Sledovanost televizních zpráv klesá. Nejvíce Primě

Zdeněk Mihalco
27. 5. 2007 0:00
Televize přesto nechystají zásadní změny
Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Česko - Lidé ztrácejí zájem o televizní zpravodajství největších českých televizí.

Podle dat, které získalo Aktuálně.cz, se na hlavní televizní zprávy dívá denně v průměru o 1,5 milionu lidí méně než před dvěma lety.

Nejvíce, téměř polovinu svých diváků, ztratila za poslední dva roky hlavní zpravodajská relace televize Prima.

Žádná z televizí přesto nechystá výrazné změny.

Důvodů poklesu sledovanosti je víc - například start zpravodajského kanálu ČT24 či větší konkurence na trhu médií.

Prima: Sledovanost zpráv klesla o polovinu

Sledovanosti Primy se dotkla změna na začátku roku, kdy Česká televize přesunula start hlavní zpravodajské relace Události na 19. hodinu.

Ve stejný čas však začínají také hlavní zprávy na Primě.

Sledovanost 1. zpráv v konkurenci Událostí výrazně klesla. Zatímco na podzim se na hlavní zprávy na Primě dívalo každý den v průměru přes 1,1 milionu lidí, na jaře to už je jen 719 tisíc lidí. Podíl sledovanosti diváků, kteří mají v dané chvíli zapnutou televizi (tzv. share), se snížil z 35,5 na zhruba 22 procent.

V pondělí byla vůbec nejnižší sledovanost zpráv na Primě za poslední roky. Dívalo se na ně 388 tisíc lidí.

Žádnou výraznou změnu ve svém zpravodajství však Prima nechystá. "Vylepšili jsme regionální zpravodajství a posilujeme tým redaktorů. Radikální změnu v blízké době neplánujeme," řekl mluvčí Ladislav Pavlík.

Události nelákají

Přestože zástupci České televize zdůrazňují, že sledovanost není hlavním kritériem pro určování kvality zpravodajství, právě změna začátku zpráv z 19.15 na 19 hodin měla pokles sledovanosti Událostí zarazit.

Nepovedlo se, naopak - na hlavní zprávy na ČT1 se dívá jen třetina lidí, kteří mají v tu chvíli zapnutou televizi. Průměrná denní sledovanost Událostí klesla oproti podzimu o více než 100 tisíc diváků.

Nechystají se v televizi další změny? "Samozřejmě, že chceme, aby naše zpravodajské relace zaujaly co nejvíce diváků, proto také zpravodajský servis ČT neustále vylepšujeme. Stačí sledovat náš kanál ČT24," říká mluvčí televize Martin Krafl. Podle něj by mělo dojít k dílčím změnám v hlavním zpravodajství ČT1 na podzim. Podrobnosti zatím nechce říct.

Proč lidi zprávy nezajímají

Ze zjištěných údajů za poslední dva roky jasně vyplývá, že lidé celkově ztrácejí o televizní zpravodajství zájem. Podle Milana Šmída je jedním z důvodů snižující se sledovanosti fakt, že diváci přepínají na jiné programy, které v čase mezi 19. a 20. hodinou nabízejí stále atraktivnější alternativy. "Obrovským konkurentem v 19 hodin je pro Události seriál Ulice na Nově," říká.

Dalšími důvody poklesu sledovanosti hlavního zpravodajství mohou být podle oslovených mediálních odborníků start zpravodajské televize ČT 24 a celkově větší konkurence na mediálním trhu.

Statistiky sledovanosti hlavních zpravodajských relací:

Události České televize Prvních 20 týdnů 2005 Prvních 20 týdnů 2006 Podzim 2006 Prvních 20 týdnů 2007
Podíl na trhu (v procentech) 43,18 37,89 35,11 32,48
Sledovanost (průměrně za den) 1 598 000 1 423 000 1 219 000 1 085 000

Zdroj: Česká televize, ATO - MEDIARESEARCH

 

Televizní noviny televize Nova Prvních 20 týdnů 2005 Prvních 20 týdnů 2006 Podzim 2006 Prvních 20 týdnů 2007
Podíl na trhu (v procentech) 75,53 73,50 69,26 69,69
Sledovanost (průměrně za den) 3 076 000 2 973 000 2 633 000 2 655 000

Zdroj: Televize Nova, ATO - MEDIARESEARCH

 

1. zprávy televize Prima Prvních 20 týdnů 2005 Prvních 20 týdnů 2006 Podzim 2006 Prvních 20 týdnů 2007
Podíl na trhu (v procentech) 43,58 38,52 35,50 21,94
Sledovanost (průměrně za den) 1 403 000 1 276 000 1 112 000 719 000

Zdroj: Televize Prima, ATO - MEDIARESEARCH

 

Právě se děje

Další zprávy