Praha - V rozpočtu na příští rok se objevila nečekaná položka. Stát bude muset splatit sedm miliard za půjčku, kterou si před sedmi lety vzal státní podnik Správa želeniční a dopravní cesty.
Nečekaná rozpočtová díra šokovala experty i přesto, že ji ministerstvo v dokumentaci k minulým rozpočtům uvedlo.
„To je nejhorší zpráva o rozpočtu, jakou jsem za poslední měsíce slyšel," podivil se skrytým dluhům analytik Raiffeisen Banky Aleš Michl. Náhlé zjištění je podle něho důkazem, jak málo je rozpočet transparentní a jak málo funguje veřejná kontrola.
Informaci o sedmimiliardovém dluhu má Aktuálně.cz jen díky tomu, že pod rukou získalo neveřejný materiál o přípravě nového rozpočtu.
Z historie dluhu vyplývá, že by ho stát vůbec nemusel splácet, kdyby se o něm vědělo.
Pozdravy od Zemana
Sedm miliard je částka, která zbyla po transformaci Českých drah.
Transformační zákon z roku 2002 vytvořila vláda Miloše Zemana. Zákon předpokládal, že se státní podnik České dráhy rozdělí na dvě části. Akciová společnost České dráhy bude nabízet dopravní služby a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se bude starat o koleje a další infrastrukturu.
Zákon nařídil, že SŽDC převezme dluhy Českých drah ve výši 9,5 miliardy a zároveň jejich „zbytný majetek". Jeho prodejem měla dluhy uhradit. SŽDC ale prodejem získala jen 2,5 miliardy a zbytek si půjčila v březnu 2004.
„Vláda schválila jako jeden ze zdrojů na uhrazení dluhu právě dluhopisy v hodnotě sedmi miliard korun. Na základě vládního usnesení jsou garantovány státem," potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Skrytá veřejná podpora
Informace o sedmi miliardách překvapila i Zdeňka Žáka, který byl loni náměstkem ministra dopravy.
„O dluhu jsme nevěděli," uvedl na dotaz Aktuálně.cz. Přitom dodává, že ve vydání dluhopisů nevidí žádný smysl.
„Dluhopisy mohly mít jediný efekt, že se odsunou splátky do té doby, než SŽDC získá peníze," upozornil přitom.
Půjčku 7 miliard i roční úroky 300 milionů ale nakonec zaplatil stát. „Dluhopisy mají splatnost právě v roce 2011. O garanci bylo rozhodnuto již před emisí, takže nyní budeme pouze plnit závazky na základě rozhodnutí z té doby," potvrdil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Žák upozorňuje, že z pohledu státní pokladny jde o nesmyslnou operaci. Pokud by ministerstvo financí převzalo dluh hned v roce 2004, ušetřilo by na úrocích za dluhopisy přes dvě miliardy.
Neužitečná Řebíčkova dotace
Případ sedmi miliard ukazuje mechanismus, jak stát skrytě subvencuje firmy.
Podniky se zadluží se státní garancí a vůbec se nepokoušejí půjčené peníze splatit. Ministerstvo financí pak garantovanou částku uhradí, aniž se ji snaží od firmy vymáhat.
SŽDC přitom dostalo v roce 2008 mimořádnou státní dotaci 12 miliard, ze které mohlo dlužnou částku splatit.
Dotaci získal ministr dopravy Aleš Řebíček z dividend společnosti ČEZ. Zároveň ale prosadil ve sněmovně zákon, podle níž státní organizace SŽDC za 12 miliard odkoupí od státní akciové společnosti České dráhy některé nemovitosti.
České dráhy rozpustily většinu získané částky ve mzdách a za zbytek nakoupily nové lokomotivy a vagóny.
Dokonale ztrátový podnik
„Stát dosud splácí transformační dluhy a z toho je vidět, že transformace Českých drah neskončila ani po osmi letech. Navíc se ukazuje, že je mnohem nákladnější, než se předpokládá," připomněl exnáměstek Žák.
Transformační dluhy je navíc třeba splácet v nejméně vhodném okamžiku, kdy rozpočet i bez nich bojuje s gigantickým deficitem.
V tom má lepší pozici německá vláda, která mohla do svého úsporného balíčku zařadit mimořádnou dividendu od státní železniční společnosti DB ve výši miliardy eur ročně.