé tragédii zveřejňovaly informace, které jsou ověřené a mají reálný základ. Máte v rukou mechanismus, který by zabránil zveřejňování kusých a neúplných informací? Postřehl jsem je v jednom případě špatně podané.

Jan Kučera: My jsme je postřehli vícekrát dezinterpretované. Původně jsme v sobotu nechtěli raději moc říkat o přivolávací návěsti, právě z obav z toho, že si to někdo špatně vyloží. Na druhou stranu jsme nechtěli nechat otázky typu "jel strojvedoucí na červenou" bez odpovědi, proto jsme potvrdili, že strojvedoucí měl povolen vjezd do stanice. O půlnoci ze soboty a neděli jsem ještě vydával tiskovou zprávu (je na http://www.dicr.cz), kde jsem podrobně popsal FAKTA. To, že si je někteří lidé (a novináři) zanalyzovali, je pochopitelné, stejně jako fakt, že mohli dojít k nesprávným úsudkům. To Drážní inspekce nemůže ovlivnit. Návěstní soustava na dráze nemá jen "volno", "výstraha" a "stůj" jako na na silniční křižovatce, ale spoustu dalších.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:43Autor: Erl

Otázka: Dobrý den, zajímalo by mne, jestli z pohledu cestujicího je nejbezpečnější místo v zadní části vlaku nebo někde jinde. Případně ve které části jsou nejšastěji cestující zraněni? Děkuji

Jan Kučera: To záleží, kam co vrazí :-) Teď vážně. Nastupovat do vlaku s pocitem, že se může něco stát, je sice silně racionální, ale stejně tak by člověk musel mít obavy z chůze po chodníku či v jízdě automobilem, tramvají, metrem, lanovkou, letadlem (a bůhví čím ještě). Tak se nedá uvažovat. Známe nehody, kdy vlak vykolejil, a nikomu v prvním voze se nic nestalo. Statistiky, v jaké části vlaků se zranilo kolik cestujících, nemáme. Pokud máte obavy z čelní srážky (nebo najedí ze zadu), sedněte si do středu soupravy a doufejte, že nedojde k boční srážce :-) Omlouvám se, ale na tuto otázku nejde dost jednoznačně odpovědět.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:45Autor: Čirůšek

Otázka: Zdravím všechny. Jak jsem to tu tak pročítal, někdo malinko ví, o co jde, někdo je zřejmě od fochu, ale spousta lidí vůbec netuší, co to vlastně píšou. Tak třeba Josiffekk. Myslíš, že tady nikdo neví podmínky pro PN? Každý nadšenec je zná a laik ani neví, co to je. Předem lituji p.Kučeru

Jan Kučera: Dobrý den, nemusíte mě litovat, čekal jsem to horší :-) Každý má právo se zeptat, když mu něco není jasné. Lepší je se 3 x zeptat, než jednou udělat chybu. Šel jsem sem do redakce s vědomím, že otázky budou od laiků - ti, kteří vědí, o co jde, určitě už mají představu o průběhu nehody. Přesto díky za podporu.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:49Autor: pavel

Otázka: dobry den,,jedno nechapu vsichni hovori o velmi male rychlosti cca do km za hodinu,,,na jakou cvzdalenost videl strojvedouci stojici vlak,ze nedokaz ani s teto male rychlosti zastavit---byla pouzita rychlobrzda,,
dekuji
pavel kubal

Jan Kučera: Trať je v oblouku a rychlík brzdí několik stovek metrů. Vlak jel cca 44 km v hodině, rychlobrzda byla použita, ale příliš pozdě.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:54Autor: Apina

Otázka: Nehoda v Čerčanech není za poslední dobu jediná na této trati. Má matka jela cca 14 dní před touto nehodou na stejné trati a jen o kus dál se téměř srazily 2 rychlíky. Zůstaly stát na stejné koleji ve vzdálenosti cca 50 m. Jak chcete posílit zabezpečení trati po dobu stavby koridoru?

Jan Kučera: Nijak. Tato odpověď se možná zdá divná, ale je to tak. O způsobu zabezpečení nerozhoduje Drážní inspekce, ale provozovatel dráhy (v tomto případě ČD, a. s.) ve spolupráci s majitelem (SŽDC, s. o.). Trať má vyhovující zapezpečovací zařízení, které slouží mnoho (někde i desítky) let. To, že dnes už existují lepší techniky, je pravda, ale ještě to neznamená, že musí být všude. V případě nehody v Chotivnách (21. června vjížděl rychlík na kolej, kde stál už jiný vlak) půjde evidentě také o selhání lidského činitele, ale v tomto případě to strojvedoucí ubrzdil a vlaky zastavily cca 140 metrů od sebe.
Lidské chybě nezabráníte. A ač je to s podivem, ze statistiky vyplývá, že pravděpodobnost, že se stanou tři nehody, je podstatně větší než pravděpodobnost, že se stane jen jedna. Možná teď máte pocit, že zab. zař. není bezpečné, ale ujisťuji Vás, že je to jen souhra náhod, a že bezpečné je.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:57Autor: Lukáš

Otázka: Dobrý den, jaké je vlastně v žst. zabezpečovací zařízení, nejde mi do hlavy, jak se toto může stát, když i ta "elektromechanika" má určité zabezp. prvky, může se to stát, i když je žst. řízena počítačem?

