Odpůrci dálnice přes Středohoří svůj boj prohrávají

Pavel Baroch
21. 4. 2007 12:00
Projeďte se po virtuální dálnici D8
Za pár let už po dálnici
Za pár let už po dálnici | Foto: Ondřej Besperát

Lovosice - Sdružení Děti Země dnes pořádá pravidelný pochod přes České středohoří. "Bude to asi naposled bez rozestavěné dálnice," konstatuje Miroslav Patrik, předseda sdružení a hlavní postava dlouholetého odporu proti dálnici přes tamní chráněnou krajinnou oblast. Uznává, že boj o České středohoří bez autostrády, který trval asi patnáct let, je krůček před porážkou.

"Udělali jsme ale všechno, co jsme mohli," říká rezignovaně Patrik, podle něhož dálnice nenávratně poškodí vzácnou přírodu a krajinu Českého středohoří.

Státní Ředitelství silnic a dálnic se už pomalu chystá na slavnostní přestřihnutí pásky, které symbolicky pustí do Středohoří stavební stroje. "Děláme všechno pro to, abychom zahájili výstavbu v druhé polovině letošního roku," řekla Aktuálně.cz mluvčí ředitelství Martina Vápeníková, podle níž bude mít dálnice jen minimální vliv na okolní životní prostředí.

Dálnice přes Středohoří

  • Úsek dálnice D8 přes České středohoří měří 16,4 kilometrů
  • Součástí je 18 mostů, 9 nadjezdů, 2 tunely a 3 mimoúrovňové křižovatky
  • Stavba vyjde na 8 až 10 miliard korun
  • Dokončena by měla být v roce 2009 až 2010

Silničářům se v uplynulých dnech podařilo získat klíčový dokument, který jim umožňuje připravovat se na dostavbu posledního nedokončeného úseku dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem na hranici s Německem.

Ministerstvo životního prostředí totiž zamítlo námitky odpůrců silnice, kteří napadli rozhodnutí správy chráněné krajinné oblasti povolit stavbu dálnice přes Středohoří. Podle Margity Abtové z regionálního pracoviště ministerstva, kterou citovala ČTK, přitom proti tomuto rozhodnutí už není možné odvolání.

Patrik příliš nevěří tomu, že by plánovanou stavbu mohly zvrátit soudy, byť u nich už více než rok leží tři "protidálniční" žaloby. Podle Patrika soudy stejně rozhodnou včas. A až se začne stavět, žaloby ztratí smysl. Navíc ani není jisté, zda by soudy rozhodly proti dálnici.

Motejl: Úřady při povolování porušily zákon

Spor o dálnici přes Středohoří se vedl vlastně od počátku 90. let. Odpůrci napřed zcela odmítali, aby chráněné území proťala široká silnice. Pak chtěli prosadit aspoň to, aby se dálnice "ukryla" do dlouhého, více než tříkilometrového tunelu.

Neuspěli. A to se jim před dvěma lety podařilo získat významného spojence - veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Ombudsman uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování dálnice několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.

"Veškerá řízení probíhala podle platných zákonů," reagovalo okamžitě ministerstvo dopravy.

Zastupitelé dlouhý tunel odmítli

Právě i Motejlův posudek měl kritikům dálnice pomoci přesvědčit zastupitele ústeckého kraje, aby změnili územní plán a souhlasili se stavbou dlouhého tunelu, který by zmírnil dopady nové dálnice na krajinu Českého středohoří. Jenže naprostá většina zastupitelů v březnu 2005 podpořila platnou variantu Ředitelství silnic a dálnic, která počítá pouze se dvěma krátkými tunely.

Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že to byl zásadní zlom, od něhož bitva o dálnici směřovala k porážce.

Pohled z Milešovky na České středohoří - zatím bez dálnice
Pohled z Milešovky na České středohoří - zatím bez dálnice | Foto: Ondřej Besperát

Už aby tady dálnice (ne)byla!

Na novou dálnici se těší především lidé v obcích, přes které se nyní valí jedno auto za druhým včetně kamionů. Například obyvatelé Velemína už roky čekají na to, až nová dálnice odvede z jejich obce nekončící proud vozidel.

"Jsme tu jako pokusní králíci," postěžovala si před časem Jitka Koťová, která ve Velemíně žije bezmála dvacet let. Když si tady kupovala dům, dostalo se jí ubezpečení, že dálnice přes České středohoří bude postavena za několik let.

Na novou dálnici se naopak vůbec netěší mnozí obyvatelé nedalekých Dobkoviček, které autostráda mine jen o kousek. Například manželům Adámkovým vezme autostráda klid i krásný výhled na zvlněné vrcholky Českého středohoří.

"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už neuvidíme," postěžovala si Eva Adámková.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Další zprávy