Šéf dopravky živě: Jede za vámi pirát? Uhněte mu

Markéta Chaloupská
10. 7. 2009 10:50
Leoš Tržil odpovídá na Aktuálně.cz od 10:00
Šéf dopravní policie Leoš Tržil (v pozadí ředitel policie ČR Oldřich Martinů).
Šéf dopravní policie Leoš Tržil (v pozadí ředitel policie ČR Oldřich Martinů). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Letní prázdniny začaly pro spoustu lidí tragicky. Jen za první týden volna přišlo na českých silnicích o život třicet čtyři lidí.

Mimořádně katastrofická byla hlavně neděle, kdy zemřelo sedm lidí.

Letos je podle policejních statistik počet mrtvých zatím zhruba dvojnásobný v porovnání se stejným obdobím loni a předloni. Proto policisté chystají dopravněbezpečnostní akce, které mají řidiče ukáznit.

Kontroly se mají zaměřit především na motorkáře, pro které dopraváci chystají akci Prázdniny 2009 - bezpečnější.

"V ČR došlo k rapidnímu nárůstu počtu motocyklistů, souvisí to s rozvojem automobilismu. Bohužel na to nejsou naši řidiči navzájem připraveni," řekl k tomu šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Jak chce policie zabránit tomu, aby smutná bilance letošních prázdnin pokračovala? Co policisté na dny volna chystají?

Na to všechno odpovídá od 10:00 na Aktuálně.cz šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Odpovězeno: 10. 07. | 09:56Autor: Petr

Otázka: u nás v Horním Benešově si dělají z Policie legraci, je to takové město hrůzy, klidně se tu jezdí bez řidičáků, pojistek a stkáček.Zdá se vám to normální?Nechcete s tím něco u nás konečně začít dělat?

Leoš Tržil: Děkuji za podnět, bude předán příslušnému útvaru k řešení, pokud je situace taková jak popisujete rozhodně to není normální.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:00Autor: Vilem Novak

Otázka: Dobrý den, včera mne na D1 ohrozil řidič - ve 130 se na mne nalepil a pak po předjetí uháněl cca 180. Má smysl takového řidiče (příště) ohlásit na policii? Co byste udělali?

Leoš Tržil: To je přesně činnost pro autoteam, který je na dálnici zřízen, samozřejmě, že nemůže být passat na každém kilometru v každém okamžiku, ale informace, kterou by jste oznámil na DO, postačí linka 158, bude předána hlídkám k realizaci.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:02Autor: Norbert

Otázka: Jedu v levém pruhu po dálnici rychlostí cca130 km/h. V pravém pruhu jedou kamiony rychlostí cca 80 km/h. Za mnou jede magor rychlostí 180 km/h a bliká, lepí se mi na zadek atd. Kdo porušuje předpis? Je to bránění v předjíždění, když mu neuhnu (mezi kamiony nechci a více jet nemohu)?

Leoš Tržil: Ve Vámi popisovaném případě rozhodně nejde o bránění v předjíždění pokud předjíždíte.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:05Autor: Milan Kundera

Otázka: Kdyz me naboural motorkar bez ridicaku, a ze znaleckeho posudku vyplejvalo, ze nehodu zavinil svoji neskusenosti, tak me u soudu rekli, ze jeho NESKUSENOST je jeho plus, protoze nemel ridicak, neumel ridit, proto za nehodu nemuze.

Leoš Tržil: Nemohu zasahovat do nezávislosti soudu, ale právě k tomu, že jezdí řada obačanů bez řidičského průkazu bylo důvodem k zavedení § 180d, jízda bez řidičského průkazu, jako trestný čin. Co se týká nehody, záleží na konkretním případě, to že nevlastním řidičský průkaz neznamená automaticky, že jsem zavinil dopravní nehodu.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:08Autor: Kdo je více nebezpečný?