Jan Kučera: Předpokládám, že jste znalý poměrů, takže budu trochu odbornější. Je tam elektromechanika a z nesprávné koleje dáte pouze přivolávačku. To se stalo.

Odpovězeno: 16. 07. | 12:58Autor: Josiffekk

Otázka: Cirusek: Ja jsem jenom vysvetloval privolavaci navest lidem, kteri se o ni zde mylne dohadovali.

Jan Kučera: Toto nebude otázka pro mne :-)

Odpovězeno: 16. 07. | 13:06Autor: Skogen

Otázka: Dobrý den. Lze uvést, jaký je vývoj ve statistice počtu nehodových událostí v železničním provozu?

Jak si ve srovnání s Českými drahami stojí externí dopravci?

Děkuji.

Jan Kučera: Velmi obecně: stagnující. Nehod je přibližně pořád stejně. A ČD, a. s., mají nejvíce nehod ze všech dopravců, což je v pořádku, protože jsou největší. Kdo nic nedělá (nejezdí), nic nezkazí. Jenže bavit se o počtu nehod je velmi ošemetné.
Spíš bychom se měli bavit o úrovni bezpečnosti provozu, i když bychom opět srovnávali nesrovnatelné. Když má někdo krátkou vlečku, kde mu pendluje jedna lokomotiva, nepotřebuje složité systémy pro velká nádraží.
Takže konečně oficiální odpověď bez komentářů: Drážní inspekce si nemyslí, že by nějaký dopravce měl vyloženě problém s bezpečností.

Odpovězeno: 16. 07. | 13:07Autor: Brizik

Otázka: Kdo teda za všechno může, už je nějaký výsledek vyšetřování???

Jan Kučera: Ne, není, už jsem psal, uzavření bude ještě dlouho trvat, administrativa je náročná. Ale na 99,9 procenta to bude lidský faktor.

Odpovězeno: 16. 07. | 13:08Autor: Zdeněk

Otázka: Dobrý den, mám pocit, že rychlík mohl z malé rychlosti na 200 m zastavit. Nesáhl strojvedoucí rychlíku spíš po brzdiči BP než BSE? Už je vyhodnocen pokles tlaku vzduchu v hlavním potrubí z rychloměrného proužku?

Jan Kučera: Ne, to se vše bude dělat, údaje o rychlostech jsou předběžné a orientační.

Odpovězeno: 16. 07. | 13:09Autor: Peťan

Otázka: V době počítačů je nemožné do stanice v pustit na stejnou kolej více vlaků.Vše hlídáno elektronicky.A co kontrola panelu v kanceláři viz.výpravčí.Jednoznačné selhání lidského činitele - výpravčí.A ruku na srdce řádně ohodnocené.

Jan Kučera: Je to Váš názor, nevím, jak to komentovat, vše k nehodě jsem už napsal výše.

Odpovězeno: 16. 07. | 13:14Autor: alaroid

Otázka: Nabyla prvotní příčinou této nehody právě
"koridorizace", kdy se jezdí nezabezpečeně
po nesprávné koleji do stanice.Pak už je
jenom otázkou času,kdy selže lidský činitel. Právně je to ovše nepostižitelné,
a tak to odnesou přetížení a vystresovaní
zaměatnanci ČD. Podnik se jich ovšem v žádném přápadě

Jan Kučera: Stavba koridoru příčinou nehody? To ne, spíš Ministerstvo dopravy, které si objednalo jízdu rychlíku - kdyby vlak nejel, k nehodě by nedošlo :-)
Teď vážně. Stavba koridoru ovlivňuje dopravní situace v žst. Čerčany, ale předpisy jasně říkají, co kdo má dělat. Je logické, že při stavbě je větší zátěž na zaměstnance, ale to si musí provozovatel drážní dopravy vyhodnotit, zda je zátěž na jednoho člověka únosná, nebo ne a v tom případě zvýšit počet zaměstnanců. Ale je to jen na něm, Drážní inspekce nemůže a ani nebude hodnotit vnitřní záležitosti soukromých společností.

 

Právě se děje

Další zprávy