V Ostravě se doprava nezastaví. Zatím, řekli odboráři

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
5. 3. 2008 19:06
Zaměstnanci dopravního podniku dál drží stávkovou pohotovost

Ostrava - Třetí největší město v zemi zatím uniklo chaosu v dopravě, řidiči zatím stávkovat nebudou. Dnešní jednání závodního výboru odborářů Dopravního podniku Ostrava totiž nepřineslo výsledek.

Výstraha hodinové stávky a pohotovst však potrvá do doby, než budou splněny požadavky odborů.

"Tento týden se stávkovat nebude. Stávka bude v každém případě nanejvýš několikahodinová a v ranních hodinách," sdělil člen vedení odborů Ivo Protivínský a ujistil, že veřejnost bude s předstihem varována.

"Situace se nicméně může změnit den ze dne," doplnil.

Odboráři na svém jednání ustavili pracovní skupinu o šesti členech. "Má po dvou zástupcích města, dozorčí rady a odborů a jejím cílem je vyjednat naše požadavky," upřesnil Protivínský.

Z výroční zprávy DPO

Ostrava v roce 2006

  • město dotuje provoz částkou 970 mil Kč
  • tržby tvoří cca 50% nákladů
  • 2612 zaměstnanců
  • průměrný plat 19 190Kč (dnes)
  • 292 tramvají
  • 65 trolejbusů
  • 319 autobusů
  • 184 milionů cestujících
  • 500 tisíc přepravených denně

Kromě nejasného směřování podniku odborům vadí dle Protivínského nízké platy. "Průměrný devatenáctitisícová mzda zaostává o zhruba patnáct stovek za Brnem a o celé čtyři tisícovky za Plzní." Optimální částka se dle odborářů nachází někde mezi.

Stávka může způsobit kolaps dopravy a chaos ve městě, komplikace pro stovky tisíc lidí, problémy firem a úřadů.

Chvíli před dnešní řádnou schůzí odborů uvedl jejich zástupce v představenstvu podniku Lubomír Fasora: "Do diskuze vstoupil nešťastným způsobem ekonomický náměstek podniku František Kořínek. Jako by jednal naším jménem."

Primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD uvedl: "Domnívám se však, že stávka nebude a dojde k dohodě. V opačném případě vyvodíme důsledky." 

Ostrava: Vyrábět tramvaje? Privatizovat?

Odbory ostravského dopravního podniku vstoupily do stávkové pohotovosti poté, co vedení města koncem ledna odvolalo jeho dlouholetého ředitele Františka Vaštíka.

Ostravskému zastupitelstvu se údajně zdál nevhodný pro připravovaný stamilionový nákup autobusů či prodej pozemků proti vůli zastupitelů.

Zaměstnance však zneklidňuje zejména budoucí směřování podniku. Primátorovi, radním i zastupitelům poslali otevřený dopis, ve kterém požadují konkrétní odpověď.

Již nějakou dobu se totiž spekuluje o zrušení výroby vlastních tramvají, které se dotýká asi sto třicet pracovních míst. Mluví se také o pronájmu či dokonce privatizaci dopravního podniku.

Trolejbus v barvách Dopravního podniku Ostrava
Trolejbus v barvách Dopravního podniku Ostrava | Foto: www.spz.logout.cz

Podnik vyrábí tři až čtyři tramvaje ročně a modernizoval starší vozy. "Výrobu tramvají chceme oddělit od veřejné dotované dopravy a učinit ji transparentnější," sdělil Kajnar.

Nedostali odpovědi. Odpověděli stávkou

Ve středu 27. února zasedalo zastupitelstvo a odboráři čekali odpověď na otázky. Marně. Proto přitvrdili a pohrozili stávkou.

Vedení dopravního podniku aktivity odborářů odsoudilo. "Kroky odborářů v této souvislosti poškozují dobré jméno společnosti v očích partnerských firem," stojí v tiskové zprávě.

Primátor Kajnar zaslal zaměstnancům i otevřený dopis, ve kterém se je snaží ujistit, že firma má perspektivní budoucnost. Nevylučuje však vstup soukromého kapitálu.

"Chceme najmout externí renomovanou firmu, která zhodnotí všechny možnosti, co dále s dopravním podnikem. O nich pak budeme samozřejmě informovat odbory," uvedl Kajnar.

Ostravští odboráři byli ve stávkové pohotovosti před rokem. Nesouhlasili se změnou pracovních podmínek řidičů. Ve své snaze taktéž uspěli.

 

Právě se děje

Další zprávy