Otázka: Já co najezdím 70tkm, mám rychlý osobní vůz se sportovními brzdami a i když někdy překročím rychlost tak pouze, abych nejel za Avii apod., která způsobuje rakovinu.... nebo je bezpečnější Tatra co jede 60km/h v obci či Felicie co jede po dálnici 135km/h oproti Audi ve 155km/h...

Leoš Tržil: Je rozdíl předjíždět krátkodobě a jet rychle dlouhodobě.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:10Autor: Tom

Otázka: Dobrý den! Chci se jen zeptat,zda se chystá i nějaká radikální,dopravní akce v okolí města Slaného a na rychlostní komunikaci R 6?? To,co se tu mnohdy děje díky arogantním,pojančeným a uspěchaným "frajerům v nadupaných vozech" je opravdu neskutečné a člověk je rád,že přežije cestu do práce a zpět.

Leoš Tržil: Z hlediska ČR nebudou žádné plošné akce, akce budou v dikci krajských ředitelství a územních odborů, aby byly reakcí na situaci v regionu. Váš podnět bude předán příslušnému odboru k řešení.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:12Autor: Pepík Hřebík

Otázka: Dobrý den, je jasné, že se musí změnit lidé, abychom se na silnici "měli lépe", ale také je zřejmé, že nás k tomu něco bude muset malinko postrčit. Nemáte nějaký recept na to, jak zavést mezi nás povědomí, že frajer není ten, který předpisy porušuje, ale ten, kdo je dodržuje?

Leoš Tržil: Máte zajisté pravdu, tady hraje roli prevence s represí. Váš závěr je velice dobrý a správný, pokud Vám to nebude vadit, dal by se použít i do kampaní.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:16Autor: Milan Kundera

Otázka: pokracovani : Proto se ptam. Nemela by se urcit presna pravomoc pro soudni znalce v oboru dopravy. V soucasne dobe NEMUSI sou jejich nazor brát v potaz.( Ja osobne mel 2 posudky,a nakonec me pomohl az tlak skrze media (mfdnes). dik za odpoved

Leoš Tržil: Dle mého názoru, soudní znalec posoudí příčiny a okolnosti vzniku události, rozhodnutí o vině mu nepřísluší. V některých případech je znaleckých posůdků i více s různým závěrem.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:20Autor: Drozd Arnošt

Otázka: Stále se mluví o "řidičích". Což takhle řidiči státní správy? Tedy řidiči ministrů, poslanců a pod. To jsou přeci převážně policisté. Jak je budete kontrolovat a postihovat? Oni jsou ti pánibozi, kteří si dovolí všechno a nikdo s tím nic nedělá.

Leoš Tržil: Okruh policijních řidičů u ministrů a poslanců je omezený, rozhodně ne všichni ministři mají policejního řidiče a to už vůbec nelze hovořit o poslancích, tyto vaše informace jsou mylné a zavádějící. Další věcí jsou oprávnění policie výjimky, které zákon dává. V případě zjištění porušení pravidel nastupuje řešení jednání.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:23Autor: Josef Jurča

Otázka: Moji ženu sledoval policista na motocyklu od benzínové pumpy,protože se nepřipoutala,báječně si ji natočil na video,tomu říkáte boj proti silničním pirátům-diletanti?

Leoš Tržil: je potřeba si uvědomit, že nejvíce následků při dopravních nehodách je díky tomu, že osoba na sedadle není připoutána. Jak budete mít možnost, zkuste si simulátor nárazu. Policejní motocykly jsou určeny pro řešení pirátů silnic, ale i pro běžný dohled nad silničním provozem a řešení protiprávních jedání.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:28Autor: Jirka

Otázka: Dobrý den,
proč vaši lidé pokutují nebo kontrolují rychlost často na nesmyslných místech? Proč není kontrola tam, kde je to třeba? Radary na některých místech jsou lidem k smíchu, protože o nich ví. Jak chcete trestat řidiče, kteří pozdě dávají znamení o změně směru jizdy (blinkry)?

