reklama
 
 

Ruský armádní kanál chválil okupaci ČSSR. Slušný člověk by hned odjel, vzkazují Zemanovi politici

AKTUALIZOVÁNO 21. 11. 2017
Zatímco prezident Miloš Zeman se chystal ladit vztahy se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem, ruská oficiální armádní televize Zvězda zveřejnila text o okupaci Československa v roce 1968. Invaze podle článku zabránila převratu a obětem na životech. A za obětí Jana Palacha podle textu také stojí Západ.

Praha/Moskva - Invaze vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 znemožnila Západu, aby v Československu uskutečnil státní převrat, napsala ruská armádní televize Zvězda na svém webu v den, kdy prezident Miloš Zeman jednal v Soči se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem. "Invaze na více než dvacet let uchovala život v míru a shodě pro lid všech zemí Varšavské smlouvy," stojí v textu.

Proti textu se na rozdíl od Zemana na Twitteru ostře ohradil ministr zahraničí Lubomír Zaorálek i další čeští politici. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček pak na Twitteru napsal, že podle Zemana byla okupace v roce 1968 zločin a že prezidentův názor je neměnný. Současně se Zeman hodlá během návštěvy Ruska proti článku ohradit.

"Politická krize", jak autor textu označuje demokratizační proces spojený s pražským jarem, byl podle článku nevyhnutelným důsledkem nástupu Nikity Chruščova po Stalinově smrti v roce 1953. "Chruščov obvinil Stalina a fakticky celé socialistické společensko-politické uspořádání z organizování masových represí, v jejichž důsledku údajně trpěly miliony nevinných lidí," píše autor, podle nějž ale slavné Chruščovovo vystoupení na XX. sjezdu KSSS v roce 1956, které je považován za začátek pádu Stalinova kultu, bylo především vítězstvím západních tajných služeb a "páté kolony" uvnitř Sovětského svazu.

Právě dvanáct následujících let do roku 1968 využil Západ, aby připravil československou společnost na to, aby se zřekla socialismu a přátelství se Sovětským svazem, míní autor.

A tak zatímco prezident Klement Gottwald "vybudoval vzkvétající socialistické Československo", jeho nástupci Zápotocký a Novotný se prý podobali Chruščovovi a stát ničili. V lednu 1968 se pak dostal do čela ÚV KSČ Alexander Dubček a prezidentem se stal Ludvík Svoboda.

"Dubček se hned dostal do vlivu osob, které pod zástěrkou demokratizace začaly připravovat zemi na to, aby ji odevzdaly Západu. Pod zástěrkou budování socialismu s lidskou tváří začala destrukce socialistického státu," tvrdí autor.

Tak jako dříve sovětská propaganda, televizní kanál Zvězda označuje Klub 231, který sdružoval politické vězně, za spolek někdejších zločinců, esesáků či henleinovců. NATO podle autora v roce 1968 jednalo o tom, jak vyvést ČSSR ze socialistického tábora.

"Z vojenského pohledu jiné řešení neexistovalo," tvrdí článek s tím, že v případě odchodu ČSSR z Varšavské dohody by protivník získal přímý přístup k hranicím Sovětského svazu. Proti síle invazních jednotek se podle textu neodvážila vystoupit ani československá armáda, ani NATO, ani západní tajné služby.

"Postup našich vojsk v ČSSR ukázal NATO nejvyšší úroveň přípravy a technické vybavenosti sovětské armády," píše armádní stanice, podle níž "naši vojáci ukázali, že není na zemi laskavější lid než ten ruský". To podle autora dokazuje údajný příběh tankisty, který na horské silnici raději nasměroval svůj tank do propasti, než aby najel do dětí, které "tam vystrčili demonstranti". "Za cenu svých životů sovětští tankisté zachránili život československých dětí a čest sovětské armády," shrnuje autor, podle nějž v ČSSR vynikalo i letectvo.

Za západní provokaci pak armádní kanál označil i oběť Jana Palacha. "Připravili sebevraha, jako dnes připravují sebevražedné atentátníky, neslitovali se nad studentem Janem Palachem, politého benzinem ho zapálili v centru Prahy a prezentovali to jako akt sebeupálení na protest proti invazi vojsk Varšavského paktu," tvrdí autor.

"Češi by měli být vděční sovětské armádě za to, že Sudety zůstaly součástí Československa, že jejich stát existuje v současných hranicích a že se národ vyhnul obrovskému množství lidských obětí, které při státních převratech vždy bývají," shrnuje web.

Podle ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka jsou podobné texty v oficiálních médiích překážkou pro dobré vztahy mezi oběma zeměmi. "Podmínkou zlepšení vztahů mezi ČR a Ruskem je, aby ruská média spojená s vládními institucemi nezveřejňovala stanoviska, která jsou hrubým překroucením a dezinterpretací událostí roku 1968 v ČSSR. Nechceme poslouchat (číst), že jsme v roce 1968 čelili Západem organizovanému puči," uvedl.

Prezidenta Miloše Zemana, který se proti takovému textu neohradil, kritizoval Marek Ženíšek z TOP 09. "Každý slušný člověk by se po tomto sebral a odjel pryč, to platí i pro těch 120 podnikatelů, slušný prezident by tam vůbec nejezdil a normální velvyslanec a ministr zahraničních věcí by se ohradil!" napsal poslanec.

"Invaze Sovětů zajistila Čechoslovákům svobodu a dodnes se z toho nemůžeme vzpamatovat," napsal pak ironicky lidovec Jan Bartošek.

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík podle ČTK označil článek za hloupý propagandistický výrok, který ukazuje, jak důležité je být součástí evropských demokratických států. Předseda poslaneckého klubu STAN Jan Farský vyzval k ukončení prezidentské návštěvy. "Je možné větší ponížení? Ne. Je možné pokračovat v návštěvě? Ne. Zeman z České republiky dělá pokračováním návštěvy vazaly Putinova Ruska," míní.

Šéf ODS Petr Fiala podotkl, že prezident Zeman by měl v Rusku hájit zájmy České republiky a bránit překrucování historie. "Korektní vztahy nelze zaměňovat za servilitu," napsal Fiala.

Vztah prezidenta k Rusku kritizoval exdiplomat Petr Kolář

Český prezident je velmi potřebným a užitečným nástrojem ruské dezinformační kampaně, myslí si bývalý velvyslanec v Moskvě Petr Kolář. | Video: Emma Smetana |  22:40

autor: Michael Švec | 21. 11. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama