Ťok chce skoncovat s chaosem při uzavírkách silnic. Miliardy pošle jen tam, kde se sladí termíny

Petr Koděra Petr Koděra
15. 2. 2016 0:01
Stát dá letos krajům na opravy silnic II. a III. tříd tři miliardy. Ministr dopravy Dan Ťok si ale dal podmínku: aby se nenahromadily uzavírky a objížďky do jednoho regionu, musí hejtmani předem nahlásit všechny chystané rekonstrukce včetně termínů. A k tomu musí přidat písemné prohlášení o koordinaci s jinými opravami na kolejích, dálnicích či městských silnicích a také ujištění správců těchto komunikací, že nehrozí konflikt.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Zuzana Hronová

Praha - Řidiči v Brně se loni v létě mohli uvztekat v kolonách. Město bylo obklíčeno stavbaři. Jihomoravský kraj opravoval mosty u velkého nákupního centra Olympia a Ředitelství silnic a dálnic současně poslalo dělníky na dálnici D1 nebo na mikulovskou výpadovku R52. Přes tolik omezení na několika málo kilometrech se bez mnohaminutového zdržení nedalo projet.

Podobné dopravní špunty, kterých bylo loni po celé republice několik, už by se neměly opakovat. Tedy pokud zafunguje nové nařízení ministra dopravy Dana Ťoka, které má odstranit chaos v plánování staveb a přispět k lepšímu sladění termínů oprav státních a krajských silnic či železnic a s nimi spojených uzavírek.

Recept zní jednoduše: miliardy potečou do krajů jen tam, kde se dopředu plán oprav a omezení pro řidiče vyjasní. Aby hejtmani peníze dostali, musí předem nahlásit do Národního dopravního informačního centra všechny chystané akce včetně termínů. K tomu musí přidat písemné prohlášení o koordinaci s jinými opravami na kolejích, dálnicích či městských silnicích a také ujištění správců těchto komunikací, že nehrozí konflikt.

"Budeme se společně s kraji snažit, aby opravy byly více koordinované a nedocházelo k jejich souběhu jako v některých případech v loňském roce," řekl Ťok, který krajům letos z uspořených peněz státního dopravního fondu pošle tři miliardy na opravy silnici II. a III. tříd.

Hejtmani: Nakupení uzavírek někdy nelze zabránit

Šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) dohodu s ministrem o extra penězích na menší silnice uvítal, protože kraje finance potřebují. Hašek ale podotkl, že hejtmani na své plánované akce upozorňovali ministerské úředníky dopředu už loni. Často však podle Haška vázla jednání se státními správci dálnic nebo kolejí. "Problém byl v komunikaci státu s kraji, nikoliv obráceně," řekl Hašek s tím, že letos se komunikace i plánování vylepšily.

Hejtmani ovšem upozorňují, že nakupení uzavírek do jednoho regionu někdy nedokáže zabránit ani sebelepší plánování. To proto, že se kvůli odvolání může protáhnout výběrové řízení na dodavatele stavby. "Nebo si vítěz tendru o dva týdny později převezme staveniště anebo se zdrží na samotné stavbě. Pak už vzniká časový problém a akce na sebe nenavazují," podotkl jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Podle jeho kolegy z Vysočiny Jiřího Běhounka by pomohly i tvrdší podmínky smluv se stavebními firmami, které opravují státní silnice a dálnice. "Stát by měl umět lépe vymáhat dodržování termínů, přestože někdy je zdržení opodstatněné, například kvůli geologickým průzkumům," řekl Běhounek.

Nejistota peněz

Za potížemi s hromaděním staveb do jednoho místa stojí i náhlé zvýšení objemu peněz na opravy a nové stavby. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordní, prostavělo se téměř 40 miliard korun, i proto, že Česko potřebovalo dočerpat zbytek evropských peněz z předchozího dotačního cyklu. Kraje přitom dostaly mimořádnou injekci 4,4 miliardy. Problém byl v tom, že s ní dopředu nepočítaly. Musely tak narychlo soutěžit dodavatele. Jistotu navíc neměly ani letos. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) odmítl peníze pro krajské silnice zařadit do rozpočtu. Pomohly až úspory v dopravním fondu.

"Lepší koordinaci staveb by prospěla větší stabilizace financování oprav našich komunikací. Mít každý rok jistotu určitého balíku peněz a nepracovat stylem: tři roky neděláme nic a pak najednou na to máme, tak rychle opravujeme," řekl náměstek plzeňského hejtmana Jaroslav Bauer, který má na starosti dopravu.

Kraje nyní mají do půlky února předložit podklady k uzavření smluv s firmami, které budou letos jejich silnice opravovat. Žádost musí schválit komise na ministerstvu dopravy a pak pošle finanční zálohu.

Nejvíc peněz z třímiliardového balíku - přes pět set milionů - navrhlo ministerstvo dopravy napumpovat do středních Čech, kde je vzhledem k blízkosti Prahy nejhustší síť silnic nižších tříd. Další kraje by si mohly sáhnout zhruba na čtvrt miliardy, nejméně peněz zřejmě půjde do malých krajů, jako je Karlovarský nebo Zlínský.

 

Právě se děje

Další zprávy