Po švédských silnicích budou už letos jezdit Octavie, které bude z 85 procent pohánět ethanol a z 15 procent benzin. K výrobě ethanolu se může použít například pšenice, cukrovka nebo i brambory.
"Vývoj tohoto vozu finišuje," řekl Aktuálně.cz mluvčí společnosti Škoda Auto Evžen Krauskopf. Bude-li zájem, je Škodovka připravena nabízet vozy na alternativní pohon i na českém trhu.
Právě o to usiluje ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ), který už jednal s Martinem Jahnem, členem představenstva automobilky a bývalým vicepremiérem vlády sociální demokracie.
Krauspkopf uvedl, že Škoda Auto spolu s mateřským Volkswagenem pracuje na několika typech alternativních, tedy ekologičtějších pohonů, například na zemní plyn.
"Neměl by být problém vyrábět vozidla na alternativní pohon i pro zdejší trh," řekl Aktuálně.cz Krauskopf.
Dodal, že důležitým předpokladem je například dostatečná síť čerpacích stanic a odpovídající zákony.
Švédsko je průkopníkem
Právě ve Švédsku mají s využíváním ethanolu pro pohon vozidel velké zkušenosti a je tam rozvinutý trh. Na palivo označované jako E85 (podle 85procentního podílu ethanolu) jezdí modely Saabu, Volva nebo Fordu.
Alternativní palivo je jen minimálně zdaněné a je i dostatek čerpacích stanic.
Proto si Škodovka vybrala pro svůj nový model Octavie na E85 právě Švédsko. "Trh si to žádal," vysvětlil mluvčí Škoda Auto Krauskopf.
Společnost Saab už se s tímto alternativním pohonem tlačí do Maďarska.
Ekologie a doprava
EKOLOGICKÉ PLUSY PLYNU (oproti benzinu)
- o 30 % méně oxidu uhličitého
- o 85 % méně oxidů dusíku
- o 90 % méně oxidu uhelnatého
- o 100 % méně prachových částic
"E85 bude v prodeji na několika čerpacích stanicích v Maďarsku od půli února v cenách 175 až 185 forintů za litr (zhruba 20 až 21 korun)," oznámil Peter Gal ze Saab Hungary.
Bursíkova priorita
Rozšíření aut na alternativní paliva je jednou z priorit ministra životního prostředí Martina Bursíka. V Česku se zatím prodává a využívá minimum takových vozidel.
Například u aut s s hybridním motorem, v nichž se kombinuje benzinový pohon s elektrickým, je překážkou jejich vysoká cena. Třeba nejlevnější model vozu Toyota Prius stojí bezmála 825 tisíc korun. V Česku ovšem na rozdíl od některých jiných zemí není nijak daňově zvýhodněn.
"I když byl v roce 2005 vládou schválen program využití zemního plynu v dopravě, pokrok v této oblasti je dosud velmi pomalý," přiblížil další důvod Bursík, který hodlá navrhnout kroky k rychlejšímu naplňování vládního plánu.
Ministerstvo životního prostředí chce rovněž připravit speciální program na využití biopaliv v dopravě. Jeho konkrétní podobu ovšem úřad zatím nesdělil.
Podle Evropské unie by se už v roce 2010 mělo dosáhnout osmiprocentního podílu alternativních paliv.
Podle Bursíka by příkladem měly jít státní úřady. Proto už jednal s ministerstvem vnitra, které plánuje výměnu tisíců policejních vozidel. "Reakce byla pozitivní," tvrdí Bursík, který jezdí v "hybridu" zapůjčeném od Hondy.
Třešnička na dortu
Jan Rovenský z české pobočky Greenpeace považuje využití biopaliv v individuální automobilové dopravě za třešničku na dortu, byť spalováním těchto paliv nevzniká tolik škodlivin.
"Výrazné nasazení biopaliv by mohlo mít dokonce jeden nepříjemný vedlejší důsledek. Při dostupné výměře zemědělské půdy by nezůstalo dost biomasy pro energetiku, kde je její využití mnohem vhodnější, účinnější," řekl Aktuálně.cz Rovenský.
Dodal, že by především prospělo, kdyby auta byla mnohem úspornější a zároveň se zvýšil podíl hromadné dopravy na úkor individuální.