Zlom po 10 letech: Stavba D8 přes Středohoří začala

Pavel Baroch
6. 11. 2007 17:55
Stavitelé dálnic poprvé pronikli do chráněné krajiny
Dnes po silnici, zítra po dálnici
Dnes po silnici, zítra po dálnici | Foto: Ondřej Besperát

Lovosice - Stavitelé dálnic dnes pokořili další metu. Po více než deseti letech sporů se začala stavět dálnice přes České středohoří. Silnice s označením D8 se stane první českou dálnicí, která povede přes Chráněnou krajinnou oblast.

Pro řidiče se otevře v roce 2010.

Úsek přes Středohoří je poslední nedostavěnou částí D8 z Prahy do Ústí nad Labem a na hranice s Německem, kde se spojuje s německou dálnicí do Drážďan a Berlína.

"V celé řadě případů nesmyslné požadavky ze strany ekologů celou stavbu protáhly až o několik let a prodražily o miliardy korun," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Bruclík. Podobný názor mají i starostové v obcí v Českém středohoří, přes jejichž obce nyní vede hustá tranzitní doprava.

Sdružení Děti Země, které se v D8 nejvíce angažovalo, se proti tomu ohradilo. "Naopak se ukázalo, že při přípravě dálnice byly porušovány zákony," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země. "Vysoký státní úředník by měl ctít zákony."

Motejl: Při přípravě byly porušeny zákony

Spor o šestnáctikilometrovou dálnici přes Středohoří se vedl vlastně od počátku 90. let. Odpůrci napřed zcela odmítali, aby chráněné území proťala široká silnice. Pak chtěli prosadit aspoň to, aby se dálnice "ukryla" do dlouhého, více než tříkilometrového tunelu.

Neuspěli, i když před dvěma lety získali mocného spojence- veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Ombudsman uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování dálnice několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.

"Veškerá řízení probíhala podle platných zákonů," reagovalo okamžitě ministerstvo dopravy.

Zastupitelé dlouhý tunel odmítli

Právě i Motejlův posudek měl kritikům dálnice pomoci přesvědčit zastupitele ústeckého kraje, aby změnili územní plán a souhlasili se stavbou dlouhého tunelu, který by zmírnil dopady nové dálnice na krajinu Českého středohoří.

Jenže naprostá většina zastupitelů v březnu 2005 podpořila platnou variantu Ředitelství silnic a dálnic, která počítá pouze se dvěma krátkými tunely.

Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že to byl zásadní zlom, od něhož bitva o dálnici směřovala k porážce. Ačkoli u soudů ještě leží několik žalob, odpůrci stavby v posledních měsících už jen čekali, kdy se ve Středohoří začne kopat.

Středohoří z Milešovky. Zatím bez dálnice
Středohoří z Milešovky. Zatím bez dálnice | Foto: Ondřej Besperát

Už aby tady dálnice (ne)byla!

Na novou dálnici se těší především lidé v obcích, přes které se nyní valí jedno auto za druhým včetně kamionů. Například obyvatelé Velemína už roky čekají na to, až nová dálnice odvede z jejich obce nekončící proud vozidel.

"Jsme tu jako pokusní králíci," postěžovala si před časem Jitka Koťová, která ve Velemíně žije bezmála dvacet let. Když si tady kupovala dům, dostalo se jí ubezpečení, že dálnice přes České středohoří bude postavena za několik let.

Na novou dálnici se naopak vůbec netěší mnozí obyvatelé nedalekých Dobkoviček, které autostráda mine jen o kousek. Například manželům Adámkovým vezme autostráda klid i krásný výhled na zvlněné vrcholky Českého středohoří.

"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už neuvidíme," postěžovala si Eva Adámková.

Dálnice přes Středohoří

JAK SE BUDE STAVĚT

2007: Zahájení stavby mostů Opárno, Dobkovičky a tunelu Prackovice

2008: Zahájení stavby mostu Vchýnice, tunelu Radejčín a hlavní trasy dálnice z Lovosic do Řehlovic

2010: Dokončení celého úseku

Bude to unikátní stavba, slibují silničáři

Podle Ředitelství silnic a dálnic bude úsek přes České středohoří technicky výjimečnou stavbou. Budou zde tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů.

"V českých podmínkách je technické řešení tahu D8 unikát. Obdobný průchod dálnice jako v případě Krušných hor a Českého středohoří zatím v České republice nemáme," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

"Největší význam bude mít dostavba posledního úseku z Lovosic do Řehlovic přes České středohoří pro obyvatele Ústí nad Labem," dodal Brunclík. Nová dálnice odvede kamionovou dopravu mimo město.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.

před 3 hodinami

Prováděcí zákon k brexitové dohodě prošel první zkouškou, poslanci ale odmítli projednávací plán

Britští poslanci posunuli prováděcí zákon k brexitové dohodě do další fáze legislativního procesu. Návrh prošel první zkouškou v dolní komoře britského parlamentu, když jej po druhém čtení podpořilo 329 zákonodárců, zatímco proti bylo jen 299. Britská média úvodní vítězství vlády očekávala. Poslanci ale později odmítli plán projednávání prováděcího zákona k brexitové dohodě. Vadí jim, že jim vláda na schvalování zákona vyhradila jen tři dny.

Zdroj: ČTK
Další zprávy