Brno/Ústí nad Labem - Sdružení Děti Země a další odpůrci dálnice D8 přes České středohoří uspěli se svou žalobou proti této stavbě u Nejvyššího správního soudu. Jenže verdikt přišel pozdě: široká silnice přes chráněnou krajinnou oblast se už od loňského podzimu staví.
"Soudní rozhodnutí má smysl pro pedagogy, studenty, historiky, ale nemá význam pro ochranu přírody a stavbu dálnice," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země. Nejvyšší správní soud rozhodl už v únoru, ale teprve nyní dorazil písemný rozsudek.
"Prakticky to skutečně neznamená nic, to je na tom to nejsmutnější," konstatoval Patrik. V krátké době to už je druhý případ, kdy soudy rozhodly pozdě. V Olomouci sice tamní krajský soud zrušil územní rozhodnutí o umístění prodejní haly Hornbachu, jenže největší český obchod pro stavbu, dům a zahradu je od loňského podzimu otevřený.
"Je to hra na soudy, připadá mi to jako systémová chyba správního soudnictví," tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země. Soudy . krajský v Ústí nad Labem a pak nejvyšší správní v Brně - o námitkách odpůrců dálnice rozhodovaly pět let.
Soud uznal šest ze sedmi námitek
Brněnský Nejvyšší správní soud uznal šest ze sedmi námitek. Podle Miroslava Patrika to je výjimečné, protože soudy obvykle uznají jednu nebo dvě stížnosti.
"Jsme velice překvapeni, že soud v Brně v podstatě uznal téměř všechny naše námitky proti tozsudku krajského soud, což nepřímo znamená, že tento soud rozhodoval jakoby amatérským způsobem, což se mi nechce ani veřit," konstatoval Patrik.
Správní soud například uznal, že před vydáním územního rozhodnutí krajského úřadu v Ústí nad Labem chybělo důležité podkladové rozhodnutí o povolené výjimce k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v Chráněné krajinné oblasti Český středohoří.
Dále souhlasil i s námitkou, že krajský soud nepřezkoumal, zda územní plán vyššího územního celku okresu Litoměřice byl nařízením vlády přijat v únoru 1996 podle zákona, když obsahoval pouze jeden koridor dálnice D8.
Odpůrce podpořil Motejl
Ačkoli ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic od počátku tvrdilo, že při přípravě D8 nebyly porušeny žádné zákony, opačný názor vyjádřil veřejný ochránce práv Otakar Motejl.
Ombudsman před třemi lety uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování D8 několikrát zákon porušily, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.
Verdikt Nejvyššího správního soudu znamená, že krajský soud v Ústí nad Labem musí územní rozhodnutí o umístění dálnice zrušit. Jenže to už podle Miroslava Patrika z Dětí Země stejně nebude mít žádný vliv na dokončení čtyřproudé silnice přes Středohoří, po níž by první auta měla projet na konci roku 2010.
U soudů ještě leží šest žalob na D8. Nejvyšší správní soud v Brně řeší jednu stížnost a Městský soud v Praze dalších pět.