Leoš Tržil: Z hlediska měření rychlosti, je stanoveno, že měření má probíhat v místech na základě vyhodnocení dopravně- bezpečnostní situace. V případě podnětů, které mi jsou zasílány ke konkretním místům, následuje jejich prověření. Pozdní dávání znamení o změně směru je fenomén, kterým se musíme zabývat, druhou věcí jak to učí v autoškolách, při sledování včasnosti jde spíše o mladší ročníky.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:30Autor: Dekický

Otázka: Nemyslíte, že by omezení rychlosti mělo být upraveno na vyšší hodnoty? Přeci jen dnešní auta mají jiné parametry, kratší brzdné dráhy, asistenční systémy řidiče.

Leoš Tržil: Ne všechna vozidla co nám jezdí po komunikacích jsou kvalitně vybavena, následky dopravních nehod hovoří o něčem jiném, průměrné stáří vozového parku rozhodně neodpovídá evropskému průměru a to v zahraničí diskuse o zvyšování rychlosti nikdo nevede.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:34Autor: Honza

Otázka: Dobry den, sloužim už nejaky patek ale porad me nektere veci neprestanou prekvapovat. Když oznámuju prestupek agresivniho piráta, prestupce si zavola pravnika a dva policiste nejsou svedkove, porad je to tvrzeni proti tvrzení.Asi je lepsi trestat poctive lidi za stokoruny...nez "potencialni vrahy"

Leoš Tržil: Prosím konkretní případ. Na téma zpochybňování tvrzení policistů jsem už několikrát věc řešil na MD, policista je úřední osoba, že jsou případy kdy se přestupce ještě neseznámil se spisem a už se předvolávají policisté je běžnou praxí, a místo toho aby byli na silnicích, sedí 2 hodiny u správního orgánu, kam přestupce ani nepřijde. Jde o vlastní jednání správního orgánu, ale to je na daleko složitěšjí debatu.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:38Autor: Petr

Otázka: Dobrý den,
ve východních Čechách jezdí hodně polských řidičů. Například včera jeden takový šikula předjížděl na plné čáře dvě auta a v místě, kde nemohl ani tušit, co se z té zatáčky vyřítí... Na zadním sedadle mu paradoxně poskakovali dvě děti. Co může slušný řidič v takovém případě udělat? Děkuji

Leoš Tržil: Snížit rychlost, aby blázen projel a zařadil se, poznačit registrační značku a věc neprodleně předat na tel. 158. Polští řidiči patří k té horší skupině řidičů. Jsou prováděny i specielní cílené akce na komunikace ve směru sever jih a naopak.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:44Autor: Daniel Pen

Otázka: Dobrý den, neustále slyšíme a na vlastní kůži pociťujeme Vámi proklamované potlačování pirátů silnic. Ale nehodovost stále zůstává, není-li ještě větší. Sám rád jezdím svižně, častokráte i nad limit a nikdy jsem neměl kolizi.Není problém v nadměrném přeplněném provozu?Silnice se nebudují, v tom vidí

Leoš Tržil: Nikdo nemůže očekávat, že v dnešním provozu rapidně klesne počet dopravních nehod, o tom ví své prvé řadě pojišťovny které evidují vězšinu škodní události, z pohledu nehodost, ale je v prvé řádě důležitý pokles následků na životě a zdraví. Nehodovost ovlivňuje několik základních faktorů - chování řidiče, hustota provozu, kvalita silniční sítě, technické vybavení vozidel. To že je naše síť zastaralá, dopravní značení na řadě míst nevyhovující .........

Odpovězeno: 10. 07. | 10:47Autor: Drozd Arnošt

Otázka: Další věcí je porušování zákona samotnou policíí. Dnes a denně vidím, jak policejní auto jede jednosměrkou v protisměru, po tramvajovém pásu, v pruhu, který je vyhrazen jen pro MHD. Pokud by se jednalo o výjezd - tedy měli by spuštěný maják je to OK, bohužel nikdy nemají.

