Praha - Zásadní změna čeká příští rok řidiče, které na dálnici potká porucha nebo nehoda. O odstranění jejich nepojízdného vozidla bude rozhodovat Ředitelství silnic a dálnic. Nahradí tak policii, která o odtažení rozhodovala dosud. Výhodou má být hlavně rychlejší odklizení auta.
"Zvýší se bezpečnost. Čím déle auto na dálnici stojí, tím je vyšší riziko další nehody," říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Zesílené pravomoci dává správcům dálnic novela silničního zákona, kterou minulý týden schválili poslanci. Přes nasmlouvané firmy bude ŘSD nařizovat rychlejší odtahy v případech, kdy se řidiči nebudou moci dohodnout se svojí pojišťovnou nebo asistenční službou na odstranění auta v co nejkratší době. Optimálně do půlhodiny, jak je běžné v západní Evropě. Přesná pravidla a časové limity nejsou ale ještě dané a bude nutné je vyladit.
"Řidiči zůstane právo vyřídit si vše v rámci svých předplacených služeb. Chceme ale co nejrychlejší řešení, ne jako dnes, kdy na místo jede odtahová služba třeba padesát kilometrů a dlouho trvá, než ji tam vůbec někdo pošle," říká poslanec vládního hnutí ANO Martin Kolovratník, který se o změnu odtahů na dálnicích zasadil.
Aby kamion rychle zmizel
Rychlejší odtahy jsou důležité například v okamžiku, kdy majitel auta skončí po nehodě v nemocnici a nemá možnost rozhodnout, co se má s autem udělat. Anebo když zůstane na dálnici stát zahraniční kamion. "Často se stává, že si přivolá asistenci, ale ta je schopna přijet až po několika hodinách," dodává mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Nová pravidla ale nejsou úplně dotažená. Musí se vyjasnit především, kdo bude co platit. Zejména když ŘSD na dálnici odmítne počkat na řidičovu asistenční službu a nařídí odtah přes někoho jiného. Může se tak stát, že řidiči přijde faktura za pomoc na dálnici poté, co jeho pojišťovna odmítne zaplatit předraženou službu. Ošizení by se mohli bát i řidiči, kteří skončí v bezvědomí v sanitce.
"Pro řidiče by do budoucna bylo optimální, aby jeho nasmlouvaná firma zaplatila té, která na dálnici ve skutečnosti pomohla," říká prezident Ústředního automotoklubu Oldřich Vaníček.
Jenže odtahová služba může chtít zaplatit v hotovosti. Pak by řidič částku musel vymáhat od firmy, kde si asistenci předplatil – ať už v rámci pojištění, leasingu, nebo u výrobce auta, protože automobilky dnes k novým vozům poskytují i asistenční služby.
I proto se detaily úhrad ještě budou řešit. "Jak to bude na dálnicích přesně fungovat, teprve dohodneme," podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Tendr na odtahové firmy
Správci dálnic musí napřed vybrat firmy, které budou řidičům na dálnicích pomáhat. Přestanou přitom dávat práci bez výběrového řízení jako dosud a právě v těchto dnech vyhlásí soutěž. Dálniční síť, která se od ledna kvůli převodu rychlostních silnic na dálnice papírově rozroste o dalších 450 kilometrů na 1200 kilometrů, ŘSD rozporcuje na desítky úseků a každý bude mít svého vítěze.
Znám bude nejdříve na jaře a rozhodne o něm zázemí firmy, počet zkušených pracovníků, dojezdový čas a hlavně cena. ŘSD věří, že ji srazí tak, aby nevadila pojišťovnám.
Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka ale od vítězů tendru není možné očekávat přehnaně nízké nabídky. "Pokud nechceme, aby tam jezdil kdekdo, a požadujeme kvalitu, tak se za ni musí zaplatit," řekl Kalík.
Varuje před nízkými cenami, které jsou nyní sražené především snahou pojišťoven šetřit náklady. Pojišťovny podle Kalíka často záměrně posílají k nehodám levné amatéry, kteří navíc auto odvezou do předem domluveného servisu.
Mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr ale namítá, že pojišťovny mají právo spolurozhodovat, co se s autem bude dít, pokud později akci hradí. Navrhují proto řešení, které funguje mimo dálnice: aby ŘSD volalo do jejich telefonického centra, kde operátor vybere pro řidiče nejvhodnější službu.
"Podle registrační značky auta může centrum dohledat, kde je dotyčný pojištěn a jaké má předplacené služby. Tím je možné zajistit, aby řidič nemusel platit zbytečné náklady navíc," říká Povr.
Oldřich Vaníček z ÚAMK souhlasí s nápadem jednotné linky. Odmítá ale, aby ji řídily pojišťovny jako soukromé firmy.