Praha - Prezidentské kampaně a průhlednost jejich financování budou probíhat pod drobnohledem Transparency International (TI).
Své poznatky chce organizace zaměřená na boj s korupcí zveřejňovat ještě před volbami v průběhu kampaně, může tedy do první přímé volby hlavy státu promluvit.
Pro české úřady má šéf TI David Ondráčka první úkol: chce, aby ministerstvo vnitra obvolalo nebo jinak zkontaktovalo lidi, jejichž jména jsou na nominačních podpisových arších jednotlivých kandidátů. Namátková kontrola přes registr obyvatel podle něj nestačí.
„V současnosti v České republice neexistuje úřad, který by měl dohled nad financováním prezidentské kampaně na starosti. TI se tak bude snažit tento úkol splnit a přispět k transparentní a odpovědné volbě prezidenta," řekl David Ondráčka.
Podle svých slov hledal inspiraci v USA, kde v těchto dnech finišují prezidentské volby. „Tam je takových projektů, které zkoumají každý dolar utracený v kampaní Obamy nebo Romneyho, asi patnáct," dodal.
Všichni prezidentovi muži
TI projekt, který veřejnost bude moct sledovat na webu www.transparentnivolby.cz, připravila společně s občanským sdružením Naši politici. To zase chce sledovat „všechny prezidentovy muže", tedy lidi, kteří se kolem kampaně a jednotlivých kandidátů točí a mají vliv na kampaň i její financování.
„Informace, kdo je stratégem kampaně nebo je zodpovědný za shánění financí, nejsou zpravidla na webech kandidátů k dohledání," uvedl analytik Jiří Fiala z organizace Naši politici.
Web, který bude prezidentské kandidáty hlídat, spouští teď v listopadu. Ambici má ale nastavit dobrou praxi i pro všechny budoucí volby v Česku.
Experti na boj s korupcí se zaměří především na volební účet. Půjdou hlavně po jeho dostupnosti a srozumitelnosti pro každého zájemce o informace o financování.
„Teď je situace taková, že i když kandidáti transparentní účty mají, jsou na webu schované, je to uživatelsky nepřívětivé. Pokud si jej člověk nemůže snadno vyhledat na webu, nelze to považovat za otevřený a transparentní přístup," míní Ondráčka a uvedl konkrétně příklad webových stránek spolufavorita přímé volby, expremiéra Miloše Zemana.
Pokud jde o kandidáta politické strany, chtějí v TI znát, z jakého zdroje přišly peníze ze stranických kas.
Kolik za billboardy
Hodně pozornosti se i po zkušenostech z předchozích voleb v Česku upře na inzerci a billboardy. Dobré hodnocení od protikorupčních expertů kandidát dostane, pokud zveřejní výdaje na reklamu podle typu médií, tedy zda jde o tištěná, elektronická, či audiovizuální média.
Za zásadní informaci považují i zveřejnění všech PR a mediálních agentur, které se na kampani podílejí.
Kritéria hodlají zástupci neziskových organizací poslat dopisem a požádají je o spolupráci. Příslib ochoty spolupracovat ale nemají.
Příští týden budou jednotliví kandidáti odevzdávat archy s 50 tisíci podpisy, které kandidáti posbírali v první části kampaně.
„TI apeluje na ministerstvo vnitra, aby naplnilo svou zákonnou povinnost a skutečně prověřilo pravost 8 500 podpisů u každého kandidáta tak, aby nemohly vzniknout spekulace o zákonnosti dalšího průběhu volební kampaně," uvedl také Ondráčka.
Podle něj je prováděcí zákon k přímé volbě nedostačující.