Leoš Tržil: Pokud je situace taková jak popisujete a dochází k protiprávnímu jednání, je možno se obrátit s podnětem na útvar policie nebo úsek vnitřní kontroly.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:49Autor: Policejní veterán

Otázka: Dnešní právní úprava nahrává neukázněným řidičům.Jste pro zvýšení pravomocí policie?

Leoš Tržil: O úpravě kompetencí může být diskuse, některé oblasti si dovedu představit. Rovněž musí být souhra mezi policií, správním orgánem a soudy.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:53Autor: Mirek Moubek

Otázka: otázka-- proč je na silnicích tak zoufale málo policistů na motocyklech, kteří by sledovali neukázněné motorkáře? Jsem učitel autoškoly a jen kroutím hlavou, děkuji za odpověď

Leoš Tržil: Nevím z které oblasti jste, v současné době má dopravní policie k dispozici 70 motocyklů Yamaha s měřícím zařízením, 40 motocyklů Honda. Vezme me - li v úvahu, že prakticky dopravní policie před 4 lety něměla skoro žádné motocykl, tak je to úspěch. Myslím si , že motocykl by měl být běžnou výbavou útvarů, ale hrají zde roli i pořozovací náklady a další.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:54Autor: Žbrbla

Otázka: A co začít třeba tím, že těm pirátům, kteří jezdí opravdu bezohledně, se seberou jejich plechoví miláčci (auto-moto) a na jejich náklady se sešrotují. Těm co se budou snažit podplatit Policii, tak jim napařit tvrdý trest a vysokou pokutu. Těm co udělají přestupek dát pokutu pěkně mastnou.

Leoš Tržil: Je nutno vyřešit legislativu.

Odpovězeno: 10. 07. | 10:56Autor: volič2

Otázka: Vážený pane Tržile, nerozumím jedné věci? Motorista z Německa, nebo Rakouska se při přejetí hranice k nám stane najednou pirátem silnic, mnohdy horším než tuzemci. Při návratu se uděje stejné mávnutí kouzelného proutku a je z něj řidič-beránek. V čem tkví podstata toho kouzla?

Leoš Tržil: V Rakousku ani Německu s policistou nikdo nediskutuje, nikdo nezpochybňuje jeho tvrzení, není potřeba ani záznamové zařízení k přestupku. Čím to je ?

Odpovězeno: 10. 07. | 10:58Autor: petost

Otázka: minulý týden v sobotu jsem jel z brna do vídně (po R52) - na české straně ani jedna hlídka, na rakouské hned dvě. přitom hlavně poláci a rakušané jezdí před mikulovem jak šílenci ale sotva přejedou hranice do rakouska všichni jezdí podle předpisů. čím to asi je???

Leoš Tržil: Po silnici I / 52 jezdím pravidelně, výkon tam je prováděn, ne ve zcela ideálním stavu, proto bude zřízeno dálniční oddělení, byť dálnice ještě bohužel nebude v celém úseku, ale bude zajištěn 24 hodinový dohled.

Odpovězeno: 10. 07. | 11:03Autor: Železnohorský

Otázka: Co říkáte tomu, jak se v centrální Praze začaly rušit přechody pro chodce? Mají v tom prsty i "vaši" lidé, nebo je to jenom malá domů firmám zpřízněným s magistrátem?

Leoš Tržil: Co se týká rušení přechodů v Praze, policie po vyhdonocení navrhla pouze zrušení cca 20 přechodů. O veškerých těchto záležitostech rozhoduje příslušný orgán, nikoliv policie.




Vážení dotazovatelé, děkuji Vám za Vaše dotazy a podněty, které předám dále k řešení. Řešení bezpečnosti silničního provozu je složitá záležitost a není jen věcí policie, je to věcí všech. Prvním krokem pro zlepšení situace je, ale vzýjemná tolerance, respekt a úcta mezi všemi účastníky silničního provozu. Přeji Vám pěkné prázdniny a dovolenou, hodně kilometrů bez nehody. Děkuji.


 

Právě se děje

Další zprávy