V novém registru vozidel je kolem milionu chybných dat

ČTK ČTK
24. 7. 2012 14:00
Lze je opravit jen tak, že na ně lidé sami upozorní na úřadu. Může to trvat roky
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V novém registru vozidel je kolem jednoho milionu chybných dat. Řekl to náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí jejich technické parametry, jako objem motoru či barva karoserie.

Podle Drobného nelze chyby odstranit jinak, než tím, že lidé přijdou na registrační pracoviště, kde úředníci chyby v databázi zjistí a opraví. Připustil, že to může trvat i roky.

Kvůli chybám se vzájemně obviňují ministerstvo vnitra, které registr dříve provozovalo, a ministerstvo dopravy. Podle náměstka ministra vnitra Radka Šmerdy za chybná data může ministerstvo dopravy. Chybné údaje o vozidlech se prý do databáze dostaly přenosem dat z původního registru.

Šmerda upozornil, že původní databáze se s takovýmto množstvím nedostatků nepotýkala. "Tam byla chybovost v řádu promile a chyby se staly pravděpodobně při tom, jak se přesouvala ta data," řekl.

Se současným počtem chyb, kdy lidé zjišťují, že nemají zapsané auto, ale například vozík, by ani starý registr vozidel nemohl fungovat. Navíc by se takovéto nesrovnalosti musely při návštěvách lidí na registračních pracovištích pravidelně objevovat, což se nedělo, dodal.

Ministerstvo: Chyba je i na straně úředníků

Ministerstvo dopravy naproti tomu tvrdí, že řada věcí byla prokazatelně způsobena v minulosti, kdy úředníci některá data do databáze neuváděli. Podle Drobného se například běžně stává, že se v registru často objevuje jako datum prvního vydání technického průkazu 1. 1. 2001, což podle něj dokazuje, že je úředník v minulosti nevyplnil.

I v takovémto případě jde ale podle Šmerdy chyba za ministerstvem dopravy, které ručí za obsah databáze od roku 2002. Ministerstvo vnitra od té doby odpovídalo jen za technologickou podporu.

Ministerstvo dopravy chce po dodavatelské firmě ATS - Telcom Praha za nefunkční registr vymáhat pokutu. Její výše se bude odvíjet také od toho, kdy dodavatel kompletně zajistí bezproblémový provoz.

Podle smlouvy je možnost požadovat dva miliony korun za každý den, kdy systém nefunguje správně. Software pro nový registr stál 37 milionů korun. Firma zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru.

 

Právě se děje

Další zprávy